• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost vraag over merkwaardige opstart-procedure

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad heel wat anders. Na registratie zie ik dit:
5f114b6082e6c-No.001.jpg


en vervolgens

5f114c1818884-No.002.jpg


graag hoor ik wat ik verder moet doen: BCD backup/repair?
 
Die letter "J"is niet in schijfbeheer te zien, wel als ik MTPW open:
5f114dc0c6330-No.001.jpg
 
Edit die entry, maak van de default bootdrive c:.
Haal die schijfletter J: weg.
Er zijn 2 efi systeempartities, weird.
Wel een back-up achter de hand?
Wel vreemd dat die er is, in de eerdere screenshots heeft die systeempartitie geen schijfletter.
 
Voor ik verder ga eerst weer wat vragen:
1) wat bedoel je met (of: hoe doe ik dat) : Edit die entry, maak van de default bootdrive c:.
2) de schijfletter J is via MTPW verwijderd. Opstartprocedure blijft het zelfde.
3) Wat betreft backup: ik heb zowel 2 SSD-schijven met een recente kopie en ook een backup + opstart cd-dvd gemaakt met Aomei.
Inderdaad vreemd dat die schijfletter J niet in diskmanagement te zien is, en wel in MTPW.
Dus: hoe nu verder?
 
aanvulling: en wat moet ik met Easy BCD (vond er wel mijn Windows sleutel)?
 
Die regel waar de default boot staat kun je aanpassen, die j;\ veranderen in een c:\.
 
Wil ik graag weten wáár ik die "regel waar default boot" staat vinden kan. Voor ervaren computeraars is dit allemaal gesneden koek, maar voor mij niet.
 
Inderdaad heel wat anders. Na registratie zie ik dit:
5f114b6082e6c-No.001.jpg


en vervolgens

5f114c1818884-No.002.jpg


graag hoor ik wat ik verder moet doen: BCD backup/repair?
Edit boot menu lijkt mij het handigst, kijk of het daar kan worden aangepast.
 
daar zie ik dit:
5f11da812b0a7-No.001.jpg
 
Effe gekiekt, kan bij "Advanced Settings", vermoedelijk.
 
daar zie ik dit:
5f11f03f434e3-No.001.jpg

(gemaakt via PrtScn-knop naar Paint, want mijn "gewone"printscreentoets deed het kleine uitrolmenuutje verdwijnen)
 
Indien nog steeds het probleem met die default J:\ als bootstation zal het worstelen worden met Diskpart, de eerder gegeven link erover bestuderen?
 
Volgens mij hebben we van de partitie die J:\ als schijfketter had ( en die wel met MTPW te zien was) de schijfletter verwijderd. Daar kan ik toch geen C:\ aan toekennen, want die is er al.
Ik zocht nog eens zelf op internet en kwam dit tegen:
Je link die je in het begin gaf nog eens bestudeerd, in eerste instantie kom ik met het commando DISPART niet veel verder.
 
Aanvulling: als door de bliksem getroffen startte de pc rechtstreeks op zonder tussenkomst bootmenu. Aan de instellingen is door mij niks veranderd. Hoe lang het blijft is een andere vraag. Maar in ieder geval heel vbeel dank voor het volgen van de opmerkingen van mij, het meedenken en het antwoorden in dit forum. Dat opstarten + bootmenu was een (kleine) ergernis, maar ik ben blij dat het over is.:)
 
Fijn dat hij weer goed doorstart.
Ik heb voor nu dit topic op opgelost gezet, mochten er toch nog problemen zijn geef het even aan dan kunnen wij het weer aanpassen.
 
Ook de klonen deden het zonder aarzelen dus zonder tussenkomst bootmenu, maar toen ik vanaf de "oude"wilde opstarten ging dat helemáál niet meer. Nu (met bootmenu) opgestart vanaf een kopie, en ik laat het er maar bij zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan