• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Verschil CD en Key?

Anuptaphobia

Nieuw lid
Lid geworden
15 mei 2024
Waarderingsscore
0
Kan iemand me wijzer maken wat betreft de prijzen van Windows 11? Bij een zaak als Azerty betaal je 135 voor een installatie CD maar op een website als dezedeze kost datzelfde Win11 (de Pro versie zelfs) maar 9,99 euro??
Zie ik iets over het hoofd? Of is dit gewoon een legitieme Windows 11? Waarom dat prijsverschil dan?

Ik vermoed dat die CD een verse installatie CD betreft voor machines / accounts waar nog geen Windows 10 (pro)op draaide.
Die goedkope is wanneer Windows 10 (pro) al op de machine stond / account al gekoppeld was aan een Win 10 installatie om zodoende te kunnen updaten.

Het eerste waar ik aan denk .
De duurdere van 135 € een windows versie is waarvan je de key opnieuw kan activeren op een andere PC moest je een nieuwe kopen .
De goedkopere een OEM versie is die je maar éénmaal kan activeren op een PC en je achteraf niet meer kan activeren op een andere nieuwe PC .
Wat velen niet weten
Indien problemen bij een OEM versie geeft Microsoft geen ondersteuning en is de verkoper die de ondersteuning moet geven , terwijl bij de duurdere versie wel ondersteuning word gegeven door Microsoft .

Laatst bewerkt:
Nee, dat klopt niet.

Want ze bieden ook retail keys aan.

Trouwens, 10 euro is nog duur. Ik heb gisteren nog een Windows 11 Pro Retail key gekocht voor 5 euro, heb de Windows 11 Home op mijn nieuwe laptop omgezet naar Pro.

En zelfs als hij maar één keer gebruikt kan worden, wat boeit het? Voor die prijs kan ik 10 keer een key kopen en nog steeds veel goedkoper uit zijn.

Die licenties online zijn wel degelijk legitieme versies. Het gaat over resten van groepslicenties die terug ter beschikking komen, "refurbished" zeg maar. Uiteraard maakt Microsoft daar geen reclame voor en biedt daarvoor geen ondersteuning (heb je eigenlijk ook niet nodig) maar die werken perfect en blijven ook permanent eens geactiveerd. Bij een herinstallatie op dezelfde pc heb je dan zelfs geen codes meer nodig aangezien de licentie ingebakken zit in bios/cache. Ik heb zo ook al tientallen aangekocht voor mijn klanten en nergens problemen mee gehad, ook Microsoft Office permanente codes. Die 130 euro van de winkel kan je beter aan andere dingen uitgeven.

Bij een zaak als Azerty betaal je 135 voor een installatie CD maar op een website als dezedeze kost datzelfde Win11 (de Pro versie zelfs) maar 9,99 euro??
Dat is het verschil tussen volledig legaal circuit en grijs circuit.
@artstudiog zegt wel dat de anderen resten van groepslicenties zijn, maar dat is helaas niet altijd het geval. Er zijn niet voor niets enkele winkels offline gehaald en gestraft.
Dat was o.a. omdat er delen van corporate licenties ook verkocht werden en dat mag niet.

In het grijze circuit zitten echter voor het meest volledig legale versies (die inderdaad van restpartijen zijn bijv.) en goed te gebruiken. Daar zitten zelfs wel eens retail versies tussen. Dus die je ook vaker kunt installeren.
Je moet er een beetje geluk mee hebben welke versie je krijgt.

Vandaar dat ze dit het grijze circuit noemen omdat het voor een eenvoudige gebruiker vaak niet te bepalen is in hoeverre zo'n licentie echt 100% legaal is of illegaal of gedoogd.
In de meeste gevallen is het echter gewoon legaal.

Stukken goedkoper dus ja die 130 euro, helemaal mee eens.

Je kan ook voor € 0,00 een Windows 10 overzetten op Windows 11. Met Rufus en er is ook een route via cmd/administrator. En dan kan je over geruime tijd altijd nog zien (als er geen updates meer aangeboden worden) of je alsnog een W 11 koopt.

Bitcodes.co

Zijn zover ik weet de goedkoopste Widows en Office licenties die ik ken.

Hier wordt ook netjes aangegeven of het retail is of niet.

Heb al verschillende zowel Windows 11 licenties als Office licenties gekocht. Bij de goedkoopste bedragen moet je wel telefonisch activeren maar dat gaat uitstekend.

Mocht dit niet mogen hier dan mogen jullie het uiteraard verwijderen.

blijft de vraag of dit na 43 dagen nog gelezen wordt.

Nee, dat klopt niet.

Want ze bieden ook retail keys aan.

Trouwens, 10 euro is nog duur. Ik heb gisteren nog een Windows 11 Pro Retail key gekocht voor 5 euro, heb de Windows 11 Home op mijn nieuwe laptop omgezet naar Pro.

En zelfs als hij maar één keer gebruikt kan worden, wat boeit het? Voor die prijs kan ik 10 keer een key kopen en nog steeds veel goedkoper uit zijn.
De key wordt in de bios opgeslagen

Dat is het verschil tussen volledig legaal circuit en grijs circuit.
@artstudiog zegt wel dat de anderen resten van groepslicenties zijn, maar dat is helaas niet altijd het geval. Er zijn niet voor niets enkele winkels offline gehaald en gestraft.
Dat was o.a. omdat er delen van corporate licenties ook verkocht werden en dat mag niet.

In het grijze circuit zitten echter voor het meest volledig legale versies (die inderdaad van restpartijen zijn bijv.) en goed te gebruiken. Daar zitten zelfs wel eens retail versies tussen. Dus die je ook vaker kunt installeren.
Je moet er een beetje geluk mee hebben welke versie je krijgt.

Vandaar dat ze dit het grijze circuit noemen omdat het voor een eenvoudige gebruiker vaak niet te bepalen is in hoeverre zo'n licentie echt 100% legaal is of illegaal of gedoogd.
In de meeste gevallen is het echter gewoon legaal.

Stukken goedkoper dus ja die 130 euro, helemaal mee eens.
De licentie codes die offline zijn gehaald werden door meerdere gebruikers geïnstalleerd en Microsoft kwam daar natuurlijk achter.
Op Aliexpress had ik zelf een code voor Office gekocht en je raad het al ook die bleek illegaal te zijn.
Maar het schijnt heel eenvoudig te zijn om een werkende code te genereren zoals dat voorheen ook met windows 7 en al helemaal met windows XP kon.
Zelf heb ik nog steeds de code van Windows 7 Pro die ik jaren geleden voor €20 gekocht heb en daar mee windows 10 kon bemachtigen.
Windows 11? Nee die sla ik maar over echt niet mijn ding.

Op Aliexpress had ik zelf een code voor Office gekocht
Ja daar koop ik dus ook nooit keys, dat zijn chinezen en die clonen alles. Zoals ik al aangaf is er in het grijze circuit wel meer in omloop wat niet allemaal even betrouwbaar is.

Maar er zijn er dus ook die wel betrouwbaar zijn. Als je bij gamers-outlet koopt zit je over het algemeen goed en die geven ook garantie. En ze hebben er nog steeds online staan met telefoon activatie dus niet offline gehaald.

De key wordt in de bios opgeslagen
Sorry, maar dat is onzin. Key wordt opgeslagen op de licentieservers van Microsoft.
Er zijn biossen die keys hebben, maar dat is veelal van merk pc's/laptops zoals Dell en HP vaak ook nog voor zakelijk gebruik. Die hebben dan een ingebakken key.

Keys die je koopt (officieel of via andere weg) worden gewoon geactiveerd bij Windows en die worden daar ook opgeslagen of in elk geval de hash en kan daar altijd gecontroleerd worden, ze worden niet in de bios gezet. Meeste biossen staan niet eens open voor veranderingen vanuit de software, zou ook bijzonder link zijn.

Ik heb een Gigabyte moederbord en als ik windows 10 installeer zonder dat ik me netwerk kabel er in heb zitten dan kan ik windows 10 zonder moeite installeren en geeft aan dat deze geactiveerd is.
Ik vermoed dat er gewoon een code in de bios word opgeslagen pas als ik de netwerk kabel er opnieuw in doe ziet windows dat ik andere hardware in me computer heb. (CPU vervangen) dan geeft deze wel aan dat de serial key opnieuw gevalideerd moet worden.

en geeft aan dat deze geactiveerd is.
Grote kans dat ie dan in je installatie media zit. Ligt er ook aan hoe je hem opnieuw installeert. Zou zomaar kunnen dat het wel in de UEFI zit opgeslagen en als je dan gewoon installeert en niet eerst alle partities volledig verwijderd kan ie hem daaruit uitlezen wellicht.

Ben eens benieuwd hoe lang het nog kan want met nieuwere installatie media moet je al een Microsoft account gebruiken, ook als je de netwerkkabel er uit hebt getrokken. Zijn nog wel slinkse omweggetjes voor, maar niet meer zo eenvoudig als dat voorheen ging.

Maar nogmaals.... licentie key wordt -niet- in de bios opgeslagen, bios is beschermd, kan gewoonweg niet.
En als het al in de bios aanwezig zou zijn, is dat vanaf fabriek. Dat zou je dan ook terug moeten kunnen vinden als dat wel het geval was.
Als je bijv. een Dell hebt of HP waar keys in de bios zitten, dan zijn daar ook gegevens over in de bios terug te vinden.

Het blijkt dat de key in de UEFI op geslagen wordt mits je de bios niet blokkeert.
Of dat bij iedere moederboard gebeurt weet ik niet meer bij de mijne is dat wel het geval.

UEFI zit in de bootsector op je harde schijf, niet in de bios.
Bios is standaard geblokkeerd voor toegang van buitenaf, bij elk moederbord als het goed is.

Maar waar heb je dat verhaal vandaan? Want key wordt in het register opslagen en zoals ik al aangaf op de servers bij Microsoft (of hash code of machine id).
Daarom is in UEFI niet nodig, zou ook niet helpen want zoals gezegd, biossen zijn geblokkeerd standaard en als je een nieuwe schijf er in hangt, staat daar ook geen UEFI partitie meer op en wordt Windows toch gewoon geactiveerd. Ergo: staat opgeslagen op de MS servers.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan