• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Veilige modus in Windows 10 activeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

quandor09

Vaak hier
Lid geworden
21 mrt 2016
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Re: Het maken van herstelpunten inschakelen in Windows 10

Misschien is het ook wel handig om het activeren van de veilige modus, die standaard in Windows 10 staat uitgeschakeld, te noemen.

Als je ooit een machine hebt die niet meer (normaal) op wil starten, kan het handig zijn om de oude vertrouwde F8 te kunnen gebruiken (wat dus NIET kan als je deze niet eenmalig instelt in Windows 10). Hoe je dat doet? Vrij eenvoudig:

Klik linksonder op het Windows logo
Typ : CMD
Klik rechts op : OPDRACHTPROMPT
Selecteer : ALS ADMINISTRATOR UITVOEREN
Daarna klik : JA
Typ in het dan verschijnende zwarte venster op de plek van de knipperende cursor (of kopieer onderstaande regel en plak 'm daarna):
bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
en druk op Enter (let op: in de gehele zin zitten 4 spaties)
Er verschijnt een melding : DE BEWERKING IS VOLTOOID
Dan weet je dat je geen typfouten hebt gemaakt en de veilige modus weer bereikbaar is.
Sluit de opdrachtprompt af

Vanaf nu kun je weer gebruik maken van de F8 toets bij het aanzetten van de computer om in de veilige modus te komen.
Wil je om wat voor reden dan ook de bereikbaarheid van de veilige modus weer uitschakelen, dan typ je op de plek van de knipperende cursor
bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard
(Zelfde procedure als hierboven volgen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tip: om de opdrachtprompt als administrator uit te voeren, kun je ook met de rechter muisknop klikken op de knop Start en daarna direct klikken op Opdrachtprompt (administrator):

57ad9a110b033-Opdrachtprompt_admin.png
 
en ik had het - vr het vastgepind werd - naar Word gekopieerd en in de desbetreffende map geplaatst.
Ook uitgeprobeerd: je krijgt dan wel een gitzwart bureaublad te zien. maar niet meer met die grote iconen zoals vroeger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je vanaf het bureaublad zonder te moeten zoeken naar Veilige modus, dan is onderstaand tool wel zo makkelijk:

Download
56dd5c035cca0-47db20793d2be983-16x16.png
BootSafe van Foolish IT naar het bureaublad.
  • Pak het bestand met de naam BootSafe.zip uit in een nieuwe map.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op BootSafe.exe en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Standaard staat de optie Safe Mode geselecteerd, voor de veilige modus met internetverbinding selecteer je de optie Safe Mode with Networking.
  • Klik nu op de knop Restart Windows om het systeem opnieuw op te starten in de veilige modus.
  • Er verschijnt nu nog een klein venster om het herstart te bevestigen, klik hier op Ja om daadwerkelijk te herstarten.
56dd5cf3839e5-BootSafe.png
 
Laatst bewerkt:
quandor09,

Als je de tip van Porrelaar overneemt zou je kunnen vragen of hij in het onderdeel handleidingen kan worden gezet. Ik denk dat dit wel handig is.
 
Quandor hoeft niets van mij over te nemen. Het was maar een tip. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zo geeft Abraham54 weer een andere mogelijkheid om opstarten in veilige modus in te schakelen, maar daar heb je niets aan wanneer Windows niet meer normaal op wil starten, want dan valt er niets te downloaden en uit te voeren.
Ik geef dus zelf de voorkeur aan de methode die quandor noemt. En regel kopiren en plakken in een opdrachtvenster en dan op de Enter-toets drukken vind ik zelf niet zo moeilijk.
 
@Abraham54 : ik ben een groot voorstander van "waarom moeilijk doen als het simpel kan", maar als je de handelingen in bericht 1 afzet tegen de te verrichten handelingen in bericht 4, dan zou ik het eerder omgekeerd stellen............? Daarom snap ik jouw bericht niet echt helemaal:

1. wat is er 'moeilijk' aan hetgeen in bericht 1 staat? (een paar muisklikken, de vetgedrukte regel kopiren en op Enter drukken) da's m.i. voor een gemiddelde leek eenvoudiger dat een bestand downloaden, in een specifieke map unzippen, de tool openen, een selectie maken / kiezen etc. etc.
2. de door jou genoemde software betreft software van derden, daar waar Windows het prima zelf voor elkaar heeft als je de in bericht 1 staande 8 muisklikjes / intypen uitvoert en ik heb van 'jongs' af aan de volgende ervaringen met Windows: installeer voor beheerstaken zo min mogelijk software van derden als je het binnen Windows zelf beschikbaar hebt en die software / instructies ook nog eens prima functioneren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt volkomen gelijk realiseer ik mij nu.
En ik neem dat de tip van jou ook voor Windows 8 geldt?
 
deze tip werd ooit zelf eens door mij hier vermeld op het forum en telt inderdaad ook voor de Windows 8
 
Het CMD commando uitgewerkt en het werkt
Het rare is wel dat het internetsymbool geen verbinding aangeeft in Velige Modus met netwerkmogelijkheid (rood kruis), maar de browsers hebben gewoon internet.
 
Bij een wat oudere Acer latop 32 bit (niet mijn eigendom) werkte de truc van Quandor09 niet. Wel via de wat ingewikkelde weg van msconfig.exe en dan V.M. aanvinken (en: weer uitvinken na afloop, ook via misconfig.exe)
 
Handige tip. Wat ik me dan wel afvraag is waarom Microsoft die veilige modus zelf uitgeschakeld heeft.
 
@Najsharf, de werking van de tip heeft niets met ouderdom van hardware van doen, wl met Windowsversies en / of met eventuele gemaakte typ en of kopieerfouten.

Enne. dat msconfig.exe is idd. een veilige modus optie, maar die werkt alleen als je machine nog op wil starten en veelal wordt de F8 modus door mensen als escape gebruikt bij machines die NIET meer normaal op willen starten: denk aan zwarte schermen met knipperende cursors, Windows die in een opstartloop zit, BSOD bij het opstarten etc. etc. etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Handige tip. Wat ik me dan wel afvraag is waarom Microsoft die veilige modus zelf uitgeschakeld heeft.

Microsoft is na XP eigenlijk een company geworden van waarom gemakkelijk als het moeilijker kan.
 
Ach, de laatste tijd gaat het wel weer wat beter vind ik.
 
@Quandor antwoord # 13: inderdaad had ik gemeend correct handmatig in te tikken (en mogelijk dus niet, ondanks de 4 spaties) . Pas in tweede instantie met selecteren en plakken gedaan, en dan komt inderdaad een bevestiging dat de opdracht uitgevoerd is.Dat meldde ik al in antwoord # 3.
Echter: als ik de betreffende laptop afsluit en na een tijdje opstart en op F8 tokkel komt er gn V.M.,maar meteen normaal bureaublad.
 
tja, ik vroeg mij ook al af waarom deze link hier vermeld werd.
 
Start -> Uitvoeren -> typ in: msconfig (en klik op OK)
Ga naar het tabblad "Computer opstarten" en vink de gewenste veilige modus aan en herstart de computer.

Uitschakelen dient overigens wel weer d.m.v. deze stappen te gebeuren omdat hij anders altijd in veilige modus opstart!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan