• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Versterker met DAC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frank1968

Vaak hier
Lid geworden
3 feb 2004
Berichten
949
Waarderingsscore
2
Ik ben op zoek naar een versterker met DAC die ik tussen mijn PC en boxen kan plaatsen. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, wat zou ik het beste kunnen kiezen?

Alvast bedankt.
 
Ik ben geen audiofiel maar geef hier wat basisachtergrond.
Een DAC (digital to analog converter) is nodig als je een digitaal signaal wilt omzetten in een analoog signaal. Het omgekeerde is een ADC (analog to digital converter). Als eerste is het belangrijk welk signaal je als ingang beschikbaar hebt. Is dat een digitaal signaal, dan heb je idd een DAC (versterker waar een DAC is ingebouwd) nodig.
Als je het signaal ook analoog beschikbaar hebt wil het feit dat er vaker DAC's gebruikt worden niet zeggen dat het nodig is. Hangt ook van je wensen en budget af. Als je bv. een analoog signaal uit je pc neemt (dat is in je pc dus al omgezet van digitaal naar analoog) kun je met een "gewone" versterker prima uit de voeten. Toch een DAC gebruiken heeft het voordeel dat je er intern digitaal uitgebreide filteringen op toe kunt passen.
Het aantal bits van een DAC bepaalt welke nauwkeurigheid in niveau van het signaal je kunt bereiken. Het is dus ook belangrijk te bepalen welke eisen je aan de geluidskwaliteit stelt. Zelf heb ik bv. aardige boxen maar luister toch vaak naar wat kleine computer speakertjes. In zo'n geval is het dus paarlen voor de zwijnen werpen om veel geld aan een audioinstallatie uit te geven.
Hier een uitgebreid artikel over DAC's.
Persoonlijk denk ik dat het artikel te veel voorkennis van de basistechniek veronderstelt om voor een leek begrijpelijk te zijn maar er komt wel veel aan bod en mss kun je er toch mee uit de voeten.
en dit: B.M.C. Audio DAC 2: 32-bit DA-converter met voorversterkerfuncties
 
Budget mis ik en welke boxen?merk en type dus.
 
Ik heb JBL boxen, Northridge E Series E20 8 ohm.

Ik had een budget in gedachten tot ongeveer € 350,-
 
Elke versterker/receiver met een digitale en/of optische ingang heeft een dac, overigens.

Alleen 2.0 versterkers.

Een iets duurdere maar prima voor dat doel.
 
Bedankt voor je antwoord.
Zijn er ook geschikte versterker met DAC die wat kleiner van formaat zijn?
 
B. v.


Je kunt zelf natuurlijk ook even zoeken.
 
Ik had deze zelf ook gezien. Is deze versterker krachtig genoeg in combinatie met mijn boxen?
 
Yamaha A-S501


dat zou mijn keuze zijn, ik heb zijn grotere broer maar geweldig geluid en 2 maal 120 watt.
 
Mijn JBL boxen zijn 120 watt. Hoeveel watt moet een versterker in dat geval hebben om een beetje fatsoenlijk geluid te hebben?
 
Mijn JBL boxen zijn 120 watt. Hoeveel watt moet een versterker in dat geval hebben om een beetje fatsoenlijk geluid te hebben?
Wattage zegt niet zoveel, met 2 maal 60 watt haal je d'r ook een gaaf geluid uit. Merkt maakt veel uit, yamaha, Marantz, denon. Allemaal goed.
 
Mijn JBL boxen zijn 120 watt. Hoeveel watt moet een versterker in dat geval hebben om een beetje fatsoenlijk geluid te hebben?
Het zijn geen gloeilampen hoor, ze zijn BELASTBAAR tot 120Watt maar dat zegt helemaal niets, een 300Watt versterker kan ze ook prima aansturen en een 40Watt ook.
En v.a. 1 Watt wordt het al stevig.
 
Nog wat meer achtergrond informatie:
Lees ook eens door deze interessante verhandelingen:
Hierin lees je waarom een te kleine versterker je boxen kan beschadigen. Voor een te groot vermogen geldt dat via een ander mechanisme m.i. ook.
Zelf zou ik dat probleem met een te kleine versterker echter nooit hebben want hem zo hard zetten dat de versterker gaat "clippen" dus sterk vervormen, zal ik nooit doen.
("Clippen" is een vakterm voor het vastlopen van het signaal tegen de voedingsspanning. Met een Fourier analyse kun je aantonen (ik niet ;)) dat een geclipped signaal veel hoge tonen bevat. )

Beetje hetzelfde verhaal maar anders opgeschreven.

Verder is het nog belangrijk om te kijken hoe er gespecificeerd wordt: Welk vermogen (er zijn meerdere aanduidingen maar tegenwoordig is het niet moeilijk om hoge vermogens te leveren en zal meestal wel het "RMS-", "continu-" of "sinus-" vermogen worden gespecificeerd). Wel even opletten voor welke uitgangsimpedantie. Meestal wordt/werd het vermogen in 8 Ohm aangegeven. Als je dan 4 Ohm speakers zou gebruiken gaat er meer vermogen naar je speakers dan bij 8 Ohm. Een versterker levert immers een spanning, welke door een impedantie een stroom levert. Dezelfde spanning en de halve impedantie levert dan ook een twee keer hoger stroom op (i=u/z). Een dubbele stroom in de halve impedantie is ook een dubbel vermogen (P=i^2*z)

Waar ik maar weinig over vind is hoe het vermogen van de boxen wordt bepaald. Het is beslist niet zo dat van een box van 100 watt alle speakers 100 watt belast mogen worden. De lage tonen nemen altijd het grootste aandeel van het vermogen voor hun rekening. Ga je met je knoppen spelen en krijg je zo veel "hoog" in je geluid, dan moet je toch voorzichtig zijn met de hoeveelheid geluid die je naar je speaker stuurt. Zeker als je versterker aardig overgedimensioneerd is. Een kleine versterker zal in het hoog weinig problemen opleveren omdat de spanning van de hoge tonen veel lager is dan die van de lage tonen.

Tot slotte een weinig genoemde specificatie (wel een beetje technisch) is de dempingsfactor. Alleen interessant als je van mooie lage tonen houdt en speakers hebt die dat goed kunnen weergeven. Wordt ook vaak niet eens en de spec. vermeld. Ik ga er hier niet verder op in. Onthoud maar dat je je speakers niet moet aansluiten met dunne telefoonsnoer, al hoeven het ook geen dikke kabels met goudconnectoren te zijn zoals de echte audiofielen (met dikke beurs) willen.
 
vermogen van de boxen
Die hebben geen vermogen..... :cool:
En de impedantie is ook niet echt van belang zolang je de versterker niet vol openzet en de impedantie is frequentie afhankelijk.

De TS wil gewoon een versterkertje om digitale signalen af te spelen, that's all.
 
"Die hebben geen vermogen..... " Jij weet ook wel dat ik daarmee aangeef welk vermogen de boxen maximaal
mogen verwerken;)

"En de impedantie is ook niet echt van belang"
Klopt maar dat heb ik ook nergens beweert, maar voor degene die graag de puntjes op de "i" zetten gaat het om impedanties.

"De TS wil gewoon een versterkertje om digitale signalen af te spelen, that's all. "
Daarom begin ik mijn uitleg ook met aan te geven dat het achtergrond info is. TS leest het als die het interessant vind en slaat het over als hij het niet nodig vind.
 
Bedankt voor de reacties. Zou deze versterker van Denon goed klinken aan mijn boxen:
 
Indien je geen loeiharde muziek speelt is dat een prima dingetje.

Niemand kan natuurlijk zeggen dat het goed gaat klinken, dat kun je alleen als je er naar luisterd of je moet helderziend, of horend in dit geval, zijn.
 
Ik draai zelf twee speakers van monitor audio, de bronze twee. geweldige speakers. Luister alleen stereo terwijl mijn versterker de Pioneer lx-73 7 maal 180 watt heeft en de speakers 100 watt zijn. moet alleen even denken om de volume maar de bas is gigantisch. tis even zoeken, sommige verstekers klinken amerikaans, anderen weer engels en in welke combinatie met welke speakers maakt heel veel uit. Als je echt 350 wilt besteden dan hub de speakers onder de arm en naar een hifishop. aansluiten en luisteren. dat is de enige manier om het te ontdekken en denk er wel om dat in een hifi shop de acoustic natuurlijk perfect is en niet zoals thuis. doe er je voordeel mee
 
je kan een goedkope usb dac bijvoorbeeld schiit, topping, fxaudio, smsl etc, zie google of een audio interface zoals focus scarlett kopen.


en daar aktieve speakers aanhangen.

groet

eeltje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan