• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag 8 - (Nationale Computer Quiz 2011)

Martijn

Vaak hier
Lid geworden
27 sep 2011
Berichten
681
Waarderingsscore
0
Nationale Computer Quiz 2011
Wie is de computerkenner van Nederland en gaat er vandoor met de Nikon Coolpix S3100 digitale camera!?

Dit is de vraag van maandag 19 december 2011. Je hebt tot 10.00 uur, woensdagochtend 21 december om deze vraag te beantwoorden; daarna verschijnt de volgende vraag. Geef je antwoord als reactie op dit bericht. Het antwoord van jou en van de overige deelnemers zijn niet direct zichtbaar en kun je pas bekijken wanneer de volgende vraag is geplaatst.

Let op: Daarnaast telt altijd je eerst gegeven antwoord! Geef je meerdere antwoorden, dan zullen wij alleen je eerste antwoord meetellen.

Vraag 8
"In het moderne computertijdperk klagen Twitter-gebruikers al dat ze maar 140 tekens mogen gebruiken. Welke vroegere militaire supercomputer had (omgerekend) een vierkante meter in omvang nodig, voor elke 39 woorden geheugen?"

Overgebleven deelnemers
Op dit moment 10 deelnemers...wanneer je de vorige vraag juist hebt beantwoord ontvang je een berichtje voor de volgende vraag.
  • Dave
  • ewald_L
  • germ
  • hehe
  • ikki007
  • Naxiz
  • Ton2001
  • weballey
  • WoTeX
  • YdieresiS
 
Uit mijn hoofd: ENIAC

Dit is amper op te zoeken, Er zijn nog wel meer mogelijke kandidaten (Collossus, EDSAC) maar ik hou het op ENIAC.
 
Atanasoff Berry Computer

Deze computer had een geheugen van 60 woorden, was 6 foot breed en 33 inch diep. Omgerekend komt dit uit op 39,11 woorden per vierkante meter.
 
Dit was de Colossus van het Britse leger
 
Toen ik de vraag las kwamen in eerste instantie de ENIAC en Colossus omhoog, maar dit bleken ze niet te zijn. Vele websites en berekeningen verder ben ik bij de AN/FSQ-7 aangekomen.. Deze nam 2000m in beslag.

"On the FSQ 7 memory 1 had 65,536 words and memory 2 had 4096 words"

Dit maakt een totaal van 69632 words. Dus per 39 words:

2000/69632*39 = 1.12m

Helaas ben ik geen supercomputer tegenkomen waarbij het antwoord dichter bij de 1m kwam, dus mijn antwoord is AN/FSQ-7.
 
Dit zou dan de Atanasoff-Berry Computer moeten zijn.
Die is 6 foot bij 33 inches, wat neer komt op 1,83 meter bij 0,838 meter. Deze kon 60 woorden opslaan.

http://inventors.about.com/od/rstartinventions/a/Ram.htm

Hier zou je uitkomen op (met afgeronde tussenantwoorden) 39,14 woorden per vierkante meter.
Echter wordt er veel gesproken over andere maten, en over een origineel wat 36 inches zou zijn, en een replica van 33 inches.

Daarmee zou je ergens in de 40 woorden komen.


Welke het anders zou zijn? geen idee.
Vind het overigens niet echt een vraag voor een computerkenner quiz, meer eentje voor een googleaars of geschiedenis quiz.
 
Univac
 
Ik heb een enorm domme fout gemaakt zie ik net: ik heb een rekenfout gemaakt.:wall:

Het beoogde antwoord was de AN/FSQ-7. Bij het narekenen kwam ik er echter achter dat ik teveel geheugen heb meegenomen, en de vraagstelling daardoor verkeerd was. De AN/FSQ-7 had namelijk slechts 34 woorden voor elke vierkante meter, geen 39.

Dan kan ik helaas niet anders dan iedereen door laten gaan naar vraag 9. Een foutje van de bank in uw voordeel.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan