• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost USB Audio interface connect niet correct

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincentvm

Bekend gezicht
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Na enige tijd toch weer terug om jullie hulp te vragen. Ik heb de Rode AI-1 audio interface aangeschaft om een betere microfoon aan te sluiten, maar de interface kan geen stabiele connectie opzetten met de computer. Graag hoor ik wat een mogelijke oplossing is voor dit probleem.

Probleem:
Als ik de USB van de interface in de computer stop herkent de computer de interface, maar valt deze na ongeveer 0.2 seconde weer uit. Hierna herkent de computer de interface wederom, maar valt de verbinding weer na 0.2 seconde weg. Dit herhaalt zichzelf vaak. In taakbeheer loopt hierdoor mijn werkgeheugen redelijk vol als ik dit proces te lang z'n gang laat gaan. Het wegvallen van de interface geeft op de interface zelf een flikkerend wit lampje (dit is een aan/uit lampje). Als ik de interface met mijn laptop verbindt, werkt alles echter prima. Ook als de laptop niet is aangesloten op netstroom.

Een detail wat mij opviel maar waar ik zelf niks mee kan: Als ik de USB-C van de interface er net niet helemaal in doe werkt de interface wel en kan ik ook zien dat de microfoon goed verbindt met de interface, maar de computer kan de interface dan niet vinden. Als ik de USB-C er helemaal in doe krijg ik het probleem zoals ik het hierboven al beschreef. Bij geluidsinstellingen kan ik dan nergens meer op klikken (ik denk omdat het te vaak een update krijgt).

Wat heb ik al geprobeerd?:
  • Ik heb de laatste drivers geïnstalleerd;
  • Ik heb de firmware gecontroleerd (in 0.2 seconde na 100x proberen o.0);
  • Ik heb een USB hub met A/C ertussen gezet om te kijken of stroom toevoer het probleem was;
  • Ik heb alle USB apparaten losgekoppeld behalve de interface;
  • Ik heb geprobeerd de BIOS te updaten naar de laatste firmware, maar met Live Update van MSI krijg ik alleen een reboot zonder update. En met M-flash kan ik geen USB apparaat vinden.
Computer specificaties:
O.S: Microsoft Windows 10 Home 64-bit
CPU: Intel Core i7-4770 @ 3.40GHz
GPU: Inno3d iChill GeForce GTX 780
Motherboard: MSI Z87-G45 (BIOS versie 1.3)
RAM: Crucial Ballistix Sport - 16 GB : 2 x 8 GB DDR3
Hard drive: Hitachi Deskstar 7K4000 (4TB) + Samsung 840 Pro Series (256 GB)
Tower: Corsair Obsidian Series 650D
Power supply: Corsair HX850

Ik hoor graag wat jullie denken!
 
Werkt op de laptop wel, waarom dan die niet gebruiken?

Tis al een wat verouderd moederbord en miss. een compatibliteitsprobleem met die USB3.1/USB C.
Energieinstelling voor die poort staat op altijd aan?
 
Dankjwel voor je reactie. De laptop is van werk en ik wil de microfoon ook privé gaan gebruiken op mijn PC.

Ik zag op Reddit een post om een USB 3.1 gen 1 om te zetten naar een USB 3.1 gen 2 met een interne adapter voor het moederboord. "Going to try and use this Y splitter in combination with this USB 3.0 to Gen 2 adapter". Kan dit het probleem oplossen? Ik zag bij de product specificaties dat de snelheid van de USB poort namelijk niet groter wordt.

Ik heb verder alle energie instellingen volgens mij goed staan.

Zou een BIOS update het ook kunnen doen? Want de laptop heeft ook alleen 3.0 poorten, dus ik twijfel of dat het wel is. Bij de nieuwe versies van de BIOS staat wel dat er 'USB compatibility' updates inzitten. Maar als ik de BIOS probeer te flashen kan ik geen USB vinden... En de MSI Live Update start alleen maar mijn computer opnieuw op.
 
Een detail wat mij opviel maar waar ik zelf niks mee kan: Als ik de USB-C van de interface er net niet helemaal in doe werkt de interface wel en kan ik ook zien dat de microfoon goed verbindt met de interface, maar de computer kan de interface dan niet vinden.
Dit is normaal. Een USB connector connect altijd eerst de 5V (de buitenste twee aansluitingen, die zijn een mm langer) voordat de data connectie gemaakt wordt. Dus wat jij ziet is de voedingsspanning die al wel aanwezig is, maar nog geen data, nog geen 'handshake', waar het blijkbaar fout gaat.

Lijkt toch inderdaad op een compatibiliteitsprobleem, en die BIOS update toch voor elkaar zien te krijgen.
Anders misschien een computerwinkeltje in de buurt waar je even een USB insteekkaartje kan lenen om te proberen ?
 
Dit is normaal. Een USB connector connect altijd eerst de 5V (de buitenste twee aansluitingen, die zijn een mm langer) voordat de data connectie gemaakt wordt. Dus wat jij ziet is de voedingsspanning die al wel aanwezig is, maar nog geen data, nog geen 'handshake', waar het blijkbaar fout gaat.
Dankjewel voor de uitleg. Ik ben inmiddels iets verder gekomen met het oplossen hiervan, maar nog het werkt nog steeds niet.

Ik heb de BIOS kunnen updaten. Ik gebruikte een 16Gb USB stick, maar die was blijkbaar te groot (ondanks FAT32 formatting). Ik had nog een oude USB stick liggen die het wel deed voor de update. Ik run nu de laatste BIOS versie (1.9). Helaas is hiermee het probleem echter niet opgelost.

Ik heb een PCIe USB 3.2 gen 2 insteekkaart gekocht en in het moederboord gezet. Het gedrag is nu anders. De phantompower van de audio interface is nu goed en constant. Het rode lampje (die deze spanning aangeeft) is fel en ondoorbroken. Het witte lampje knipperd nu niet meer zo snel, maar om de 2 seconde (hiervoor was het om de 0.1 seconde oid). Als ik de computer in de BIOS run zie ik dat het witte lampje ondoorbroken aan is, en dat mijn microfoon ook aankomt bij de interface. Dit werkt ook nog bij het aanmeldscherm van Windows. Zodra ik inlog, zie ik echter dat het witte lampje begint te knipperen. Kan dit betekenen dat het een software probleem is?

Bij de drivers ('devmgmt.msc') kan ik zien dat de pagina vernieuwd zodra het lampje wit is (om de 2 seconde nu). Bij geluidsinstellingen zie ik hetzelfde gebeuren. Soms zie ik een milliseconde de audio interface als ik spam op de dropdown. Hebben jullie ideeën wat ik nog kan proberen?
 
Raar dat het wel goed gaat als Windows niet draait. Dan denk je uiteraard aan software.

Heb in apparaatbeheer bij de hoofdhubs uitgeschakeld: 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' ?

Misschien een ander profiel/gebruiker aanmaken en testen ?

Er is in je energieschema instellingen ook nog een 'Selectieve USB onderbreking'. Kan je ook uitschakelen.

Normaal hoor je ook een systeemgeluidje bij connect/disconnect, is dat er ? Zo niet, dan lijkt mij het energiebeheer waar je moet zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Heb in apparaatbeheer bij de hoofdhubs uitgeschakeld: 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' ?

Misschien een ander profiel/gebruiker aanmaken en testen ?

Er is in je energieschema instellingen ook nog een 'Selectieve USB onderbreking'. Kan je ook uitschakelen.
Ja, maar tevergeefs. Ik denk dat het volledig resetten van mijn computer nog de enige mogelijkheid is. Nog tips hiervoor? Of nog andere oplossingen?
 
Zou je eens in Veilige Modus kunnen proberen (via msconfig) ? Missschien dat hij niet eens verbinding wil maken, maar ik ben toch benieuwd
 
Zou je eens in Veilige Modus kunnen proberen (via msconfig) ? Missschien dat hij niet eens verbinding wil maken, maar ik ben toch benieuwd
De lampjes gingen allebei kort aan en vervolgens uit (en dat bleven ze).

Ook in het inlogscherm waren ze nu uit.
 
Dan wordt er in veilige modus niet eens een driver geladen.

Bollocks, ik heb er een hard hoofd in.
Het laatste wat ik bedenken kan is vergezocht, maar ja.... om in apparaatbeheer in het menu 'Beeld' even 'Verborgen apparaten weergeven' aan te zetten, en dan bij de apparaten te kijken of er misschien toch ooit een driver geïnstalleerd is voor dat ding (waarschijnlijk uitgegrijsd weergegeven), maar nu (na aanschaf USB 3 kaart) dwars ligt. 'Geluid, video, en spelletjes' ?
Het kan zijn dat hij als 'Samengesteld USB apparaat' onder de tak USB Controllers staat. Minstens alles wat uitgegrijsd staat kan je in principe via een rechtsklik verwijderen.
 
Het probleem is opgelost. Ik heb niet precies kunnen achterhalen wat er fout was, maar een volledige herinstallatie van Windows 10 was de oplossing. Ik denk dat het een driver was die een andere driver in de weg zat, maar dit weet ik niet zeker.

Dankjewel in ieder geval voor de hulp!
 
Ai, dat is heel jammer.
Toch graag geprobeerd hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan