• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost vreemde problemen met Medion laptopje

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Waarderingsscore
67
Op een Medion laptopje (af en toe mee met vakantie) recent van W 10 --> W11 gezet. Vreemd is dat hij geen updates wil ophalen. Als ik via "instellingen" zoek wordt dat scherm meteen weer weg gegooid. Ik zie dan de melding
682c1f4fb1f4c-No.001.jpg

Een sfc /scannow via cmd/admin leverde niets op. Toch wil ik proberen de laptop up to date te houden. Wat is hier mis?

Welke model/type is het en heb je al geprobeerd om Windows schoon te installeren (vanop een usb-stick starten)?

en is die laptop W11 compatible of heb je handigheden gebruikt om hem te installeren?

@enigma 147:die laptop zal zeker niet echt compatibel geweest zijn, en ge-updated met de opdrachten in cmd/admin.

@artstudiodog: ik lees op de achterkant E11201 / MD 62081 / MSN 30030609. Was volgens mij indertijd ongeveer de goedkoopste laptop/ notebook. Zoals gezegd: voor incidenteel gebruik buitenshuis.

Laatst bewerkt:
Nog een keer via een USB stick via Rufus met de laatste versie van W11 installeren.
Wordt vaak gebruik gemaakt van een verlopen W11 versie.

Of zet er Linux Mint op, veel handiger in gebruik dan W11.

en zie nu het advies van Pearl: ik zal eerst het advies van Artstudiodog doen. In het verleden een aantal keren geprobeerd er een Linux distro te installeren, maar kon er nooit echt goed mee overweg. Dat zal stellig aan mij gelegen hebben.

ik dacht medio maart 2025, en ik zorg altijd om een recente ISO van W11 op te halen. Vreemd ook is dat laptopje niet wil opstarten van een USB waar W11 op staat en alleen vanaf C schijf. Sowieso is de normale startprocedure merkwaardig: pas na Ctr/Alt/Del kan ik verder.
vier minuten later toevoeging: inmddels bezig W11 met de cmd/admin "truc" te installeren over de oude W11. Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
Inmiddels bijna twee uren later. W11 opnieuw geïnstalleerd (duurde zeer lang) maar de instellingen zijn weer normaal te openen, en dus ook de updates. Kennelijk was er toch een foutje in de vorige Windows-installatie. Iedereen weer hartelijk dank voor de adviezen, ik leer nog steeds van het forum na vele jaren.

Op mijn werkcomputer is dat trouwens F 11 en op de Medion is dat F10. Om e.o.a. reden wilde de Medion laptop niet opstarten met de Windows 11 ISO op de USB. Maar zoals ik al meldde: alles werkt weer normaal met nieuwe W 11 via cmd opdrachten.(wel pas de tweede keer dat de opdrachten "begrepen"werden). En nu bezig een systeembackup met Aomei te maken, eerder gemaakte backup gaf hetzelfde euvel.

Oeps, die F12 is voor Acer (andere TS), als je die F10 gebruikt dan dienen er 2 uitvoeringen van de USB stick te staan, eentje met en eentje zonder vermelding van UEFI, die met dien je dan te gebruiken.

Nu vraag ik me toch iets af.
Is de officiele USB stick die je met de Media Creation Tool maakt veranderd met W11?

Voorheen bij Windows 10 stonden beide versies er op, UEFI en non-UEFI. Maar Windows 11 vereist officieel TPM 2.0. En in tegenstelling tot TPM 1.2 vereist TPM 2.0 secure boot, dus UEFI.

Windows 11 vereist TPM 2.0 dus eigenlijk heeft die geen legacy boot meer nodig.
Ik heb zelf nog geen W11 en ook niet zo'n usb stick gemaakt dus ik vraag me af of ze die legacy optie er bij W11 uit de MCT hebben gehaald gezien die niet meer nodig is bij W11.
Iemand een idee?

Ik hoef niets te weten over Rufus en andere dingen, wil gewoon weten of ze het officieel aangepast hebben of niet in de MediaCreationTool.

Heb je op die fout al gegoogld, je leest dat het door en update kwam fout code <-- klik hierop.
Opnieuw installeren zou een optie zijn.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan