• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vraagje over veranderen van grafische kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet ik echt niet is dat zo?
Heel kort: Ja.

Wat langer: Videochipmakers als Nvidia en AMD maken een reference design voor een serie van chips. Dus Nvidia maakte voor de 4080 een ontwerp van een complete videokaart. Fabrikanten nemen dat ontwerp als leidraad voor het ontwerpen van de videokaart. Bij goedkope modellen nemen dat ontwerp 1 op 1 over, terwijl bij duurdere modellen snellere onderdelen of betere/stillere koeling wordt gebruikt. Het resultaat is dat als je niet veel variatie in prestaties krijgt tussen de basismodellen van verschillende makers.
Bij de duurdere modellen is het verschil wel wat groter t.o.v. de basismodellen, maar niet wereldschokkend. Bij benchmarks zie je wel verschil maar tijdens gewoon spelen vaak niet.

Weet ik echt niet is dat zo?
Ja is de Gforce chipset, ik heb zelf een MSI moederbord gehad met een Asus 1060GTX 6GB kaart er op, ging als een trein.
En nu heb ik een Asus moederbord met een wat onbekender merk GTX 3070 kaart. Maakt allemaal niet uit zoals eerder al hier schreven.
Bij spelen zie je dat inderdaad echt niet. En MSI, Asus en Gigabyte zijn alle 3 topmerken.

Is deze ook goed?
MSI VENTUS XS OC GeForce GTX 1660 6 GB videokaart'.

Je hebt de "gewone" videokaart zoals die hierboven (die al niet slecht is) en dan heb je de videokaarten met melding "ti" of "super" erbij en dat zijn de betere kaarten voor gaming. Voorbeeldje:

MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC

MSI VENTUS XS OC GeForce GTX 1660 6 GB videokaart'.
Zie uitleg van ArtstudioG, maar wat ik altijd doe is prijs en snelheid vergelijken.
Je wilt natuurlijk de snelste kaart voor het minste geld.

Dus dan open ik Google en type bijvoorbeeld:
gtx 1660 vs gtx1660 super
Dan kom je bij gpu.userbenchmark.com uit, en die geeft altijd wel goede waardes.
Met dit voorbeeld kom je hier uit:
Dan zie je dus dat de "super" versie 15% sneller is dan die zonder super.
Nu kloppen hier de prijzen niet altijd, dus dat moet je zelf vergelijken. Maar als ik voor 10 euro meer 15% sneller kan zijn, dan is dat voor mij voldoende om die 10 euro uit te geven wat je doet jaren met zo'n kaart.

Een Ti is niet altijd sneller dan een super. Klik je aan de rechterkant bijv. op het knopje "Ti" dan zul je zien dat deze slechts 2% sneller is. Maar kost wel een 30 euro duurder, dan kun je beter een andere kaart kopen die sneller is voor 30-50 euro. Snap je?

De CPU moet het ook aankunnen uiteraard, anders krijg je daar een bottleneck.

Maar in dit geval loont het zich echt wel om die "super" versie te nemen. Zo kun je zelf ook een beetje vergelijken.

Bovenste (snelheid) is het belangrijkst. Onderaan zie je vaak grotere verschillen maar dat zijn eerder populariteitswaardes dan snelheidswaardes.

Dank jullie wel
We kunnen vandaag deze ophalen:
MSI GeForce GTX 1660 Ti 6 GB Gaming X 6G grafische kaart

En of deze
MSI VENTUS XS OC GeForce GTX 1660 super 6 GB videokaart

Welke zouden jullie aanbevelen?

Ik zou voor de super gaan, deze dus: MSI VENTUS XS OC GeForce GTX 1660 super 6 GB

Ik zou voor de super gaan, deze dus: MSI VENTUS XS OC GeForce GTX 1660 super 6 GB
Dank je wel daar gaan we ook heen zometeen daar ging mijn voorkeur naar uit heel erg bedankt voor je reactie

De 1660 Ti is iets sneller zoals je kunt zien en ook wat beter dan de super. Maar 2-6% is erg minimaal. Ligt er dus aan hoeveel duurder deze kaart is. Zit er 10 of 30 euro verschil in, zou ik zeker voor de Ti gaan.
Het is echt een kwestie van hoe groot is het prijsverschil, de Ti is beter, maar geen 80 euro extra waard bijvoorbeeld.

De 1660 Ti is iets sneller zoals je kunt zien en ook wat beter dan de super. Maar 2-6% is erg minimaal. Ligt er dus aan hoeveel duurder deze kaart is. Zit er 10 of 30 euro verschil in, zou ik zeker voor de Ti gaan.
Het is echt een kwestie van hoe groot is het prijsverschil, de Ti is beter, maar geen 80 euro extra waard bijvoorbeeld.
Jaa had ze vergeleken inderdaad en zag weinig verschil de ene super had geheugensnelheid van 14 gb en de ander de ti 12 gb. De ti is 50 euro duurder dus vandaar dat we voor de super gaan.

Heb hem erin gezet maar geeft geen signaal naar de monitor doe ik iets fout 🙈 heb hem aangesloten op de poort waar die oude uitkwam of heeft deze misschien extra voeding nodig hoe werkt dat dan?

Als ik me niet vergis heeft deze extra voeding nodig ja. Daarvoor zijn er normaliter bij de voeding in de PC speciale kabels meegeleverd.
Er zijn wel webwinkels die dat ook los aanbieden, maar dat werkt niet altijd zoals je in dit artikel kunt lezen.

Dus ik zou even kijken wat er nog aan losse kabels die aangesloten zijn aan de voeding in de kast liggen of dat je nog kabels hebt liggen die van de voeding zijn.
NB: Dit had je ook nodig gehad met de Ti dus wat dat betreft geen verschil. ;)

Als ik me niet vergis heeft deze extra voeding nodig ja. Daarvoor zijn er normaliter bij de voeding in de PC speciale kabels meegeleverd.
Er zijn wel webwinkels die dat ook los aanbieden, maar dat werkt niet altijd zoals je in dit artikel kunt lezen.

Dus ik zou even kijken wat er nog aan losse kabels die aangesloten zijn aan de voeding in de kast liggen of dat je nog kabels hebt liggen die van de voeding zijn.
NB: Dit had je ook nodig gehad met de Ti dus wat dat betreft geen verschil. ;)
Haha ja ben erachter had aan de andere kant stekkers zitten met extra pinnen voor de voeding hij werkt even de juiste drivers erbij gezocht net hij is hem nu uittesten 😁😁😁😁 hartelijk dank allemaal 👏🏽

Dank iedereen voor de reacties. Hij werkt goed hij is er blij mee.
Af en toe lagged die nog beetje bij bijv fort nite hij denkt dat hij een andere cpu moet halen dat die die ook moet upgraden. Is dat echt nodig? Kan het niet gewoon het internet zijn is wel bedraad (glasvezel).

Internet kan je gewoon in-game checken door je ping te controleren.
Het is vrijzeker eerder een hardware probleem dan netwerk.

Ah oke dank je wel :) dus cpu kan er ook nog wel bij haha moet deze ook speciaal zijn of iets sorry voor me vraag.

moet deze ook speciaal zijn
Ik zou er eentje zoeken die op het socket van het moederbord past, anders wordt het dadelijk ook nog een nieuw moederbord en misschien nieuw geheugen. Maar loont dat nog?

Ik heb het gecontroleerd en ik had een i7-7700K in mijn vorige PC en daar draaide alles geweldig op.
Als ik kijk naar het lijstje van @nlreiniernl dan is een i5-7300 aanbevolen.
Een Core i3-3225 3.3 GHz is het minimum voor Fortnite. Daar zit de huidige cpu een stuk boven, maar hij zit onder de aanbevolen specs.

Echter dan loop je dus tegen dat socket probleem aan.
De CPU wat er nu in ligt, die i7-4770 is een LGA 1150 socket. De snelste cpu die daarop te krijgen is dat is de i7-4790K. Daar zit rond de 12% meer snelheid in bij gaming.

De i7 van de 7de generatie, in elk geval de 7700K heeft een 1151 socket. Dat zou dus ook al meteen een nieuw moederbord betekenen en wellicht ook nieuw geheugen, tenzij je huidige geheugen op het nieuwe moederbord past, hopelijk DDR4 dan kan het nog wel.
Afhankelijk van het moederbord wat je koopt. Maar dan ga je toch tegen wat kosten op kijken.

De vraag is of het dan niet beter is sommige instellingen iets lager te zetten.

Daarnaast kan lagging ook aan de verbinding liggen, zeer zeker als er gebruik gemaakt wordt van wifi ergens of homeplugs of soortgelijken.
Nog even los van drukte op de server.
Het beste is dat te onderzoeken door eens verschillende servers te proberen en te zien of er ook zijn waarbij die lag niet of nauwelijks voor komt.

Misschien ook eens ondertussen CPUID HWMonitor laten meedraaien en kijken bij lag wat de temperatuur is van de CPU.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan