• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

W10 backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

JP53

Junior lid
Lid geworden
31 jul 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Even een vraag over de backup functie van Windows 10.
Ik ben al vele jaren gewend bestanden, foto's, e.d. te "backuppen" middels copy & paste naar een tweede drive.
Met de backup functie van W10 krijg ik natuurlijk ook kopieen op mijn tweede drive, echter oudere versies van data bestanden blijven aanwezig.
Ik vraag me af of in mijn geval de geactiveerde W10 backup niet dubbel op is, aangezien ik al copy & paste.
Nu moet ik om de zoveel tijd al die oude en dubbele bestanden handmatig verwijderen: doe er niets mee.

Bijvoorbeeld:
sns (2022_05_10 16_08_15 UTC).xlsx
sns (2022_05_10 17_03_10 UTC).xlsx
sns (2022_05_13 15_37_00 UTC).xlsx
sns (2022_05_16 10_15_17 UTC).xlsx
sns (2022_05_17 10_15_34 UTC).xlsx
sns (2022_05_18 17_44_34 UTC).xlsx

Groet,
Jan
 
echter oudere versies van data bestanden blijven aanwezig.
Dat gebeurt ook met copy en paste. Ik neem aan dat jij dan cut and paste doet, dus knippen en plakken? Want met copieren en plakken blijven de oude bestanden ook staan.

Als je alles al handmatig doet en ook nog de W10 backup gebruikt dan ben je dubbel bezig inderdaad. Alhoewel de W10 backup vermoedelijk nog wel wat meer backupped dan alleen foto's. Maar weet ik niet zeker, die backup functie gebruik ik zelf nooit.
 
Nee copy en paste: de bestandsnaam blijft hetzelfde, ik overschrijf het oude bestand op de 2e drive.
Bij W10 is in te stellenl wat al of niet gebackupped worden aan bestanden, e.d.
W10 backup lijkt in mijn geval niets toe te voegen, dus inderdaad dubbelop bezig.
 
Nee copy en paste: de bestandsnaam blijft hetzelfde, ik overschrijf het oude bestand op de 2e drive.
Ja oke, maar dan blijven ook de originele bestanden staan op je originele schijf, dat is wat ik bedoelde.
Omdat je over de W10 backup schreef "echter oudere verseis van data bestanden blijven aanwezig" maar dat is met copy en paste dus ook het geval. De originele bestanden blijven staan.

Anyway, je kunt het dubbel doen of op 1 manier naar keuze. Ik doe hier ook alles dubbel maar dat heeft een andere reden.
 
Er bestaan programma's waarmee je die backups (lees: synchronisatie) van je data bestanden kan doen: Microsoft SyncToy, GoodSync, FreeFileSync, .... Dat werkt veel makkelijker. Ik werk zelf mee een betalende GoodSync omdat de gratis versie maar 2 opdrachten ondersteunt (ik heb er veel meer). Google maar eens of misschien dat hier andere leden goeie ervaringen hebben met andere gratis sync-software.
Het principe is dat je alle systeemmappen (documenten, afbeeldingen, muziek downloads, desktop, outlook-bestanden en video's) herlocaliseert onder 1 map "mijn documenten". Daarna hoef je maar 1 map te synchroniseren en heb je alles mee. Op de externe/andere schijf maak je ook een map "mijn documenten". Ik werk nadien ook enkel in 1 richting nl van de pc naar de externe schijf (dus NIET synchroniseren in 2 richtingen). Het programma gaat kijken wat er al op de externe schijf staat (daar blijft ie af), wat vernieuwd is (gaat ie overschrijven) en wat er nog niet op staat (gaat ie erbij zetten). Een eerste backup duurt dan wel even maar nadien gaat dit echt snel, kwestie van enkele minuutjes. Zo heb je altijd in- en extern hetzelfde staan maar wanneer je intern iets verwijdert, blijft het extern nog wel op de schijf staan (geen synchronisatie in 2 richtingen), een echte backup dus. Hopelijk is het een beetje duidelijk, zo niet mag je mij altijd contacteren voor meer uitleg.
 
Dank voor de reacties.
 
In het het verleden gebruikte ik een gratis programma (Yadis) of zoiets, dat is goed misgegaan toen, bij een formateeing en terugzetten van bestanden. waardoor ik het dus handmatig doe. Ik durf geen externe siftware meer in te zetten. En heb in ieder geval 2 externe hd's met een bestanfsbackup. Maar een programma zoals @artstudiog beschrijft is natuurlijk makkelijker werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan