• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Verdiepen in MAC-ADRESSEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

pluspower

Junior lid
Lid geworden
18 jan 2020
Berichten
87
Waarderingsscore
13
Ik probeer me te verdiepen in MAC-adressen. (bekijk enkele voorbeelden)

IP-adres : 100.89.114.141 =4 getallen gescheiden door een (punt)

Mac-adres : 00:06:1b:c3:86:32 = 5 groepen van 2 tekens gescheiden door (dubbel punt)
Mac-adres : 2603:10a6:209:82::45 = 6 groepen van soms 0,1,2,3 of 4 tekens gescheiden door (dubbel punt)
Mac-adres : fe80::208:22ff:fe20:e346 = 6 groepen van soms 0,1,2,3 of 4 tekens gescheiden door (dubbelpunt)


Waarom 5 groepen en soms 6 groepen in een Mac-adres ??
 
De 2 onderste stonden in mijn smartphone. Vermoedelijk zijn het dan geen Mac-adressen. Ik zoek het verder uit. Bedankt voor de link.
 
Log in op jouw modem, dan vind je daar ook de MAC-adressen van de apparaten bij jouw thuis.
 
Ingetikt op Google. Het blijkt om Link-local IPV6 (preferred) te gaan. Dus geen Mac.
 
Dat wilde ik net zeggen, die laatste twee zijn ipv6 adressen. Mac adres is inderdaad qua hoeveelheid altijd hetzelfde, dus 6 blokken van 2.
 
Dat benne 6 groepen, overigens.
Klopt, je hebt een fout ingebracht:
Mac-adres : 00:06:1b:c3:86:32 = 5 groepen van 2 tekens gescheiden door (dubbel punt)
Fout: dit zijn 6 groepen gescheiden door één dubbele punt

Mac-adres : 2603:10a6:209:82::45 = 6 groepen van soms 0,1,2,3 of 4 tekens gescheiden door (dubbel punt)
Mac-adres : fe80::208:22ff:fe20:e346 = 6 groepen van soms 0,1,2,3 of 4 tekens gescheiden door (dubbelpunt)
Fout: dit zijn 5 groepen gescheiden door meestal één dubbele punt, soms twee.

Er staan soms twee dubbele punten tussen ( :: ), en dan is de waarde van die sectie nul.
Dus toch altijd 6 groepen.

(IPv6 heeft trouwens 8 groepen)
.
 
Laatst bewerkt:
Er staan soms twee dubbele punten tussen ( :: ), en dan is de waarde van die sectie nul.
Dus toch altijd 6 groepen.
Geen waardes tussen dubbele punten is inderdaad 0, maar een macadres bestaat niet uit 4 hex digits per groep (ook niet bij ipv6), dus komen we 2 groepen te kort in wat er staat.
Want zoals het er nu staat is het en geen mac adres en ook geen ipv6 (want 8 groepen).

Voor de geinteresseerden, op deze site (klik) mooi uitgelegd.
 
Zag even niet dat MAC adres niet groepen van 4 maar van 2 zijn.

Dus deze klopt: Mac-adres : 00:06:1b:c3:86:32 (of kan kloppen)
Deze klopt niet: Mac-adres : 2603:10a6:209:82::45
 
Dus deze klopt: Mac-adres : 00:06:1b:c3:86:32 (of kan kloppen)
Deze klopt niet: Mac-adres : 2603:10a6:209:82::45
Correct, en deze klopt ook niet:
Mac-adres : 2603:10a6:209:82::45
 
Blijft de vraag WAAROM de TS dit wil weten, lees alleen grote zwijgzaamheid.

 
Zou zomaar eens technische nieuwsgierigheid kunnen zijn, voor mij persoonlijk vind ik het niet van belang waarom de TS dit wil weten.
Maar het zou wel leuk zijn als hij even laat weten of hij hiermee verder kan of nog andere vragen heeft.
 
Inderdaad, gewone nieuwsgierigheid. Ik hoorde dikwijls de termen van IP-adres en Mac-adres.
ondertussen ook van V4 en V6. Ik ga me er verder niet in verdiepen.
 
Zal ik dit topic als opgelost mankeren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan