• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Van Win10 PRO N (KMS basis) naar 'echte' Win10 Pro (en oorspronkelijk stond er win8 op de laptop)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjolinos

Nieuw lid
Lid geworden
15 okt 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Hallo mensen die hopelijk een stuk meer van laptops en windows installaties weten dan ik,

Het probleem
Ik heb een half jaar terug een tweedehands laptop gekocht. Daar stond netjes Windows 10 Pro N op, inclusief MS Office 2016.
Onlangs begon Windows te zeggen dat de licentie van Windows binnenkort verloopt. Degene van wie ik die laptop had gekocht stuurde mij een KMS programmaatje. Daarmee heb ik het uiteindelijk met 180 dagen kunnen verlengen, maar ooit loopt dit natuurlijk ook weer af. En degene van wie ik de laptop had gekocht is ook erg slecht bereikbaar. Ik kan van hem niet op aan.

Ik heb dus besloten: Die rare Windows 10 Pro N wil ik niet. Ik wil gewoon Windows 10 Pro erop.

Oorspronkelijk stond op deze laptop ooit 'Windows 8 RTM Core OEM'. Ook heb ik de oorspronkelijke licentiecode achterhaald.
Ik heb mij laten vertellen dat ik dan 'gewoon Windows 10 kan downloaden en op een dvdrom zetten, en het vervolgens installeren met de licentiecode van Windows 8'. Wel zou ik dan alle programma's die ik nu op mijn laptop heb staan kwijt zijn.

Ik probeerde dit zojuist. Windows 10 gedownload, op een dvdrom gezet, en ik startte het installatieproces. Eenmaal bezig, zei het installatieprogramma alleen: "U kunt nu Windows 10 Pro N installeren" of iets dergelijks. Potverdorie! Daar wilde ik nou juist vanaf, en bovendien werkt de officiële licentiecode die ik WEL heb (van windows 8) daar niet in. Daarvoor zou ik (neem ik nu aan) 'gewoon' windows 10 pro moeten hebben.

Wat ik nu wil bereiken
1. Ik wil Windows 10 Pro erop hebben, met mijn huidige licentiecode van Windows 8. En als dat niet kan, desnoods Windows 8 erop.
2. En als het even kan ook mijn MS office installatie niet verliezen. Maar die is van secundair belang. Ik kwam er net namelijk achter dat die óók tijdelijk is geactiveerd met zo'n KMS-programma. Tips voor een voordelige MS Office licentie zijn dan ook welkom. Ik zie als ik erop google, dat er allemaal online winkeltjes zijn die licenties voor ongeveer 25 euro aanbieden. Terwijl het bij de bekende winkels veel grotere bedragen zijn. Ik durf tot dusver niet te vertrouwen op die 'goedkope licenties'.

Wat betreft punt 1: Ik ben op zoek naar advies over hoe dit nu te doen. Er is een computerreparatiezaak die me aanbood voor 60 euro schoon windows 10 op mijn laptop te zetten. Ik sta op het punt dat dan maar te doen, maar IETS in mij zegt: 'kom, dit kun je vast ook gewoon zelf doen, als je de juiste kennis hebt'.

Vandaar, nu mijn hoop gevestigd op dit forum!
 
Windows 10 (N) versie heeft zelfde features als Home en Pro echter zonder multimedia toepassingen. Deze kan je achteraf installeren via volgende link :

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=48231.

De multimedia toepassingen diende ik zelf te installeren.

Ik heb een laptop van mijn werkgever overgenomen met Windows 10 Pro N. Deze was echter correct geactiveerd (met retailversie) en bij herinstallatie moet ik geen code meer invoeren omdat deze digitaal reeds geactiveerd is.
Als er echter een OEM versie opstaat kan je niet heractiveren of op een andere pc gebruiken.
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal nog even mijn vraag verduidelijken.

De informatie die ik kreeg via 'showkeyplus' was:

Product Name: Windows 10 Pro N
Version: 17134.286 (64-bit OS)
Product ID: (hier stond het product ID)
Installed Key: (hier stond dan een licentiecode: degene die maar tijdelijk 'houdbaar' is)
OEM Key: (hier stond een andere code: de licentiecode die ik naar wat me werd verteld kan gebruiken om er opnieuw windows op te zetten)
OEM Edition: Win 8 RTM Core OEM: DM

Nog even voor de duidelijkheid: Nu staat er dus Windows 10 Pro N op, maar dan met een beperkte houdbaarheid. Ik vind het geen probleem om Windows 10 Pro N te hebben, maar hij is dus niet onbeperkt geactiveerd. Nu weer tijdelijk 180 dagen met een KMS programmaatje en langer krijg ik het ook niet.

Ik wil er een 'gewone' windows 10 op zetten, omdat ik me heb laten vertellen dat er oorspronkelijk ook een 'gewone' windows 8 op deze laptop stond. Daar heb ik de licentiecode van.

Dus: met die OEM key die ik al heb voor Win 8 RTM Core OEM: DM: wat voor soort windows kan ik er nou op zetten (kan dat überhaupt met die OEM code), waar kan ik die downloaden, en hoe krijg ik die erop? Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit of het Windows 8 of 10 is: als het maar een activatie is zonder tijdslimiet.
Want toen ik dus Windows 10 downloadde en wilde installeren, gaf het installatieprogramma aan dat het Windows Pro N kon installeren. En die gaat het dus niet doen met de oorspronkelijke OEM key.. tenminste; dat denk ik. Omdat het nu een tijdelijke activatie is met een andere key dan die oorspronkelijke OEM key. Of kan ik de win8 OEM key daar ook voor een nieuwe win10 Pro N installatie gebruiken?

Hier nog voor de volledigheid de 'status info' die dat KMS programmaatje geeft.1539619333480.png
 
Laatst bewerkt:
Kan met een retail key, niet met een oem, wat is het?

Daarnaast kun je bij Microsoft de W10 PRO ophalen en met een goedkope key installeren.
https://www.softkeys.nl/windows/mic...MIvLe5ts6I3gIVk53VCh2J7QhtEAAYAiAAEgJlofD_BwE

Oke, en stel dat ik deze optie gebruik: gaat het windows 10 installatieprogramma dan niet weer Windows 10 Pro N op mijn laptop herkennen en roepen 'u kunt nu windows 10 pro n installeren'? Oftewel: gaat deze installatie er dan wel echt overheen? Heel eventueel doe ik deze optie dan wel... wil eerst kijken of ik niet een besturingssysteem (mag ook windows 8 zijn) erop kan zetten met gebruik van de OEM-key.

Wat kan er wél met een OEM-key? Of kan daar sowieso niets mee en móet ik wel een nieuwe licentie kopen?
 
OEM is alleen geldig op het eerste toestel waar die op geactiveerd werd. Key kan niet gebruikt worden op een ander toestel. Normaal gezien (denk ik toch) moet je eerst windows 8 (waar je de key van hebt) er terug opzetten en dan upgraden naar windows 10. Zo heb ik het al eens gedaan.
Hier kan je eventueel goedkoop een nieuwe licentie kopen (alleen OEM, kan niet overgezet worden op ander toestel). Dus het eenvoudigst is een nieuwe key kopen. Deze goedkope keys zijn alleen bruikbaar op het toestel van eerste activatie (herinstalleren op hetzelfde toestel kan wel).

https://www.varsio.nl/nl/home/51-91-windows-10-professional.html#/29-taalkeuze-nederlands
 
Laatst bewerkt:
Als je één van deze keys aankoopt word windows 10 pro vanaf nul geïnstalleerd. Alles word op de schijf verwijderd en er zal alleen de keuze gegeven worden tussen windows home en pro (32 of 64 bit).
OEM is alleen geldig op het toestel van eerste gebruik en kan daarna niet meer herbruikt worden. Een Retail versie kan dit wel maar is aanzienlijk duurder.
 
OEM is alleen geldig op het eerste toestel waar die op geactiveerd werd. Key kan niet gebruikt worden op een ander toestel. Normaal gezien (denk ik toch) moet je eerst windows 8 (waar je de key van hebt) er terug opzetten en dan upgraden naar windows 10. Zo heb ik het al eens gedaan.
Hier kan je eventueel goedkoop een nieuwe licentie kopen (alleen OEM, kan niet overgezet worden op ander toestel). Dus het eenvoudigst is een nieuwe key kopen. Deze goedkope keys zijn alleen bruikbaar op het toestel van eerste activatie (herinstalleren op hetzelfde toestel kan wel).

https://www.varsio.nl/nl/home/51-91-windows-10-professional.html#/29-taalkeuze-nederlands
Ah ja. Het is niet voor een ander toestel. Het is gewoon de key van het huidige toestel. Dat rijtje dat ik in mijn vorige bericht heb gezet, is door een programma uitgelezen van deze laptop.

Oorspronkelijk stond er dus gewoon op deze laptop windows 8 (OEM), en daar heb ik de licentie-key van weten te achterhalen.
Toen ik 'm tweedehands kocht, stond die tijdelijk geactiveerde windows pro 10 N erop, met een andere licentiecode.

Oke, dus, als ik het goed begrijp zou ik dan dus Windows 8 kunnen downloaden, die activeren met de oorspronkelijke key van het toestel, en het daarna updaten naar windows 10?
 
Neuh, upgrade tijd is allang voorbij.

Met deze tool kun je wel W8.1 ophalen.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool

Maare, schaf gewoon een W10 pro key aan en installeer die gelijk, zo'n losse key kost ook de kop niet, als je er op Googled zijn ze er voor weinig.
Ik vermoed inderdaad dat ik dat maar ga doen.
Het is gewoon een beetje frustrerend ;) Ik kocht deze laptop in de veronderstelling dat er gewoon (niet tijdelijk geldig!) Windows 10 op stond, en microsoft office. Fijn. En de laptop was best duur, en heb een beperkt budget. Dat. Ik wil er eigenlijk gewoon geen geld meer aan besteden.

Maar 10 a 20 euro... dat moet dan maar. Het kan erger inderdaad :).

Dankjulliewel!
 
Laatst bewerkt:
Toch nog wel 1 vraagje:

Toen ik dus Windows 10 downloadde en het installatieprogramma liet draaien, kreeg ik alleen als optie 'Windows 10 Pro N installeren'.

Dat verandert niet als ik een licentiecode zou hebben gedownload natuurlijk...

Die voorbeelden van winkels waar je een licentie kunt kopen die jullie geven: krijg je daar dan ook de software bij? En is dat dan ook echt gewoon Windows 10 Pro? Gaat dat programma niet weer iets herkennen op mijn laptop ofzo?
 
Pro kun je gewoon bij Microsoft ophalen en je dient v.a. de USB stick de installatie te starten en dan eerst de schijf maagdelijk leeg maken en W10 de boel in laten delen.
Voor Office eerst de key noteren, is ook met die eerder gelinkte tool op te halen.
 
Pro kun je gewoon bij Microsoft ophalen en je dient v.a. de USB stick de installatie te starten en dan eerst de schijf maagdelijk leeg maken en W10 de boel in laten delen.
Voor Office eerst de key noteren, is ook met die eerder gelinkte tool op te halen.
Aha. En de schijf maagdelijk leeghalen... heel vroeger in de Windows XP tijd wist ik nog hoe dat moet. Haha.

Ehm. Hoe werkt dat tegenwoordig? Komt dat neer op formatteren?
 
Office moet wel eerst geregistreerd zijn op de office website. Daarna kan je de installatie van daaruit starten.Als je windows opnieuw installeert kan deze de schijf zelf leegmaken en opnieuw indelen. Dit zou geen probleem mogen zijn.
 
Een paar plaatjes als illustratie bij wat Lange Pier schreef.
Wanneer je tijdens de installatie onderstaand venster ziet...

5bc5e7f9261bb-stationsopties_%28geavanceerd%29.png


... dan klik je op Stationsopties (geavanceerd).

In het volgende venstertje zullen dan alle partities op jouw harde schijf getoond worden. Ook de zeer kleine partities van circa 500 MB.
Je klikt dan op de bovenste partitie om die te selecteren en daarna klik je in dat venster op de knop Verwijderen.
Herhaal dat voor alle partities zodat je tenslotte 1 aaneengesloten Niet-toegewezen ruimte hebt:

5bc5e89ed6add-setup_partitie_maken.png


Klik dan op Volgende. Windows zal daarna zelf de nodige partities aanmaken.

In feite heb je genoeg aan die informatie. Wil je er eerst toch wat meer over lezen, dan klik je op de volgende link: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan