• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies verschil in printopties tussen IE en FF

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb dus even over het hoofd gezien dat een en ander per PDF wordt aangeboden. Dan zou je eens in de instellingen van Firefox moeten kijken of daar iets staat over het toestaan van PDF.
 
Ik denk dat het simpelweg zo is dat FF zijn eigen PDF-viewer gebruikt als je PDF-bestanden direct vanuit de browser afdrukt. Bij tekst, gewone schrift dus, is dat geen probleem, maar als het om notenschrift gaat herkent FF blijkbaar het 'lettertype' niet (je kan ook geen selectie van een paar notenbalken, dan krijg je roze/paarse blokjes om de noten). Als je de bladmuziek eerst downloadt en opent in Nitro (of een andere reader), dus om FF heenwerkt, is er geen enkel probleem. Hieronder hoe het bij mij is ingesteld:

FF-PDF.png
 
Die Nitro reader3 is wel niet meer actueel . De free versie zit aan 5 .
 
En als je eens kiest voor de zeer bekende Adobe Acrobat Reader door die te selecteren bij Andere gebruiken...

Wil het dan wel?
 
Ik denk dat het simpelweg zo is dat FF zijn eigen PDF-viewer gebruikt als je PDF-bestanden direct vanuit de browser afdrukt. Bij tekst, gewone schrift dus, is dat geen probleem, maar als het om notenschrift gaat herkent FF blijkbaar het 'lettertype' niet (je kan ook geen selectie van een paar notenbalken, dan krijg je roze/paarse blokjes om de noten). Als je de bladmuziek eerst downloadt en opent in Nitro (of een andere reader), dus om FF heenwerkt, is er geen enkel probleem. Hieronder hoe het bij mij is ingesteld:

Dat is wat ik niet begrijp dat bij jou in Firefox alles vervormd word , en nu lees ik ook roze /paarse blokjes .
Is je Firefox zelf actueel , dus bijgewerkt naar de recentste versie ?
 
En als je eens kiest voor de zeer bekende Adobe Acrobat Reader door die te selecteren bij Andere gebruiken...
Dat kan ik niet omdat ik die reader niet geïnstalleerd heb, hij staat dus ook niet in het lijstje van 'andere gebruiken'.
Dat is wat ik niet begrijp dat bij jou in Firefox alles vervormd word , en nu lees ik ook roze /paarse blokjes .
Is je Firefox zelf actueel , dus bijgewerkt naar de recentste versie ?
Ja hoor, FF is actueel, zoals altijd (61.0.2).
Dat selecteren is ook zoiets: als ik in IE een titel op IMSLP aanklik komt er eerst een schermpje waarin het downloadverloop d.m.v. zo'n lopend balkje (of hoe noem je dat) voorgesteld wordt. Gaat heel snel maar eenmaal gedownload kán ik niet eens iets selecteren, er is alleen het bekende handje waarmee je kunt scrollen. Dat is hetzelfde handje als in Nitro. Kennelijk download IE dus direct in Nitro.

In FF verschijnt er niet eerst zo'n schermpje met een lopend balkje, de bladmuziek verschijnt gelijk voor je neus en daarin staat geen handje maar het bekende witte pijltje. Daar kun je verder helemaal niets mee, zelfs niet scrollen. In feite kun je er ook niet echt iets mee selecteren maar als je dat probeeert krijg je dus alleen maar die roze/paarse blokjes rond de noten. En soms doet dat pijltje ook dat niet (sorry, leuker kan ik het niet maken).

Zoals het lijkt opent FF de bladmuziek dus eerst in zijn eigen wat zwakke reader en van dááruit kun je het (icoontje rechts bovenin) downloaden en openen in Nitro (of om het even welke andere reader natuurlijk). Ik kan er niets anders van maken dan dat FF hierin wat steken laat vallen, correct me if I'm wrong.
 
Dat handje bedoel je daarmee de muisaanwijzer om link aan te duiden/klikken ?
 
Hm, best mogelijk dat FF en de Acrobat Reader beter samenwerken dan FF en Nitro. Die Nitro vind ik echter prettiger in het gebruik en nu, ook dankzij de bijdragen hier, een beetje duidelijk is hoe om te gaan met een en ander vind ik het wel prima zo :)
 
Dat kan ik niet omdat ik die reader niet geïnstalleerd heb, hij staat dus ook niet in het lijstje van 'andere gebruiken'

Dan kan je die toch even (tijdelijk) installeren?
 
OK, gedaan. Nu worden de pagina's direct in de Acrobat Reader weergegeven en daarbij heb ik ook de gebruikelijke printopties. Maar de pagina's verschijnen op ware grootte en in dit geval betekent dat dat je er maar een klein stukje van ziet. Bij de printopties worden de pagina's echter wel passend weergegeven en afgedrukt, met alle opties die ik eerder miste.

Ook de nieuwste Nitro Pro (na 14 dagen automatisch gratis versie) geïnstalleerd en die in FF als standaard aangegeven. Nu worden de pagina's direct in Nitro geladen, maar de pagina's worden weer op ware grootte ingeladen, natuurlijk kan ik ze 'passend' weergeven maar als ik dan op 'afdrukken' klik zie ik de pagina opnieuw op ware grootte, dus maar een klein stukje met reuzegrote letters en noten. Vervolgens kan ik bij de print instellingen ('schaal aanpassen') kiezen voor 'afdrukbaargebied opvullen' of 'in afdrukbaargebied passen' en dan zie ik de pagina in zijn geheel en die worden dan ook als zodanig afgedrukt. Wel wat gedoe, deze interface.

Kortom: Swaken had gelijk toen hij erop wees dat Nitro een verouderde versie was en zoals blijkt communiceert FF daar niet mee. My bad. Echter, in FF werken met de nieuwe Nitro-versie blijft, vergeleken met IE, toch een stuk omslachtiger: of je in IE nu werkt met de Acrobat Reader of met Nitro, de pagina's worden gelijk 'passend' weergegeven en ook als zodanig correct afgedrukt. Daarbij vind ik de interface in IE ook veel directer.

Of mijn ervaringen stroken met die van jullie weet ik natuurlijk niet maar dit is wat ik er tot nu toe van kan maken. Als het om het printen van bladmuziek gaat blijft IE m'n voorkeur houden.
 
Nu het meest idiote: zowel Adobe Acrobat als Nitro Pro gedeïnstalleerd, daarna weer eens een pagina met bladmuziek van IMSLP aangeklikt en ja hoor, die werd doodleuk direct in de oude Nitro 3 weergegeven, wel op ware grootte maar het printvoorbeeld zag er keurig 'passend' uit en de pagina werd ook correct afgedrukt. Alle printopties waren eveneens aanwezig.

Van dit alles was, in FF althans, geen sprake: om de pagina's in Nitro te krijgen moest ik ze tot nu toe eerst opslaan, deed ik dat niet, dan zag ik die pagina's in een heel andere omgeving, en dat zal dan toch de 'reader' van FF geweest moeten zijn, met meer beperkingen en minder opties. Het enige dat ik kan bedenken is dat die nieuwe versie van Nitro Pro iets geactiveerd heeft waardoor FF die Nitro herkent.

Raar allemaal :rolleyes:
 
Nitro actuele free versie is 5 , jij hebt de pro gedownload .
Ware grootte is volgens mij de ware grootte van de partituren , A1 formaat .Op A4 formaat worden de notebalken en noten indardaad maar piepklein afgedrukt .
Ik weet niet hoeveel je wil afdrukken en of je het de moeite waard zou vinden om er geld aan te spenderen . Maar aan je avatar af te leiden denk ik dat klassieke muziek bij je hobby's hoort .
Je zou de partituren naar een een USB stick kunnen downloaden en ermee naar een proffesionele drukkerij gaan waar ze op A1 formaat kunnen printen of even informeren wat het zou kosten . Hierin kan ik nu in jouw plaats niet beslissen of je er geld wil aan spenderen of niet .
 
Op de site van Nitro zelf bestaat, voorzover ik kan zien, helemaal geen 'free' Nitro Reader: je kunt alleen de Nitro-Pro 11 dowloaden en na14 dagen wordt dat, als je 'm niet koopt, automatisch de uitgeklede gratis versie. Ik zie hier wel de gratis versie 5.5.6 maar die is alweer van 2016. Geef, als je wilt, anders de link even naar de versie waar jij het over hebt.

Muziek is niet mijn hobby maar m'n beroep; soms heb ik even een gedeelte nodig van een veel langer stuk en dan is die site van IMSLP reuze handig: even uitprinten en klaar is kees. Is dus alleen maar heel praktisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan