• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Van outlook.com naar Thunderbird

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThAdMa

Junior lid
Lid geworden
18 mei 2021
Berichten
78
Waarderingsscore
6
Ik ben overgestapt van outlook.com naar Thunderbird (versie 78).
Wat betreft email is alles goed verlopen, echter niet met het overzetten van de contactpersoenen.
Ik heb de contacten in outlook geexporteerd als een cvs-bestand (komma gescheiden).
Na het importeren in thunderbird zie ik in het adressen bestand alleen poppetjes, gedeeltelijk zonder verdere informatie en gedeeltelijk met alleen namen.
Tijdens het importeren heb ik gekozen voor alle rubrieken.
Hoe los ik dit op?
 
probeer het volgende eens:

Open het CSV bestand eens in kladblok en kijk of je door komma's of door puntkomma's gescheiden gegevens van contactpersonen ziet. Iets van:
Contactpersoon,voornaam,achternaam,Adres,woonplaats,telefoon,email
of
Contactpersoon;voornaam;achternaam;Adres;woonplaats;telefoon;email
iedere regel is één contactpersoon.
Zo ja, dan is de export goed gegaan.

Dan is het meestal een fout in het scheidingsteken. Zoek en vervang alles komma's door puntkomma's, of andersom. (het scheidingsteken van een CSV bestand is namelijk taalafhankelijk, en dat kan wel eens verkeerd begrepen worden)

Daarna opslaan als CSV en opnieuw proberen te importeren.
 
Ik ga voor de contactpersonen soms via een omweg. Ik heb ook een hotmail-adres. Die zet ik mee in outlook.com en copieer al mijn contacten naar de contacten van mijn hotmail. Nadien in Thunderbird ook hotmail configureren als twee mail. Gewoon copiëren van hotmail-contacts naar de andere mailbox. Hotmail (of live, outlook, gmail) zijn exchange mails en nemen hun contactpersonen altijd en overal mee.
 
Gaat hier inderdaad fout met de scheidingstekens als je je systeem op Nederlands hebt staan.
heb je outlook nog op het systeem?
of bedoel je de gratis versie die voorheen live/hotmail heten
 
Het adressenbestand wat ik heb geexporteerd was reeds komme gescheiden.
Als voorbeeld heb ik een gedeelte van het bestand bijgevoegd.
Outlook.com (gratis versie) staat er nog op
Ik heb nog geprobeerd in outlook de adressen te kopieren, maar dat lukt niet.
 

Bijlagen

  • First Name.doc
    22,5 KB · Weergaven: 20
Maar heet het bestand bij jou ook wel .csv? Anders kan het ook al een probleem opleveren als het .doc heet.
Nog beter om het in excel te doen en .csf als extensie te geven.

Wat je ook eens kunt doen is een contact aanmaken in Thunderbird. Dit exporteren naar .csv bestand (niet in Word) en dan eens vergelijken met het geëxporteerde bestand van outlook.com dan zie je misschien verschillen en wat je dan kunt aanpassen.
 
Voornaam,Achternaam,Weergavenaam,Bijnaam,Primair e-mailadres,Secundair e-mailadres,Schermnaam,Telefoon werk,Telefoon thuis,Faxnummer,Piepernummer,Mobiel nummer,Adres,Adres 2,Woonplaats,Provincie,Postcode,Land,Werkadres,Werkadres 2,Werklocatie,Werkprovincie,Werkpostcode,Werkland,Werkfunctie,Afdeling,Organisatie,Webpagina 1,Webpagina 2,Geboortejaar,Geboortemaand,Geboortedag,Overig 1,Overig 2,Overig 3,Overig 4,Aantekeningen


standaard Thunderbird de Nederlandse versie volgeore wijkt in ieder geval af
het makkelijkste is importeren in Excel en dan de kolommen in hun geheel verplaatsen
(in excel kan je het scheidingsteken voor csv apart van je landinstellingen ingeven onder instellingen)
 
Black Tiger: waarom moet ik in excel het bestand als extensie .csf geven?
Het exporteren van het adressenbestand kan in outlook.com alleen in csv, komma gescheiden.
Tijdens het importeren in Thunderbird heb ik alleen Voornaam, Achternaam en e-mailadres aangevinkt. Ik neem aan dat dit de goede volgorde is.
 
Black Tiger: waarom moet ik in excel het bestand als extensie .csf geven?
Excuseer, ik maakte een typefoutje, dat moest inderdaad .csv zijn. Ik wilde er alleen op duiden dat het voor importeren in elk geval geen .doc moest zijn.

Volgorde van importeren durf ik niet met zekerheid te zeggen ik gebruik zelf geen Thunderbird.
 
Voor twee tientjes kan je Office 2019/2016 kopen. Volgens mij leest die ook een csv-bestand in als je dat importeert in "contactpersonen". Ik had met TB altijd weer veel gedoe en weinig succes.
 
ik gebruik tb al jaren tot volle tevredenheid.
volgens mij heb ik zelf ooit rechtstreeks geimporteerd vanuit outlook (de office versie)
Een tijdje geleden voor een kennis toen heb ik de kolommen van de csv handmatig in de juiste volgorde gezet en vervolgens geimporteerd dat ging primma
 
Na mijn vakantie heb ik nog het een en ander geprobeerd, zonder resultaat.
In excel zitten alle gegevens in één kolom waarbij de volgorde veranderlijk is.
Ik ben overgestapt naar mail van Windows 10 waarna alle adressen op de juiste manier in "personen" te zien waren. Deze topic kan mij betreft gesloten worden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan