• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Videokaart hapert...

Status
Niet open voor verdere reacties.

cristina

Nieuw lid
Lid geworden
3 okt 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Buongiorno! Eerst stel ik mij voor: ik ben een ITC onnozel die af en toe iets repareert.

Mijn vraag: ik heb een oeroud desktop dat al tien jaar lang prima doet (Apacer onder Windows XP). Af en toe, ging de beeldscherm dood. Rommelend en rammelend, ontdekte ik dat de oplossing was gewoon om de videokaart daaruit te halen en weer in te stoppen. Dan ging de machine nog een jaartje keurig mee.
Maar in de laatste week, gebeurt dat regelmatig. Elke keer contacten en kabels uithalen, pc openen, videokaart uithalen... dat kan niet meer.
Moet ik nu gewoon een nieuwe desktop kopen? Of zou ik proberen om de ventilator schoon te maken? Of een nieuwe videokaart kopen? (actuele kaart: NVIDIA GeForce 210)

P.s. Ik heb Speed Fan geinstalleerd, ik snap niet zo veel van, maar de temperatuur lijkt in orde te zijn. Max. 42 graden.
Over het gebruik van de CPU snap ik geen bal van.

Ik weet dat XP te oud is, maar ik heb een aantal essentiële programma's die ik onder windows 7 en 10 nergens te praten krijg.

Grazie mille!
 
Mijn primaire advies zou luiden : machine wegdoen en iets nieuws aanschaffen. Of je de ventilator schoon moet maken kan ik hier vandaan niet inschatten. Als je de kast open hebt en je ziet dat het ding vol zit met stof, dan ........ ja. Als de temperaturen van de kaart niet al te hoog oplopen, dan zit 'm daar niet het probleem.
Temperaturen kun je bijvoorbeeld checken met de gratis versie van Speccy : Klik

Tja, op de marktplaats een tweedehands kaartje kopen zal ook niet meer hoeven kosten dan 5 tot 10 euro denk ik.
Heb je onder Windows 7 bij een te starten programma (één van je belangrijke) als een in de verkenner rechts op de .exe van dat programma geklikt en dan gekozen voor 'utivoeren in de compatibiliteitsmodus voor Windows XP'. Volgens mij heb je meer 90% kans dat zo'n oud progje dan wel werkt.

Daarnaast kun je natuurlijk altijd onder Win 7 of onder Win 10 een virutele XP laten draaien.
Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Er zijn best wel veel artikelen / manuals te vinden over dit onderwerp. Welke jij het fijnst 'weg vindt lezen', kan ik hier vandaan niet bepalen.

Tik in het zoekvak van Google in :

Windows xp installeren in een virtuele machine

en lees er wat over.

Maar zoals ik in de 1e alinea al schreef : wellicht ook een hele goede kans biedt de compatibiliteitsmodus.
Klik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn primaire advies zou luiden : machine wegdoen en iets nieuws aanschaffen. Of je de ventilator schoon moet maken kan ik hier vandaan niet inschatten. Als je de kast open hebt en je ziet dat het ding vol zit met stof, dan ........ ja. Als de temperaturen van de kaart niet al te hoog oplopen, dan zit 'm daar niet het probleem.
Temperaturen kun je bijvoorbeeld checken met de gratis versie van Speccy : Klik

Tja, op de marktplaats een tweedehands kaartje kopen zal ook niet meer hoeven kosten dan 5 tot 10 euro denk ik.
Heb je onder Windows 7 bij een te starten programma (één van je belangrijke) als een in de verkenner rechts op de .exe van dat programma geklikt en dan gekozen voor 'utivoeren in de compatibiliteitsmodus voor Windows XP'. Volgens mij heb je meer 90% kans dat zo'n oud progje dan wel werkt.

Daarnaast kun je natuurlijk altijd onder Win 7 of onder Win 10 een virutele XP laten draaien.
Dit klinkt ingewikkelder dan het is. Er zijn best wel veel artikelen / manuals te vinden over dit onderwerp. Welke jij het fijnst 'weg vindt lezen', kan ik hier vandaan niet bepalen.

Tik in het zoekvak van Google in :

Windows xp installeren in een virtuele machine

en lees er wat over.

Maar zoals ik in de 1e alinea al schreef : wellicht ook een hele goede kans biedt de compatibiliteitsmodus.
Klik
dank je wel, Quandor!
 
Misschien heb je gelijk. Een nieuwe PC kopen. Kun je mij een stevig, duurzam desktop aanraden? HP, Dell? Ik werk met Autocad, Photoshop en Adobe. Ik wens voorlopig een machine dat tien jaar meegaat....
 
Wat is jou budget?
 
rond de 600 euro, zonder beeldscherm, met een goede videokaart en een cd lezer... Wat denken jullie over een HP Envy 750-100nl of over een Acer Aspire X3 710?
 
rond de 600 euro, zonder beeldscherm, met een goede videokaart en een cd lezer... Wat denken jullie over een HP Envy 750-100nl of over een Acer Aspire X3 710?
met Dell heb ik heel goede ervaringen...
 
Op zich hebben de HP en Acer wel goede specificaties.
Maar wat denk jij nodig te hebben een i5 of i7?

Hier kun je zelf samenstellen wat jij zoekt en de prijs gelijk zien.
Ik heb even een voorbeeld gemaakt, dit kun je nog aanpassen.
Desktop pc en all-in-ones | Dell Nederland
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan