• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Verwarring mbt wifiboosters van Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Mss kan iemand mij wat uitleggen over netwerken want een kennis verteld iets anders dan wat ik zou verwachten:
Die kennis heeft een Ziggo connectbox en op elke verdieping een door een Ziggo monteur geïnstalleerde wifi booster.
Volgens mij onderling verbonden met een utp kabel. Drie apparaten in totaal dus.
Is het nu zo dat je ook drie netwerken hebt en op elke verdieping een ander netwerk moet kiezen?
Dat zou ik niet logisch vinden.
Hoe werkt het dan als je beneden een printopdracht geeft en de printer op de tweede verdieping staat?
Of hadden die boosters anders ingesteld moeten worden?
 
Hier heb ik ook de wifi boosters van Ziggo.
Ik neem aan dat hij de Deco m4 heeft?

Het is 1 netwerk, die automatisch overschakelt als je bijvoorbeeld met een telefoon door het huis loopt. Want de Deco`s hebben allemaal de zelfde netwerknaam en wachtwoord. 1 keer ingesteld maakt een telefoon of laptop dus van zelf verbinding met het beste signaal.
Hier veel informatie over het instellen van een Deco.
 
Het is de C7 (zwarte platte kast met drie antennes)

"allemaal de zelfde netwerknaam en wachtwoord"
Daar zit dan het probleem. Alle drie de apparaten hebben een eigen netwerknaam en ww.
De monteur had dringend verzocht niets aan de instellingen te wijzigen. (Ik vermoed om te voorkomen dat er verkeerde instellingen worden gedaan.)
Kan ik problemen tegenkomen als ik de netwerknamen en ww gelijk maak, of is dat niet aan te raden? Ik wil niet een monteur laten opdraven.
Ik kan natuurlijk even met Ziggo bellen en naar de achtergrond van die instelling vragen.
 
Ik heb contact gehad met Ziggo. De C7's zijn idd een oud systeem waarvan je de netwerknaam niet kunt wijzigen! Wat een systeem zeg.
Ziggo adviseert een oplossing met een TP-link. Kost € 2.50 per apparaat waarbij ik niet weet of dat ook voor het eerste apparaat geldt.
Nu een aanbieding voor het eerste jaar gratis.
Zou je zelf moeten kunnen instellen, eventueel met telefonische begeleiding. Een monteur kost het eerste half uur € 40, daarna € 15 per kwartier. Een monteur moet het binnen een half uur kunnen.
De solarconverter zit ook op een van die netwerken, dus bij wijziging moet ook Enexis er weer bijkomen.
Wat een gedoe.
 
Ziggo adviseert een oplossing met een TP-link. Kost € 2.50 per apparaat waarbij ik niet weet of dat ook voor het eerste apparaat geldt.
Nu een aanbieding voor het eerste jaar gratis.
2,50 per maand geldt voor 3 boosters samen, die huur ik namelijk ook.
Want ik wou geen 99,95 uitgegeven voordat ik zeker wist of het wel goed werkte.
Instellen is inderdaad makkelijk, wel dien je de boosters 1 voor 1 aan te sluiten, dus eerst de booster die verbonden is met het modem, dan de volgende aansluiten en op laten starten enz...

Ook kan de link worden gebruikt, met de handige handleiding, waar je op moet letten, maar gezien alles al met kabel is aangesloten, is het belangrijkste al gebeurd.
 
Ik zal het eens overleggen maar ik verwacht niet dat mijn kennis de zaak om wil gooien. Die heeft voldoende andere zaken aan het hoofd:)
 
Eenvoudig gezien zit het zo;

Heb je op iedere verdieping een wifiversterker staan met een aparte naam (SSID) dan wordt iedere wifiversterker gezien als een apart netwerk en dus moet je handmatig verbinden, tenzij het wifisignaal van het netwerk waarmee je verbonden was automatisch wordt verbroken omdat het te zwak is.

Geef je alle wifiversterkers de zelfde wifi naam (SSID) als die je in de Connectbox hebt ingesteld dan springt de verbinding automatisch naar het apparaat dat het sterkste signaal heeft.
 
Toen mijn kennis het vertelde kon ik niet geloven dat Ziggo met zo'n dom systeem was gekomen. Vandaar het woordje "verwarring" in de titel.
Ik had de info wel maar het is nooit to me doorgedrongen dat dit de consequentie was. Een apparaat vol met lampjes en antennes aanbevelen/installeren waarvan je de netwerknaam niet kunt aanpassen. "Overal in huis wifi" maar vergeten er bij te vertellen dat je wel op elke verdieping een ander netwerk moet kiezen.
Geen wonder dat de kinderen daar klagen over slechte verbindingen als ze hun tablet mee naar de slaapkamer nemen als ze niet weten dat ze het netwerk moeten overschakelen.
 
@Arie25: even voor de zekerheid: hoeveel LAN poorten heeft die TP-Link Deco? Als ik het goed zie maar 2. Er moeten ten minste één maar waarschijnlijk twee verschillende spelcomputers op kunnen worden aangesloten. Of er nog meer moet moet ik uitzoeken maar als de hele set bekabeld wordt aangesloten, die bekabeling ligt er immers al, valt er weer een poort af.
(De huidige C7 heeft er namelijk 4.)
 
@Arie25: even voor de zekerheid: hoeveel LAN poorten heeft die TP-Link Deco? Als ik het goed zie maar 2. Er moeten ten minste één maar waarschijnlijk twee verschillende spelcomputers op kunnen worden aangesloten.
Ja een Deco M4 heeft er 2, maar ik heb zelf bij 1 Deco een switch tussen gezet.
Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Je kunt de Deco`s (op de hoofd Deco) ook zonder kabel gebruiken, maar gezien er toch al kabels liggen, dan lekker aansluiten, dan heb je een veel betere verbinding.
 
Ik moet wel een kleine correctie aanbrengen wat betreft de locaties:
De connectbox staat in de meterkast in de hal. Van daaruit gaat een kabel naar de woonkamer waar de eerst booster in een kast staat. Hiervandaan gaat er een kabel naar de zolder waar de tweede booster staat. De slaapverdieping is dus een beetje een ondergeschoven kindje. Het hang dus van de sterkte van de booster af of de slaapverdieping goed bereikt wordt. Dat is dus een dingetje.

Een andere vraag is of het mogelijk is vanuit de woonkamer, over de netwerken heen, met zowel een laptop als gsm naar de zolder te printen. Ik neem aan van wel maar dat dat wat instellingen in Windows zowel als de gsm vraagt.
 
Hier staat 1 booster in de kamer vanaf een kabel uit de meterkast en een andere booster op een slaapkamer zonder kabel. In het hele huis en tuin voldoende wifi sterkte, ondanks 1 zonder kabel aangesloten. De derde booster ligt in de kast niks te doen.

Als jij het zelfde netwerk gebruikt zou dat moeten werken.
 
Dank Arie25. Ik ga het bespreken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan