• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

veel lawaai casefan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lumar

Junior lid
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe computer in elkaar geknutseld. Ik had gekozen voor de Corsair Spec 01 als case gecombineert met Cooler Master Sickle flow fans. Het zijn allemaal nieuwe onderdelen die rechtstreeks uit de verpakking komen. Hierbij heb ik een fan aan de bovenkant van de case geplaatst die lucht zuigt en naar buiten blaast, hierbij gaat er wind door gaatjes aan de bovenkant van de kast. Er ontstaat te veel geluid hierbij, dit kan nooit de bedoeling zijn.
Ik ben er zeker van dat die fan de oorzaak van het geluid is, maar wat de reden hiervoor is of wat ik er aan kan doen is me onbekend.
Ik heb al in de bios gezeten en de fanspeed aangepast. Het enige wat ik merkte was dat het geluid een andere klank kreeg, maar op volle toeren of op silence mode is de geluidssterkte bijna hetzelfde.
Iemand ideen om dit op te lossen? Ik snap er namelijk echt helemaal niks van. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geluid ontstaat doordat de wind dat niet door de gaatjes heen gaat geluid veroorzaakt. Echter zal corsair nooit een kast maken waarbij dit zoveel overlast veroorzaakt, bovendien kan ik ook geen mensen vinden met hetzelfde probleem.

Groetjes,
Lumar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk is de fan defect. Is het een ratelend geluid? Of er hangt bijvoorbeeld een kabeltje tegen de fanbladen aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is echt heel moeilijk te plaatsen wat voor geluid het is :wacko:. Ik zal inderdaad wel een andere fan op die plaats zetten, toevallig heb ik er nog 1 over. Misschien dat het dan beter gaat, toch lijkt het me raar dat de fan nu al defect is.

--- Update ---

trouwens, er was ook al een fan van corsair meegeleverd, ik zal die dan ook even omwisselen, om zeker te weten of het wel of niet aan de fan ligt.
 
je heb toch wel rekening gehouden met de draairichting van de fan ...(dit staat aangegeven met een pijltje )
* indien je deze dus verkeerd geplaatst heb dan kan het gebeuren dat de fanbladen gaan zingen bij manier van spreken !
 
Denk er ook om dat je fanbladen niet te dicht op de gaatjes mag zitten. Zo maken ze namelijk ook sirenes :biggrin:
 
Het was mijn eerste keer dat ik een computer in elkaar gezet had, dus ik kan inderdaad wel zulke foutjes gemaakt hebben. Er zaten volgens mij 2 pijltjes op, de ene gaf aan in welke richting de fan draait en de andere gaf aan welke kant de lucht wordt geblazen. Ik zat een beetje te klooien omdat ik niet precies wist wat de beste fan set-up is. Ik dacht dat het beste was om de fan (dak van de kast) te laten zuigen en naar buiten te laten blazen, want de warme lucht stijgt en komt anders klem te zitten. Dit maakte dus weel lawaai en daarom dacht ik, laat ik de fan eens omdraaien, toen werd het nog erger. Nu blaast de fan dus weer lucht naar buiten (oude positie).
Trouwens, ik was dit vergeten te zeggen: Ik heb al een andere Cooler Master Sickle Flow fan in de kast zitten (aan de achterkant) en deze maakt veeel minder geluid en blaast ook door gaatjes heen.

Volgens mij kan ik de fan niet verder van de gaatjes afzetten, ik kan 'm alleen vastzetten maar niet verstellen.

Ik dacht dat die fan ook een noodzaak was voor mijn systeem, maar dat valt denk ik wel mee, mijn r9 290 gaat nooit boven de 70 graden uit en de processor en moederbord blijven ook tussen de 25-45 graden onder alle omstandigheden. Maar het zou toch mooi zijn alles alles gewoon werkt, en nu ik bezig ben wil ik de oorzaak weten :biggrin:.

Komend weekend ga ik wel weer aan de gang en ik zal wel zeggen of het gelukt is of niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En maakt de fan ook herrie als je hem los in de hand neemt, want dan weet je het!
 
Een beetje een late reactie, maar de fan zelf maakt nauwelijks geluid. Het heeft blijkbaar met het design van de kast te maken, echt slecht van corsair.
 
Mogelijk resonantie. Kan zijn dat een ander toerental helpt, of de fan op een andere plaats te zetten.
 
plaats je rubbertjes tussen de fan en de kast tegen trillingen ....
zelf heb ik zo een 6 fan's in mijn kast en deze werden alle gemonteerd met afstandsrubbertjes ( rondelletjes uit rubber die men voor sanitair gebruikt ..maar van de kleinste die er maar te vinden waren ) wel sinds ik deze geplaatst heb hoor je de fan"s wel nog blazen/zuigen maar geen bijkomende geluiden !
 
Drie dingen (of 4):

- zo laag mogelijk toerental sowieso voor zo'n casefan. Je kunt altijd undervolten (met bijv. een Zalman Fanmate 2) of een "speed reductie kabel". Zou ik altijd doen. link link
- resonantie met de kast kan natuurlijk goed mogelijk zijn
- sommige fans draaien wel goed verticaal maar niet horizontaal. Voor horizontaal altijd ball of fluid bearing (niet sleeve-bearing, het liefst) jouw fan is een goedkope sleeve bearing fan.
- ik zou zelf noooooooit iets van CoolerMaster kopen als ik een stille fan wilde. Die staan helemaal niet bekend als een goed merk (daarvoor).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan