• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

vraagje over booten van verwisselbaar medium (vaio VGN-A417M)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel Smeding

Nieuw lid
Lid geworden
20 aug 2020
Berichten
25
Waarderingsscore
0
ik ben dus bezig met het herstellen naar origineel van mijn oldtimer vaio.
Ik gebruik de originele recovery cd, maar dat resulteert in een blauw scherm bij opstarten.
Ik heb helaas geen andere normale installatie cd voor xp, maar ik zag in de bios dat je naast de cd-rom, ook kunt booten van een verwisselbaar medium. Helaas lijkt dit niet te werken via usb.

Wat moet ik mij voorstellen bij een verwisselbaar medium. toch usb, of de memorystick pro duo ingang of de pcmcia poort?
en als usb wel een optie zou blijken e zijn, wat doe ik dan verkeerd?
 

Met F11 kom je in het bootmenu, USB stick moet er wel inzitten met de installatiebestanden, dan kun je voor die kiezen.

Waarom geen W10 gelijk erop?
Key is goedkoop aan te schaffen en W10 is te downloaden bij Microsoft.
 
Waarom geen W10 gelijk erop?
a) omdat Marcel deze laptop wil herstellen naar de originele toestand. Hij werd geleverd met Windows XP.
b) omdat deze laptop 15 of 16 jaar oud is. Hij lijkt me niet echt geschikt voor Windows 10, gezien de specificaties. Origineel zit er slechts 512 MB werkgeheugen in. Er kan maximaal 2 GB aan werkgeheugen in.
Hier vind je de specificaties van de Sony VGN-A417M: https://www.sony.nl/electronics/support/laptop-pc-vgn-series/vgn-a417m/specifications
 
Ik heb helaas geen andere normale installatie cd voor xp
Je zou Windows XP kunnen downloaden. Daarna een cd'tje branden.
Heb ik zojuist ook even gedaan. Jouw laptop werd geleverd met Windows XP Home, hoogstwaarschijnlijk de 32-bits versie.
Diezelfde versie zul jij willen hebben. Windows XP Home, 32-bits, NL, incl. Service Pack 3, is hier te downloaden: Windows XP Home Edition with Service Pack 3 (Dutch) : Microsoft : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive
Houd de muis op die website boven het woord ISO IMAGE. Dan verschijnt er een downloadknop waarop je kunt klikken:
5f6f2aefbd82c-Ashampoo_Snap_2020.09.26_13h31m08s_003_.png

Het volgende venstertje zal verschijnen:
5f6f2b4f959bb-Ashampoo_Snap_2020.09.26_13h31m51s_004_nl-windows-xp-home-with-service-pack-3-x86-cd-x14-92412-iso_openen.png

Kies Bestand opslaan, en klik daarna op OK.
Een cd branden is makkelijk, wanneer je dat doet op een pc of laptop die op Windows 10 draait...
Als het downloaden voltooid is, dan ga je naar de map waar het iso bestand is opgeslagen. Rechtsklik op het iso bestand en kies dan Schijfkopiebestand branden. Stop een blanco cd in de lade van je cd brander en branden maar.

Om Windows XP te kunnen activeren moet de productcode die op een sticker op je laptop staat, nog wel leesbaar zijn. En dat is vaak een probleem bij een laptop van 15 jaar oud. Meestal is die sticker beschadigd.
 
Je zou Windows XP kunnen downloaden. Daarna een cd'tje branden.

Cd'tje branden lukt wel, das het probleem niet, probleem is, dat ik geen dvd-rw meer heb en dat de winkels in de buurt ze ook niet hebben.
Zal even een doosje online bestellen
 

Waarom geen W10 gelijk erop?
Key is goedkoop aan te schaffen en W10 is te downloaden bij Microsoft.

Omdat windows 10 een aantal onderdelen van de laptop niet ondersteund.
oa. de memory stick pro duo ingang werkt dan niet meer, maar ook de volume knoppen.
Ook windows 7 ondersteunt dat al niet meer. vista zou nog een optie kunnen zijn.
 
probleem is, dat ik geen dvd-rw meer heb
Je hebt geen dvd nodig. Een cd volstaat. En ik zou zelf niet kiezen voor een herschrijfbare cd, maar voor een eenmalig beschrijfbare cd: cd-r.

Als er maar 512 MB RAM in zit, dan zou ik gaan voor Windows XP.
Vista heeft toch graag wat meer werkgeheugen.
 
Je hebt geen dvd nodig. Een cd volstaat. En ik zou zelf niet kiezen voor een herschrijfbare cd, maar voor een eenmalig beschrijfbare cd: cd-r.

Als er maar 512 MB RAM in zit, dan zou ik gaan voor Windows XP.
Vista heeft toch graag wat meer werkgeheugen.

De laptop heeft 2Gb werkgeheugen en idd. een cd-r zou ook voldoen.👍
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan