Virtualbox netwerk machines onderling

Black Tiger

Netwerk hobbyist. :)
Lid geworden
16 sep 2019
Waarderingsscore
363
Ik ben eens aan het stoeien geslagen met Virtualbox.
Maar de netwerkindeling snap ik nog niet helemaal. Er is een adapter standaard ingesteld op 192.168.58.x netwerk wat ik niet gebruik. Mijn eigen netwerk is het 10.0.0.x netwerk.

Nu heb ik een VM gemaakt met Almalinux 9 er op. Wat ik nu voorlopig wil is dat deze uitsluitend op het interne LAN netwerk voor alle machines te bereiken is.
Dus ik dacht instellen attached to "Internal Network" dat heeft de naam intnet.
De Intel pro adapter voor het netwerk, allow all, cable connected en gaan met die banaan.

Nou niet dus, dan krijg de VM niet eens een ip adres.

Zet ik dit nu om naar "Bridged adapter" dan krijgt de VM wel een ip maar dat krijgt hij dan van de DHCP van mijn Fritzbox router, dus wel in mijn netwerk. Maar volgens mij is hij dan gewoon "normaal" bereikbaar zoals alle computers in mijn netwerk, toch?
Of is dat de juiste methode?

En als dat de juiste methode is, wat is dan dat "internal network" waarbij hij geen ip krijgt?

Tevens snap ik dat gebeuren met die NAT Networks in het hoofdscherm nog niet helemaal, dat lijkt wat op een soort firewall voor specifieke poorten op specifieke VM's of zoiets.
Ik had een mooie cursus Virtualbox van Meneer Depuydt gelezen wat ik op Google vond, maar dat verklaarde lang nog niet alles en dat is van een oude versie (5.x) van Virtuabox en NAT en netwerk wordt daar niet echt in besproken.

Misschien dat iemand, bijv. @Rubensky of iemand anders met Virtualbox ervaring me bovenstaand kan uitleggen en wellicht nog tips voor me heeft.

Ik gebruik geen Virtualbox, maar Hyper-V.

Internal network: Is een netwerk tussen VM's onderling, zonder contact met fysieke computers. Dus als je naast Almalinux een vm maakt met ubuntu, zie die elkaar wel, maar er is geen verkeer naar het internet mogelijk.

Bridged network: Maakt contact met het fysieke netwerk via een fysieke netwerk adapter. Dit kan de adapter zijn die je computer gebruikt voor internet, maar ook een eigen fysieke adapter. Dus de VM (hier Almalinux) het wordt dan een computer op jouw netwerk, met internet.

Nu heb ik een VM gemaakt met Almalinux 9 er op. Wat ik nu voorlopig wil is dat deze uitsluitend op het interne LAN netwerk voor alle machines te bereiken is.
Wil je dat de VM wel of geen internet heeft? Want dat is niet helemaal duidelijk uit je vraag. Bij bridged network is hij vanaf het internet nooit bereikbaar, tenzij je poorten openzet op je modem/router. Dus dat is waarschijnljk wat jij wil.

VirtualBox-network-settings-%E2%80%93-Comparison-of-VirtualBox-Network-Modes.png

Je kan een hoop informatie over netwerken in VirtualBox vinden op: https://www.nakivo.com/blog/virtualbox-network-setting-guide/

Internal network: Is een netwerk tussen VM's onderling
Ja daar heb ik dus mijn twijfels over, omdat ik hier dus ook een keuzebox heb tussen VM's onderling en alle machines.
Internet heeft die VM sowieso, of ik er nu de host only adapter voor gebruik of bridged.
Uitgaand dan he. Lijkt me ook wel logisch anders kan ie geen updates installeren.

Dat tabelletje maakt wel weer wat duidelijk.

Maar wat ik niet begreep is dat je bij de installatie van Virtualbox dus standaard DHCP op 192.168.5.x hebt.
Dan maakt ie ook nog ergens (volgens mij bij installatie van de VM) een DHCP aan van het 10.0.2.x netwerk.

Maar toen ik koos voor "internal network" kreeg de VM geen ip, terwijl je juist dan zou verwachten (mede gezien jouw uitleg van internal network) dat hij dan een ip zou krijgen in de 192.168.5.x of 10.0.2.x range, maar dat gebeurde niet. Kreeg totaal geen ip en dat verbaast me dan weer en maakt het verwarrend.

Bedankt voor de link, ik had er al een gezien die er erg op leek, maar deze is toch nog een stukje duidelijker zo in de gauwigheid te zien.

Bij een internal network zal je zelf voor een DHCP server moeten zorgen, of alle computers met de hand een IP geven, anders hebben ze geen netwerk. Het is een compleet geïsoleerd netwerk, tenzij je een VM met een router/DHCP functie toevoegt

a daar heb ik dus mijn twijfels over, omdat ik hier dus ook een keuzebox heb tussen VM's onderling en alle machines.
Ik heb werkelijk geen idee, waarom je die keuze krijgt, dat is een Virtual Box dingetje.

Laatst bewerkt:
Het is een compleet geïsoleerd netwerk, tenzij je een VM met een router/DHCP functie toevoegt
Dat is nu juist wat die Virtualbox zelf doet, die 192.168.5.x en 10.0.2.x anders heb ik geen idee waar die dan voor bedoeld zouden moeten zijn.
Dat is het punt wat ik zo onduidelijk vindt. Maar daar kom ik nog wel achter misschien als ik die pagina gelezen heb.
Inderdaad een Virtualbox dingetje, komt wel goed. ;)

Als je VM een 192.x IP krijgt dan is hij te bereiken voor alle andere computers in hetzelfde netwerk. Wil je dat hij te bereiken is voor alle andere PC's in het 10.X netwerk?

Wil je dat hij te bereiken is voor alle andere PC's in het 10.X netwerk?
Nee dat zet ik hem gewoon in bridged mode dan krijgt hij van mijn router een 10.0.0.x ip adres, dat is mijn eigen netwerk en dan kan ik er bij vanaf mijn andere Windows PC, dat is geen probleem.

Waar ik mee in mijn maag zit, is dat er tijdens een standaard Virtualbox installatie een 192.168.56.x netwerk gemaakt wordt (ik dacht 5.x maar het is 56.x) op de host-only adapter en ik begrijp niet wanneer dat dan gebruikt wordt, want dhcp daarvan staat actief standaard.

Dan heb ik een VM gemaakt, daarbij is nog een 10.0.5.x netwerk actief. met DHCP schijnbaar. Dat actief bij een van de keuzes, host local adapter of NAT, dat weet ik niet meer, heb hem nu niet aan staan.

Wat ik me dan afvraag, als ik de keuze maak tussen alleen zichtbaar tussen VM's, waarom er dan geen ip gegeven wordt door die 192.168.56.x ip wat standaard met DHCP op die host-only adapter geconfigureerd is.

Waar is dat 192.168.56.x netwerk dan voor wat standaard aangemaakt zit?
En waarom krijgt mijn VM geen ip in die ene stand.

Dat is wat mij verward.

Dus even ter duidelijkheid, ik had ook korte tijd met een van die keuzes een 10.0.5.x ip adres op de VM. Maar toen was ie niet niet bereikbaar voor mijn Windows PC omdat mijn eigen netwerk op de 10.0.0.x range zit. Dus dat heb ik opgelost bridge adapter kiezen.
Maar wanneer krijgt ie dan zijn 192.168.56.x ip?

Virtualbox maakt bij installatie een eigen virtual netwerk aan. Dat je kan zien als een soort VLAN. Dat gebruik je om zaken te testen tussen 2 of meer virtuele machines. Wanneer je op je host computer kijkt zal je ook zien dat je een een netwerk adapter bij hebt gekregen, de virtuele netwerkkaart.

Ik vond op het internet een mooi artikel dat, in het Nederlands, mooi omschrijft hoe het werkt.

Dat gebruik je om zaken te testen tussen 2 of meer virtuele machines.
Ja precies, dat dacht ik dus ook. Waarom krijg ik dan geen 192.168.56.x op een van die VM's? Dat gaat dat artikel ook niet verklaren.
Overigens wel dank daarvoor want daar staat nog wel het een en ander in waar ik zeker nog iets van kan opsteken, daar niet van.
En zal vermoedelijk ook nog wel van pas komen als ik straks de managed switch eens ga instellen zoals het zou moeten. :)

Ik ga straks of morgen nog eens kijken in Virtualbox in welke situatie ik totaal geen ip krijg, waar ik wel een ip verwacht, misschien dat het dan duidelijker wordt, want dan kan ik meer een precieze aanduiding geven van welke opties dat ik geschakeld heb.

Waarschijnlijk krijg je wel een IP adres als je dat ding op het int netwerk zet. Draai een ipconfig /all dan kan je zien welke netwerkkaarten een ipadres krijgen.

Krijg je geen ipadres draai dan eens
ipconfig /release
ipconfig /renew

vervolgens shutdown /r /t 0

Waarschijnlijk krijg je wel een IP adres als je dat ding op het int netwerk zet.
Nee dan juist niet.
Als ik geen ip krijg dan staat hij op "Internal Network" met Name "intnet.
Onder Advanced zie ik dan de Intel pro/1000 MT Dekstop (8254OEM) dat is mijn netwerkkaart.
Daaronder PromiscuousMode "allow all" en daaronder nog een macadres en cable connected staat actief.

Als ik hem zo opstart dan krijg ik alleen 127.0.0.1 en idem dus een fe80: etc. ip adres voor ipv6 dus alleen localhost adressen.

Echter nu bracht jij me op een idee met die ipconfig. Dat gaat hem niet worden want dit is een linuxmachine dus zou ik dhclient -r moeten gaan doen.
Blijkt dat dhclient niet geinstalleerd is. Vreemd, want in andere modes krijg ik wel een ip adres dus waar krijgt ie dat dan vandaan zonder dhclient? Klopt. Alma 9 dat werkt nu met NetworkManager en nmcli.

Herstarten van NetworkManager hielp niet.
nmcli con down id enp0s3 ging goed.
Maar het herstarten wilde niet, nmcli con up id enp0s3 duurde heel lang en dan een error:
Error: Connection activation failed: IP configuration could not be reserved (no available address, timeout, etc.).
Dan kan ik nog met een journalctl kijken wat er gebeurd en daaruit blijkt dat hij steeds opnieuw probeert te starten, dan lukt, dan vraagt hij een ipv6 aan bij dhcp, mislukt, dan een ipv4 bij dhcp en dat mislukt ook en dan deactiveert hij zich weer en probeert opnieuw.
Kortom, hij "ziet" geen dhcp server.

Verander ik nu de netwerkadapter naar "host only adapter" dan veranderd het veld er onder van intnet naar VirtualBox Host-Only Ethernet adapter en dan krijg ie wel een 192.168.56.x ip adres, dus dat is goed.
Zet ik de optie op NAT, dan krijgt hij een 10.0.2.x ip adres dus dat is ook goed.

Maar met Internal network krijgt ie niets.

Dus zelfde geprobeerd met een virtual Windows XP Pro machine.

Zelfde verhaal, DHCP ingeschakeld JA.
Automatische config ook JA
IP-adres 0.0.0.0
Subnetmasker 0.0.0.0
Standaard gateway : leeg veld
dus ook deze krijgt geen ip adres, maar nu komt het.
DHCP-server: 10.0.2.2
DNS-servers: 10.0.0.2

Die DHCP server "ziet" hij dus wel, maar krijgt er geen ip van.
De DNS server is een ip van mijn eigen LAN dus dat heeft mijns inziens niets te zoeken in een virtual LAN.

Alleen... nu weet ik niet meer waar ik in het begin dat 10.0.2.x netwerk was tegen gekomen. Dat stonden in het tabblad NAT Networks, maar was nu verdwenen. Raar dus dat ze in die andere mode wel dat 10.0.2.x ip kregen. :)
Anyway, dat terug gezet en blijft nog steeds dat ik geen ip krijg als ik internal network kies.

Ik zal mijn instellingen eens laten zien, zegt vaak meer dan woorden.
afbeelding.png

afbeelding.png

Bovenstaande DHCP server is van dat tabblad DHCP server. Voor meekijkers met interesse want jij weet dat uiteraard.

Dan nog even een screenshot van het tabblad NAT Networks:
afbeelding.png

Poort forwarding is leeg. Dat is het eigenlijk.

Dan een screenshot van de stand waarop er geen ip adres komt:
afbeelding.png

Misschien wordt jij er wijzer van.
De andere Adapter tabbladen zijn alleen leeg.

Even een update; Ik ben behoorlijk druk. Morgen hoop ik hierop terug te komen.

Top. Geen probleem hoor, dit is maar wat oefening dus heeft geen haast.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan