• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraag over logisch programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

pamabo

Junior lid
Lid geworden
7 jan 2017
Berichten
59
Waarderingsscore
0
Hallo iedereen,

ik heb een klein opdrachtje die ik aan het uitzoeken ben, maar zijn mijn eerste stappen in het logisch programmeren en vroeg me af hoe ik volgend probleem kan aanpakken?

ik wil, uitgaande van het maandloon van een werknemer, een berekening maken om het loon te berekenen van het aantal gewerkte dagen.
vb. een werknemer wordt slechts 20 dagen van de maand uit betaald.
In dit bedrijf berekenen ze een dagloon door het maandloon te delen door 25.

hoe zouden jullie dit aanpakken?

ik had volgende variabelen en berekening gemaakt;

maandLoon = 2500;
dagLoon = maandLoon / 25;
gewerkteDagen = 30;
vastMaandloon = dagLoon * gewerkteDagen;


probleem is als ik dit in javascript programmeer en de werknemer werkt 30 dagen dan kom ik aan 3000 euro..
beetje raar dus

iemand die het licht wat kan doen schijnen?
 
Uhhh, dagLoon = maandLoon / 25 = €100
Bij 30 dagen is het maandloon dan toch 30 x €100 = €3000?
Wat is daar fout aan?
 
probleem is als ik dit in javascript programmeer en de werknemer werkt 30 dagen dan kom ik aan 3000 euro..
beetje raar dus

Niet per se, een computer doet exact wat je zegt dat 'ie moet doen. Jij zegt tegen de computer dat hij 30 keer (gewerkteDagen = 30;) het dagloon moet berekenen voor het maandloon. Daar gaat het mis, want als een werknemer maar voor 20 dagen wordt uitbetaald (maximaal) moet je dus maximaal het dagloon * 20 doen.

Daar komt 2000 uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan