• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vaio VGN-TX2XP Windows installeren op nieuwe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

wulp5

Gevestigd lid
Lid geworden
22 jan 2008
Berichten
245
Waarderingsscore
2
De HDD van een (gekregen/oude) minilaptop Vaio deed niks meer. Ik kocht dus een nieuwe (1.8").
Na plaatsen startte de laptop uiteraard niet op (geen OS), maar kon ik wel in de bios. Daar probeerde ik de bootsequentie te wijzigen, maar dat lukte niet: de CD bovenaan zetten ging gewoon niet.
Na meerdere keren uit- en ingeschakeld te hebben (ik probeerde met een off. Win XP en zelfs een bootable DBAN in de CD-lade), krijg ik alleen maar volgende melding om mijn schermpje:
The Instant Mode Application could not be found
Please reinstall the application on Windows
Press any key or Power button to shutdown

Bij elke toets die ik aanraak (Esc, F2, ...) schakelt het toestel uit.
Als er een adapterstuk bestond om de HDD 'extern via een andere laptop te bewerken zou ik dat proberen, maar ik weet zelfs niet of zoiets bestaat.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt!
 
Trommel F10 in als je boot, krijg je het bios boot menu.
 
Bedankt voor de reactie, maar zoals ik hierboven al meldde: dat lukt niet. Van zodra je eender welke toets aanraakt, stopt de opstart en schakelt het toestel uit.
 
De eerste keren lukte het bij elke opstart (F2). In de bios stond alleen een '+' voor de HDD. Ik kon via PgUp en PgDn wel de ingebouwde CD naar boven verplaatsen, maar de + bleef alleen bij de HDD staan. In elk geval probeerde ik de laptop op te starten met een originele WinXP in de CD omdat ik hoopte dat - vermits de CD 'bovenaan' stond - het wel zou lukken. Bij de opstart hoorde je de CD wel aanslaan, maar er kwam op het scherm de melding die ik hierboven kopieerde. En sinds dan krijg ik telkens hetzelfde bericht. Bij elke opstart verschijnt die tekst, en welke toets ik ook probeer : het toestel schakelt zich gewoon uit. Vandaar dat ik misschien dacht dat iemand dat ook al meegemaakt had; ik in elk geval niet...
 
Probeer het eens met een USB stick.

Maar als bij elke toets aanslag de boel uitvalt valt er weinig te repareren.

Schijnt vaker voor te komen bij die vaio's.
Echte oplossing niet gevonden.
 
Ik denk dat je gelijk hebt: er valt weinig te repareren denk ik. Als 'test' probeerde ik een recovery-disk van het type VGN-TX7 en ook die hoor je 'draaien', maar geeft geen reactie. Het minste wat je zou verwachten is dat die 'aanslaat' en dan bv een mededeling zou geven van 'dit is niet de juiste versie' of iets dergelijks. Maar ook daar kwam geen reactie.
Als bezigheid koop ik misschien nog het koppelstuk tussen 1.8" en 2.5" schijven, alleen om wat te testen. Een mens moet zich toch met iets bezighouden deze dagen...
Alvast bedankt voor je reactie!koppel 1.8 sata.jpg
 
De meeste notebook 1.8 schijven hebben gewoon een sata aansluiting, heb je dan een micro sata schijf?

En een USB stick werkt ook niet? laat de schijf er eens af.
 
Nee; ik deed 'm nog eens open en zal op zoek moeten naar een ander koppelstuk. Het gaat over een IDE-schijf.
 

Bijlagen

  • IDE.jpg
    IDE.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 4
  • Type HDD.jpg
    Type HDD.jpg
    61 KB · Weergaven: 3
Dat koppelstuk lijkt me voor een 2.5" schijfje te zijn.
Misschien kan ik ook eens bij Aliexpress kijken... Nu goed je Alleskabel vernoemt: ik probeerde eens en de zaak is terug 'on site'. Gisteren nog lag die plat; na de enorme datahack zeker?
Ik ga er nog eens over slapen... Het lijkt me gek nog wat aan te kopen als het risico groot is om weer geen OS op de schijf te krijgen..
 
Ik kocht dus een nieuwe (1.8").
En dat is dan een SATA?
Begin er steeds minder van te begrijpen, lijkt mij een erg oud notebook.
Op die foto staat een 48 P IDE Toshiba voor notebooks.
Bij zo'n Toshiba heb je een extra connector nodig.

Is het eigenlijk het nog wel waard?
 
Nee, het is idd de moeite niet waard... Ik gebruik 'm niet (meer) maar hoopte 'm gewoon terug aan de praat te krijgen.
We zullen het dus maar afsluiten.
In elk geval bedankt om mee te denken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan