• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Vreemde situatie bij testen van RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Migats21

Junior lid
Lid geworden
27 nov 2019
Berichten
65
Waarderingsscore
10
Ik heb al een tijdje een PC met 32GB aan RAM. Laatst zat ik eens te testen of hij dat aantal RAM wel kan benutten. Ik hield op taakbeheer het aantal gebruikte RAM bij en opende heel veel programma's tegelijk. Toen ik nadat hij op de helft zat nog een programma opende, ging het metertje in taakbeheer ineens omlaag. Kan iemand dat verklaren?
 
Schermafdrukken n diverse situaties kunnen wat meer duidelijkheid verschaffen, wordt nu maar wat roepen.

En 32 GB is eigenlijk een overkill, met renderen zou het kunnen worden gebruikt maar bij een paar applicaties is 8 tot 16GB meer dan genoeg.

En als je een wisselbestand laat instellen door Windows dan wordt daar ook nog eens niet gebruikte geheugenadressen naar toe verhuisd.
 
Bij meerdere Virtuele machines is 32 GB (of meer) ook wel fijn ;)

Ik heb zo'n vermoeden dat Windows veel geheugen gebruikte voor cachen van data en door het opstarten van de programma's heeft Windows daarvan wat vrij gemaakt.

Maar inderdaad, wat schermafdrukken zou een hoop helpen, nu is het maar gokwerk.
 
Windows geheugenbeheer gaat heel vrij om met veel geheugen, onder het mom: "ongebruikt geheugen is verspild geheugen", en dat is heel begrijpelijk. Het zal zoveel mogelijk benutten voor openstaande programma's, alles om de snelheid en gemak te bevorderen, en lezen van schijf te verminderen. Maar zodra er een bepaald percentage bereikt is (en dat is voor elke hoeveelheid geïnstalleerd RAM ongeveer hetzelfde) zal het weer geheugen willen vrijmaken om balans te houden, en b.v. weer een deel naar schijf swappen, of zelfs uit het virtueel geheugen halen.

En je moet daarom meer letten op virtueel geheugen dan RAM. Virtueel geheugen is namelijk niet alleen het swapfile, virtueel geheugen is eigenlijk de naam voor het geheugenbeheersysteem waarbij RAM wordt aangevuld met een swapfile, dus simpel gezegd het totaal van RAM en swapfile.
 
Windows geheugenbeheer gaat heel vrij om met veel geheugen, onder het mom: "ongebruikt geheugen is verspild geheugen", en dat is heel begrijpelijk. Het zal zoveel mogelijk benutten voor openstaande programma's, alles om de snelheid en gemak te bevorderen, en lezen van schijf te verminderen. Maar zodra er een bepaald percentage bereikt is (en dat is voor elke hoeveelheid geïnstalleerd RAM ongeveer hetzelfde) zal het weer geheugen willen vrijmaken om balans te houden, en b.v. weer een deel naar schijf swappen, of zelfs uit het virtueel geheugen halen.

En je moet daarom meer letten op virtueel geheugen dan RAM. Virtueel geheugen is namelijk niet alleen het swapfile, virtueel geheugen is eigenlijk de naam voor het geheugenbeheersysteem waarbij RAM wordt aangevuld met een swapfile, dus simpel gezegd het totaal van RAM en swapfile.

Het zou fijn zijn als ik dit "virtuele geheugen" op een of andere manier kan verhogen. 32GB is in mijn geval niet overkill. De programma's waar ik in de toekomst mee ga werken, zullen waarschijnlijk veel geheugen gebruiken. Maar de echte rede dat ik voor 32GB heb gekozen is omdat ik vaak meerdere taken tegelijk uitvoer en ook veel programma's open laat staan.

Ik heb al begrepen dat wanneer je RAM vol raakt, er geheugenbestanden op de schijf worden aangemaakt. Ik weet dan ook waar ze zijn opgeslagen en heb ze meteen verwijderd.

Schermafdrukken n diverse situaties kunnen wat meer duidelijkheid verschaffen, wordt nu maar wat roepen.
Maar inderdaad, wat schermafdrukken zou een hoop helpen, nu is het maar gokwerk.
Als ik van deze situatie schermafbeeldingen zou maken, zou dat betekenen dat ik deze hele test opnieuw moet uitvoeren. Vermoeiend.
 
Ik heb het toch maar gedaan. Deze keer ging het geheugenmetertje niet naar beneden. Ik kon het metertje helemaal op 19.2GB zetten en er verschenen geen geheugenbestanden. Best wel faag. Maar nu ik erover nadenk, aangezien ik zo veel moeite heb om hem zo hoog te krijgen, denk ik niet dat ik mij zorgen hoef te maken. Mocht hij ooit zo hoog gaan dat hij tijdelijke geheugenbestanden aanmaakt, dan weet ik die wel te vinden.
 
Ach, mensen weten niet hoe verschrikkelijk veel 32 GB is voor programma's.

Wat heb je eigenlijk "toch maar gedaan" ?
"Geheugenbestanden op schijf gewist..." hoe bedoel je dat en hoe heten die dan ? In de root van C: staat (verborgen) pagefile.sys, en dat is dus het schijfbestand van het virtueel geheugen. Maar dat moet je NIET gaan wissen van schijf, als je het kwijt wil kan je dat via de instellingen van het virtueel geheugen.

Virtueel geheugen staat standaard op automatisch beheren. Dus als een programma er om vraagt (en dat gebeurt bij sommige programma's, ongeacht hoeveel geheugen vrij of geïnstalleerd is), dan wordt dat door Windows toegewezen.

Virtueel geheugen:
rechtsklik 'Deze PC', en kies 'Eigenschappen - Geavanceerde systeeminstellingen - Geavanceerd - Prestaties - Instellingen - tab Geavanceerd - Wijzigen'.
Als je niet weet wat je doet vraag dan even over wat je exact wil.
Veranderingen daar moeten altijd afgesloten worden met 'Instellen'.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan