• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost vraag over merkwaardige opstart-procedure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.188
Waarderingsscore
50
Helaas is het verschijnsel dat ik alleen met F11 = eenvoudig bootmenu kan opstarten terug gekomen. Ook vreemd is dat ik hier zie:
5f0fa91a74ea8-P1120330.JPG

(toelichting van boven naar beneden):
cd-dvd/Samsung is mijn C-schijf/idem(!)/ingebouwde HD/Samsung nogmaals/USB-schijf/nog en USB-schijf en printer.
S lechts één van de twee Samsungs aanklikken is correct. Ook probeerde ik weer in te stellen om pc in V.M. op te starten via tokkelen op F8 bij opstarten, maar daar wil hij helemaal niks van weten.
Bij voorkeur zou ik van dat opstarten alléén via F11 af willen, ook van die dubbele Samsung-melding, en eventueel ook weer opstarten in VM (hoewel ik dat maar zelden nodig heb). Een hele waslijst.
 
Helaas is het verschijnsel dat ik alleen met F11 = eenvoudig bootmenu kan opstarten terug gekomen.
Dat is geen verschijnsel, dat hoort er altijd te zijn en een UEFI systeem start altijd op met de Windows Boot Manager ongeacht hoe de opstartvolgorde in de UEFI ook staat.
Dat het er 2 x instaat zal een dubbele boot vermelding in de root zijn.

Over welk mobo het gaat is geheim?
 
hier een plaatje van Speccy:
5f100cd20b65e-No.001.jpg
 
De Windows Bootmanager dient op 1 te staan bij de bootvolgorde.
 
Maakt helemaal niet uit, wordt sowieso via de Windows Boot Manager gestart wat er ook als eerste staat.

Blijft de vraag, wat is het probleem?
 
probleem is dat de pc alleen maar met bootmenu op te starten is. Als ik bij opstarten even niks doe krijg ik de bekende melding van een geschikt opstartmedium plaatsen. Dat is bij mij F11.
En vervolgens dat er twee maal die Samsung vermeld staat in dat bootmenu = plaatje bij # 1. (op zich niet zo erg, en jij meld dat het "in de root" staat).
Dat de Aomei opstart dvd (om gemaakte backup terug te zetten) niet in mijn ingebouwde speler werkt en wèl in een USB-dvd speler is ook vreemd. Ook is de inhoud van die dvd niet zichtbaar via R-klik en openen: dvd wordt uit gespuugd.
Een backup terug zetten heb een keer bij wijze van "oefening" willen doen in geval van een echte crash. Ik wacht nog op antwoord van firma Azerty over die speler.
 
Kun je veel dingen mee aanpassen.

Vermoed dat de Boot Manager een verkeerde installatie op wil starten die er niet is, een verkeerde uit dat bootmenu.

Zet tevens eens een screenshot van schijfbeheer hier neer.

Kijk ook of deze wat kan betekenen.
 
ik ben bang (dat zeggen de Engelsen als ze het zéker weten) dat jouw links voor mij een brug te ver zijn.
Diskmgmt.msc ziet er zó uit:
5f10398aac44a-No.001.jpg

(Dikzak is de naam van een 1 TB ingebouwde schijf,Toshiba en Bovenop zijn 2 USB-schijven ook voor opslag)Schijf 3 kan de losse USB-cd/dbd lezer geweest zijn.
 
Verwijder eens van schijf 4 de herstel en efi partitie en reboot, is dat een externe?
En draai via de sata kabels schijf 0 en 1 eens om.

Mis alleen een deel van "status" van het screenshot, zie niet welke schijven/partities actief staan.
 
En heeft het zin als ik hier in 10Forum nog eens kijk, of is dat alleen maar info?
Alleen info om te zien wat er wordt gebruikt, UEFI of de geëmuleerde BIOS via legacy bios mode.

Die tool kun je gebruiken om de foutieve bootloader te verwijderen mocht die na het verwijderen van die 2 onnodige partities en reboot je nog steeds het bootmenu krijgt.
 
je schrijft:
Verwijder eens van schijf 4 de herstel en efi partitie en reboot, is dat een externe?
En draai via de sata kabels schijf 0 en 1 eens om.

Herstel- en Efi partitie van de externe USB schijf (No.4) verwijderd met MiniToolPW
5f105697a4bde-No.002.jpg


en dan: Mis alleen een deel van "status" van het screenshot, zie niet welke schijven/partities actief staan.
wat bedoel je precies met die vraag/opmerking? Welke schijven / partities?
 
oh ja, de kabels van de C- schijf en die oude HD gewisseld, maar na afsluiten en weer opstarten kan alleen maar met bootmenu en dan de bovenste Samsung in dat menuutje aanklikken.
 
Je screenshot van diskmanagement toont niet alle status, scheidings-streep iets naar recht verschuiven.

En bij schijf 4 kun je die partitie vergroten naar links, heb je de hele schijf.

Denk toch dat je die tool even moet gebruiken, samen met die diskmanagement een screenshot plaatsen om te ontdekken welke bootregel de foutieve is.
 
5f106087f053c-No.001.jpg

dat stukje van 420 MB krijg ik niet weg. Niet met MTPW en ook niet via schijfbeheer. Ik heb genoeg opslagruimte op drie schijven.
Voorts:
je schrijft
Die tool kun je gebruiken om de foutieve bootloader te verwijderen mocht die na het verwijderen van die 2 onnodige partities en reboot je nog steeds het bootmenu krijgt.
vraag: vóór dat ik het spoor bijster raak: welke tool? die van je reactie # 7?
 
Hoeft ook niet, dat is de liniëring.
Is de C: wel actief gezet? dat wilde ik zien bij die "Status" maar dat is niet het geval, zal nog wat verder staan.
De bootpartitie dient actief te zijn, de andere hoeven dat niet te zijn.

En ik bedoelde Visual BCD editor, staan nu meerdere UEFI boot regels.
Diskpart kan het ook maar die niet echt makkelijk.
Zo wel eens willen weten hoe dat allemaal zo is gekomen, gebeurt niet vanzelf.
 
ik probeer het (voor mij) overzichtelijk te houden en kopieer een aantal regelsd:
1)Is de C: wel actief gezet? dat wilde ik zien bij die "Status" maar dat is niet het geval, zal nog wat verder staan.
antwoord: hoe zet ik C op "actief"?
2)De bootpartitie dient actief te zijn, de andere hoeven dat niet te zijn.
antwoord: zal wel samenhangen met 1) maar begrijpen doe ik het niet

3)En ik bedoelde Visual BCD editor, staan nu meerdere UEFI boot regels.
antwoord: ik raak stellig het spoor bijster in de BCD-editor. Voor doorgewinterde computeraars is dit gesneden koek, maar mijn (toenamalige) HBS-diploma is al 70 jaar oud.
4) Zo = zou wel eens willen weten hoe dat allemaal zo is gekomen, gebeurt niet vanzelf.
antwoord: als ik dat zelf wist zou ik het hier vertellen. Mogelijk door met enige regelmaat een kloon maken. Soms werkt iets niet (niet meer) en recent kwam ik de term "corrupt disk" tegen. Ook Abraham 54 is soms ernstig verbaasd over mijn perikelen. Is het een idee om een nieuwe W10 installatie te doen? Als dat geen gewenst resultaat geeft heb ik altijd nog 1 of 2 exactie kopieën, èn ook een backup via Aomei gemaakt (die staat op een USB-schijf).
Je ziet het: een digitaal beperkt denkraam, en dat zal wel niet meer verbeteren.
 
Rechtermuisklik op de C:, indien al actief dan is die optie grijs, anders kan hij worden gebruikt.
Zie ook geen andere partities actief zijn, vermoed dat die C: al actief is.
Is ook ter controle.

Je kunt toch wel een screenshot van die editor plaatsen?
Kan we kijken of wij de foutieve zie.

Ben bijna net zo oud als je HBS diploma, overigens. :cool:
En je bent nooit te oud om te leren.
 
Visual BCD editor opgehaald: BCD Editor en Dual-boot repair. Die laten zien:
5f10a3dfc631a-No.001.jpg


en

5f10a40837452-No.002.jpg

hoe nu verder
(zoals zo velen gebruik ik de pc voor eenvoudige dingen, maar ik geef toe dat ik al veel geleerd heb van forums zoals vroeger C!T, Piep en Nat.Comp.F.) En heel veel schade en schande (en tijd).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan