Advies Videobestand naar PC

cornelius

Junior lid
Lid geworden
16 sep 2022
Waarderingsscore
8
Ik heb een oude mobiel ( MotoG uit 2017) zonder SIM, maar wel WiFi en de apparaat software is bijgewerkt)
die ik wil gebruiken voor kleine video opnames van de hobby. Dat gaat opzich prima. Ik heb genoeg intern ruimte voor een opname van 30 minuten.

Maar ik krijg de bestanden niet op mijn PC.
Normaal is het dat je een USB aansluit en dat je ook kan kiezen voor bestandsoverdracht in plaats van opladen. Maar dat werkt niet omdat ie draait op Android 6.0.1.

Heb het al geprobeerd met Bluetooth en met mijn Google account. Maar dat is erg onpraktisch omdat het video's zijn van >1.5Gb

Enige optie is wellicht gebruik maken van een extern MicroSDkaartje icm met een cardreader. Maar voordat ik weer allemaal dingen ga kopen weet er iemand een oplossing om die bestanden toch op mijn PC te krijgen?

edit: ik wil liever geen gebruik maken van mijn dagelijkse mobiel

Het videobestand via WiFi plaatsen op Wetransfer en het met je PC daar vandaan ophalen?

Dat idd het proberen waard. Ben alleen bang dat de upload erg lang duurt

Als je de SD-kaart uit je telefoon kan halen kun je met een cardreader vrijwel zeker de data er sneller af halen.
Ik zeg wel 'vrijwel zeker' omdat de SD-kaart ook de limiterende factor kan zijn. Haal die kaart er eens uit en kijk wat de snelheden van je SD-kaart zijn.

Heb je bluetooth op je PC ?

... ik krijg de bestanden niet op mijn PC.
Normaal is het dat je een USB aansluit en dat je ook kan kiezen voor bestandsoverdracht in plaats van opladen. Maar dat werkt niet omdat ie draait op Android 6.0.1.
Ik zou niet weten waarom het niet zou lukken met Android 6. Mijn (inmiddels vervangen) oude Android KitKat 4.1 doet het ook.

Wat ik zo snel lees:
open het meldingen venster (waarschijnlijk de hele reeks, niet alleen wat je in het eerste venster ziet), tik de USB verbinding, en kies MTP protocol of PTP protocol om toegang tot de bestanden te verlenen. ! Elke keer voor het overzetten.

Ook lees ik:
plug kabel naar PC in, in het meldingenvenster zal er een laadbericht ("Charging") verschijnen. Tik dat en er komen meer USB opties zichtbaar, waaronder MTP.

Ik kan het niet checken, maar dat het niet kan lijkt mij heel sterk.

Vergeten: kabel moet er eentje zijn voor data, en niet alleen charging. een OTG kabel is dat.

Laatst bewerkt:
Verder is er inmiddels een mogelijkheid (voor Android 6 en hoger) om direct via Wi-Fi bestanden over te zetten, maar daar heb je OOK bluetooth voor nodig. Google heeft hier een app voor ontwikkeld, een app voor de Windows PC.

Op Android 6 en hoger is niks extra nodig.

Het is overigens geen verbinding van de beide bestandsbeheren, maar in de diverse Android apps kan je bestanden selecteren en voor 'Delen' kiezen. Daar staat dan de optie 'Dichtbij delen' bij, als je eerst die instelling toestemt op je Android. Vanuit Windows is het een kwestie van een bestand in een venster droppen.

Wat nodig is:
* Die Google app voor Windows. ("Aan de slag" is de download button):
* Beide apparaten moeten op hetzelfde wifi netwerk zitten.
* Beide apparaten moeten Bluetooth (aan) hebben.
* Beide apparaten moeten wifi (aan) hebben.
* Locatie moet aan volgens uitleg, maar ik heb het op beide uitgeschakeld en zag tot nu toe geen probleem.
* Linksboven in die Windows app moet je "Iedereen kan mij zien" aanzetten, dat gaat vanzelf weer uit na een paar minuten. Android verzendt, en in Windows moet je toestemming geven voor ontvangst.

Opmerking: Bluetooth lijkt mij als controle gebruikt om te bepalen dat de apparaten inderdaad legitiem dichtbij verbonden zijn.

Hoe en waar "Dichtbij delen" aan te zetten in jouw Android is mij onbekend, elke is wat anders.
De uitleg voor mijn Android 13 klopte al niet. De interface is anders.

Waar mij werd uitgelegd:
"Open de app 'Instellingen' op je apparaat.
Tik op 'Verbonden apparaten' En dan 'Verbindingsvoorkeuren' En dan 'Dichtbij delen'.
Zet 'Dichtbij delen gebruiken' aan of uit."

moest staan:
Open de app 'Instellingen' op je apparaat.
Tik op 'Verbindingen' en dan onderaan 'Meer verbindingsinstellingen' en dan 'Apparaten in de buurt' aanzetten.
Zoeken dus.

Uitleg in beide talen:
EN: https://support.google.com/android/answer/13801258?hl=en&sjid=5326999752956609615-EU#zippy=,set-up-nearby-share-for-windows
NL: https://support.google.com/android/answer/13801258?hl=nl-NL#zippy=,dichtbij-delen-instellen-voor-windows

Indruk: Ik had een bestand van 100MB in onder 5 seconden over.

Let op:
in Windows is er ook al een "Delen in directe omgeving" ingebouwd, maar daar heb je niks mee te maken. Slechte gelijke naamkeuze. Het enige in Windows wat je gebruikt is die zelfstandige Google app.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga morgen aan de slag met deze info en kijken of het lukt 👍

Dat laatste stuk is wat fors, maar ik moest die tekst even kwijt, ik had hem al geschreven voor iets anders. Het is meer een twijfelachtige bonus, want je hebt dus bluetooth nodig.

Met de juiste kabel moet het zeker lukken, daar twijfel ik niet aan.

Succes.

Kun je uitleggen waarom dat niet werkt?
Ik weet dat standaard USB internet niet meer werkt met Android 6, maar ik zie geen reden dat bestanden uitwisselen niet zou werken.
Dus of ik mis ergens iets, of de kabel is niet meer lekker.

Ik heb een oude mobiel ( MotoG uit 2017) zonder SIM, maar wel WiFi en de apparaat software is bijgewerkt)
Misschien vreemd , maar ik heb ook nog een oudere telefoon (2019) waarin geen SIM meer zit en idem probleem . Wanneer ik er dan mijn SIM kaartje inplaats is het probleem verholpen . Had ook al andere kabeltjes geprobeert en lostte niets op . Opladen deed ie wel .

Dat is uiterst opmerkelijk.... Ik geloof je gelijk, maar dat zou betekenen dat de provider een rare beperking heeft ingebouwd of zo ? Is die SIM (of provider) nog dezelfde als waarmee de telefoon kwam ?
Zoiets is ook erg gebruiksonvriendelijk, wanneer je een nieuwe telefoon koopt zou je twee SIM kaarten moeten hebben om data met een kabel over te zetten.

Net flink wat gegoogeld, maar kan helemaal niets van die strekking vinden.

1) Weet je zeker dat je niet naar een cloud aan het uploaden ben en daar voor een data verbinding (via SIM > GSM mast) gebruikt ?
2) Om welke data gaat het ? Je adresboek kan (gedeeltelijk of helemaal) op de SIM kaart staan.
3) Ik durf het bijna niet aan je voor te stellen, maar het was toch niet een SD card ipv een SIM ?

Wanneer ik er dan mijn SIM kaartje inplaats is het probleem verholpen
Dat is vreemd, maar ik geloof je graag. Men komt wel gekkere dingen tegen. Maar het is goed dat je even aangeeft hoe dat bij jou zit en dat het met sim dus wel werkt. Dan weten wij ook dat er een bepaalde koppeling schijnbaar is, maar het verbaasde me wel.
In dat geval vraag ik me net als Erik af of er misschien nog een simlock op zit? Was dat een prepaid toestel? Zoja dan zou de simlock er gratis af gehaald kunnen worden.
Overigens weet ik niet of in die tijd nog simlocks gebruikt werden.

Wat ik me nu afvraag is of als je er een oude (niet meer werkende) sim in zou duwen of het dan wel werkt. Misschien dat @cornelius wel nog ergens aan een oude niet werkende simkaart dan kan komen en proberen.

Maar dat is erg onpraktisch omdat het video's zijn van >1.5Gb
Je zou eens kunnen kijken of KDE Connect werkt op Android 6. Indien dit werkt kan je het ook op jouw pc installeren (werkt in Windows, op Linux en op Mac). Eenmaal geïnstalleerd en gekoppeld kan je bestanden tussen alle apparaten via het (wifi)netwerk versturen.

In dat geval vraag ik me net als Erik af of er misschien nog een simlock op zit? Was dat een prepaid toestel?
Op de SIM zit inderdaad een SIM lock . Doe ik altijd . Maar vind dit ook eigenaardig dat het op die manier lukte .

Dat is uiterst opmerkelijk.... Ik geloof je gelijk, maar dat zou betekenen dat de provider een rare beperking heeft ingebouwd of zo ? Is die SIM (of provider) nog dezelfde als waarmee de telefoon kwam ?
Zoiets is ook erg gebruiksonvriendelijk, wanneer je een nieuwe telefoon koopt zou je twee SIM kaarten moeten hebben om data met een kabel over te zetten.
De telefoon had ik toen gekocht in speciale aanbieding bij de provider en was dan voor mijn mobiel abonnement ook overgestapt , dus had de provider er ineens een nieuwe SIM ingestoken met nummerbehoud .
Maar over mijn provider zijn mobieltjes in speciale aanbieding heb ik nog een verhaaltje .
Een vriend van mij had er twee jaar geleden ook een Smasung Galaxy in speciale aanbieding aangekocht en paar weken geleden, zonder dat zijn toestel gevallen was ,en die echt heel goed zorg draagt voor alles werkte ineens zomaar zijn touchscreen niet meer , terwijl die hem nog in de handen had .

Dat is helaas, maar eigenlijk een gewoon defect wat kan optreden.
Het kan zijn dat bepaalde Samsung fabrieken (b.v. Zuid-Korea, Vietnam, India, en vóór 2020 ook China) een betere naam hebben dan andere, en dat zo de aanbiedingen onderverdeeld worden. Geen idee eigenlijk.

kleine update;

ik ben nog steeds bezig met de mogelijkheden.
KDE connect geprobeerd. Kleine bestanden gaan prima, grote bestanden krijg ik steeds een foutmelding.
Morgen kijken voor een kabeltje die ook data kan verzenden.

KDE lijkt een flink pakket mogelijkheden. Waar je zin in hebt 🤭
Die google app is alleen gericht op bestanden uitwisselen, net als een OTG kabel.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan