• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

VGA versus DVI

Status
Niet open voor verdere reacties.

chesini

Nieuw lid
Lid geworden
25 jun 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb een computer met een VGA en een DVI-D uitgang en een modern 22 inch scherm dat nu aangesloten is op de VGA uitgang. Het scherm heeft ook een Displayport en een HDMI poort, de computer die al wat ouder is niet.

Ik vraag me af of het een verschil zal geven als ik het scherm zou aansluiten met een DVI-naar-Displayport kabel of een DVI-naar-HDMI kabel gezien deze digitaal zijn en VGA niet. Is het de moeite om een kabel te kopen en zo ja welke geeft dan het beste resultaat, Displayport of HDMI ?

Mvg.
 
VGA is (in theorie) geschikt voor alle denkbare resoluties, alleen wijst de praktijk uit dat boven de 1100 pixels het beeld minder scherp gaat worden en ik gok dat je op een 22 inch scherm ruim boven de 1100 pixels gaat komen, dus het zal zichtbaar zijn, hoezeer je het gaat zien ligt een beetje aan je eigen kritische blik.
Voor jou zou HDMI al volstaan, een DVI-d komt tot 4,59 Gbit/s bij Single link, ondersteund de kaart Dual link kom je 2× zo ver.
DVIQA.jpg


De eerste versies van HDMI (1.0-1.2) komen ongeveer tot dezelfde waarde als single link, als je een versie 1.3-1.4 kabel hebt haal je al hetzelfde als Dual Link, HDMI versie 2.1 komt zelfs tot 48Gbps iets wat de kaart nooit gaat halen.
De traagste versie (1.0-1.0a) van DisplayPort is net zo snel als DVI-D Dual link, waarbij de snelste versie (2.0) hiervan tot 80Gbps gaat.

Of je nu voor HDMI of DisplayPort gaat maakt niet zoveel uit ze zijn beide vele malen sneller als DVI, wees alleen wijs, koop niet de aller goedkoopste, heb ik slechte ervaringen mee.
 
Ik heb een computer met een VGA en een DVI-D uitgang
Verschillen zie je vrijwel niet in gebruik maar beide zijn verouderd, en indien de graka een dual-link uitgang heeft en de monitor dezelfde type ingang, die gebruiken.

Het heeft weinig zin om naar displaypoort of hdmi te gaan, schaf dan een videokaart aan met die uitgangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan