• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

W98se: Getal 12596 (mb)

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

willem1940

Gast
Als ik in mijn computer het SWAP-geheugen dwing naar een afzonderlijke lege schijf van 80GB zonder verdere partities, lees ik in het raampje dat het systeem daar 12596MB als "beschikbaar" ziet.

Dit getal intrigeert mij, moet een bijzondere betekenis of oorzaak hebben want als ik dat swapgeheugen naar een andere partitie zet, bijvoorbeeld een van 16GB, dan wordt het cijfer overgenomen van de werkelijke "vrije ruimte" op die partitie en dat KAN dan dus mr zijn dan die 12596MB als aandeel uit vl grotere ruimte.

Ik vermoed hier een "voorkeursgetal" in DOS/BIOS-combinatie (welke in mijn 955MHz-computer tot max 16GB partitie-grootte goed-controleerbaar toestaat).

Als dit zou betekenen dat er voordeel te behalen is met dit getal, bijvoorbeeld tijdwinst/ hogere werksnelheid door alle partities op 12596MB te begrenzen (momenteel zijn alle partities op de andere schijf ruim 15.000 MB) dan wil ik graag het naadje van de kous weten, hoe en waarom.

Op Net kon ik hier niets over vinden.

Heeft iemand hierin meer inzicht?
 
Vreemd getal ja, je zou denken dat deze getallen per schijf dan hetzelfde zouden moeten zijn die hij ziet. Misschien dat het ligt aan merk / type harde schijf ?
 
80 GB zonder verdere partities, daar kan windows 98 volgens mij heel weinig mee, omdat windows 98 het bestandssysteem fat32 gebruikt, en hij dus nooit een schijf groter dan 32 GB aankan.

Ik denk dat hij wat kuren vertoont doordat je er wel een 80 GB schijf geformateerd aan hebt gehangen.
 
Hm, ik heb nu in ieder geval een manier gevonden om de totale schijfuimte van 2x80GB te gebruiken en te beheersen.
Wel met vallen en opstaan maar het lijkt nu stabiel te blijven, afkloppen dus.

Z zit het momenteel:

Schijf 1: 6 partities
Schijf 2: als 1 partitie

AuthenticAMD AMD Duron™ 1.400 950MHz
480 MB RAM
64% van de systeembronnen is beschikbaar
Beheerd door Windows-wisselbestand op station H (77164 MB beschikbaar)
Beschikbare ruimte op station C: 11773 MB van 13018 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station D: 15436 MB van 16374 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station E: 8235 MB van 16374 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station F: 15771 MB van 16370 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station G: 15998 MB van 15998 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station H: 77164 MB van 78133 MB (FAT32)

Raar dat partitie G: iets lager beneden 16GB moest worden dan de rest, anders niet bereikbaar voor schijfcontrole en defragmenteren.

De grote hele 2e schijf laat zich wl goed behandelen met schijfcontrole en defrag, waarschijnlijk door de bios/DOS-combinatie in dit toch niet al te ouderwetse moederbord.

Het ging tot mijn verwondering ook goed door in ijltempo ruime 70GB aan mappen te fokken (9 "nieuwe" mappen volgecopierd met elk ca. 8GB software) en daaroverheen schijfcontrole en defragmentatie te laten lopen. Verkennen ging ook goed. Zo heb ik ook de andere partities steeds getest als ze (te) leeg waren voor betrouwbare proeven.

Zelfs met die 2e schijf bomvol liep de computer nog heel snel; zo te zien helpt het, wat iemand op dit forum mij leerde, om het swap-geheugen (virtueel geheugen) naar de niet-windows-schijf te verbannen.

Alleen denk ik dat ik voor de zoveelste keer de boel ga formatteren en opnieuw opbouwen want ik had vandaag last van een programma "cvtaplog" dat probeerde als "defragmentatie-helper" door de Sygate-firewall naar buiten te komen. Ik vond 3 bestandjes die er verdacht uitzagen, liet die een tijdje in de vuilnisbak en zocht op Net naar "cvtaplog". Bingo, meteen op de McAfee-site, een heel (omslachtig) verhaal over dit heuse worm-virus, het eerste dat mij ooit bereikte in de meer dan 6 jaar dat ik al via Kabel over het Net s(m)urf.
Verder geen van de bestanden gevonden die McAfee noemde maar af en toe bevriest nu plotseling mijn scherm en/of kan ik niet meer copiren, soms meteen al na opstart.

Raar dat mijn virus-scanner (AntiVir) deze worm niet gezien had.

Maar hoe dan ook, de partities op mijn eerste schijf heb ik nauwlettend tot het laatste kB-tje middels PartitionMagic opgeschroefd tot zo dicht mogelijk onder de kritisch gebleken 16GB, de kleinere rest-portie van bijna 13GB aan Windows(C:) zelf daarbij overlatend want op die partitie verwacht ik weinig groei sinds ik de mappen Documenten en Favorieten naar een andere partitie heb geknip-plakt

Oh, die 12596MHz meen ik nu te begrijpen als de waarde van de "maximale uitgebreide DOS-partitie" 12611 of zoiets, minus de waarde die het swap-bestand in rust aanneemt/inneemt.
Raar, want in datzelfde venstertje wordt van de partities wel degelijk de werkelijke vrije ruimte getoond.

Nou ja, tot hiertoe zit het zo te zien weer enigszins mee.
 
Waarom ga je niet eens over op windows 2000? Dat werkt veel stabieler dan Windows98. NTFS is veel beter en sneller, en je hebt geen limieten over de grootte van partities (ja, 2 terabyte ofzo :D)

Ja, ik weet dat jij ook een hekel aan windows XP hebt, dus dat zal ik je sowieso niet aanpraten :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan