• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BirdOs Vireo kernel

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166773
  • Startdatum

Is deze vraag een vraag?

  • ja

    Stemmen: 0 0,0%
  • nee

    Stemmen: 0 0,0%
  • misschien

    Stemmen: 0 0,0%
  • ik beroep me op mijn zwijgrecht

    Stemmen: 1 100,0%

  • Totaal aantal stemmers
    1
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166773

Gast
Dit is de derde keer dat ik begin aan een topic met dit onderwerp, in tegenstellingen tot de andere keren is deze keer de tekst niet weggehaald en heb ik dit tabblad in mijn browser deze keer niet weggeklikt.

Ik dacht dat het wel een leuk onderwerp zou zijn om even te zeggen wat nou het plan is met de BirdOS kernel, ook wel genaamd Vireo. Zoals bekend ben ik aan BirdOS op 14 september 2014 begonnen. Echter, eind 2015 begon ik pas aan de huidige kernel. Ik kon toen nog niet echt per se goed programmeren en ik plande niks. Dat was toen geen probleem, maar nu is mijn kernel groter en komt dit mij terugpakken. Nu kan ik veel beter programmeren, nog steeds niet per se goed maar tenminste bruikbaar.

Een aantal problemen met de huidige kernel zijn:
- Er is weinig nagedacht over hoe functies gebruikt zouden worden dus de helft werkt niet altijd top
- Vireo is erg instabiel, dit merk je alleen eigenlijk wanneer je aan het programmeren bent
- Vireo is op dit moment geschreven in C11, dit is de nieuwste C taal standaard, en is niet echt field tested. beter is om C89 uit 1989 te gebruiken (dat was ook waar UNIX origineel in geschreven was). Dit kan ervoor gezorgd hebben dat Vireo instabiel is en zelfs misschien iets meer ruimte op de hardeschijf opneemt.

Er zullen vast nog meer problemen zijn, sommige zal ik niet eens kennen op dit moment.

Ik heb nu een plan. Namelijk... Ik ga de huidige kernel afmaken in de zin van dat het een binary kan laden (deze binary zal zelf zijn eigen problemen moeten oplossen, zoals hoe het dingen op het scherm gooit enzo). Daarna ga ik beginnen aan Vireo II, wat de huidige kernel (hierna te noemen Vireo I) zal verbeteren.

Waarom zal Vireo II beter zijn dan Vireo I?
Ten eerste zal het compleet opnieuw geschreven worden, maar meer uitgedacht en geplanned. Het zal een minder lang duren om Vireo II te maken dan Vireo I heeft geduurd. Daarnaast zal Vireo II makkelijker zijn voor programmeurs waardoor het stabieler wordt, het zal er ook voor zorgen dat ik minder bezig ben de code met 'duct tape bij elkaar te houden', ofwel dat ik dingen moet oplossen. Ook zal het meer functies hebben, die de huidige Vireo I kernel (hoewel belooft) niet zal hebben. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Muis support, API (wat zorgt dat er makkelijker apps voor gemaakt kunnen worden) en multitasking.

Ik hoop ook een eigen bootloader te gebruiken, dit maakt dingen ook makkelijker voor mij. Hoewel het in eerste instantie langer duurt, zal het op lange termijn mij moeite besparen.

Is er een planning?
Niet echt officieel, maar ik hoop deze of volgende maand binaries te kunnen laden. Dat zou betekenen dat ik de maand daarna gelijk kan beginnen aan Vireo II & co.

Vragen, opmerkingen, feedback, etc. van harte welkom hoe technisch of niet technisch ook. Ik hoor graag wat jullie erover denken.

-- Post niet gecheckt op spel- of formuleringsfouten, sorry. :)
 
Geen update maar wel dit, hoe leuk is dat? Dat maakt echt een statement! Dat speelt zo lekker met de ruimte. Met de trap moet ook iets gebeuren!

Dit programma wordt medemogelijk gemaakt door Upstairs traprenovaties.

VTWonen%20logo.png


(samenvatting van elke vtwonen aflevering ooit gemaakt)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan