• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

wachtwoorden opslaan. Browser vs cloud.

• Onderwerp starter Onderwerp starter bruin
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bruin

Junior lid
Lid geworden
4 nov 2023
Waarderingsscore
6
ik zit al lange tijd na te denken hoe ik veilig wachtwoorden kan opslaan.
In een browser of in een cloud.

Ik las in dit artikel de voor en nadelen van beide.
Het artikel adviseert aan om de wachtwoorden in het wachtwoord manager van je browser te bewaren ondanks het beveiliging systeem minder veilig is dan bijv een cloud van bitwarden.

ik heb te weinige kennis om een goed besluit te.
Wat denken jullie?

Hallo,

Ik zou kiezen voor een wachtwoord manager, hier kan je doorlezen hoe of wat wachtwoord managers.

Laatst bewerkt:
Het voordeel is vooral dat je moeilijke lange wachtwoorden kan gebruiken
opgeslagen houd een risico in. ook bij losse wachtwoord managers

Ik druk me voorzichtig uit: Als je het nieuws een beetje bijhoudt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat elke database vroeg of laat gehackt wordt. Daarom gebruik ik lokaal een password manager (Keepass). Niet dat ze mij niet kunnen hacken, maar ik hoop dat ik onbelangrijk genoeg ben om te negeren:(.

Aan beide zitten risico`s, maar ik zelf zou ik geen wachtwoorden opslaan in de browser.
Er zijn meerdere leden die een wachtwoord manager gebruiken, maar ook die kan gehackt worden.

Zelf ben ik van het opschrijven van wachtwoorden, maar ook daar zitten risico's aan. (Brand/inbraak)
Dus moet je doen wat voor jou goed voelt.

Overigens staat iedereen in zo veel databases die gehackt kunnen en wat gister avond bleek (‘Cybermannetje’ Dave Maasland bij De Oranjewinter), ook al gehackt zijn, dat jezelf tegen hacken beschermen dweilen met de kraan open is.

(Dave Maasland (1990) is CEO bij ESET Nederland. Dit is één van de grootste IT-Security bedrijven van Nederland)

Zelf ben ik van het opschrijven van wachtwoorden
wat? 😲 dat is toch heel omslachtig?
Dan moet je elke keer als je inlogt in je mail ofzo je hele wachtwoord (wat bestaat uit Hoofdletters, cijfers, punten, komma's, bende tekens en het bloed van een maagd) steeds opnieuw overtypen... dat lijkt me heel veel werk... 🥴

Ieder zijn of haar methode. Ik gebruik bitwarden als extensie in mijn browser, dat bevalt goed. Zowel voor computer als ook een app voor de telefoon (android in mijn geval).

wat? 😲 dat is toch heel omslachtig?
Dan moet je elke keer als je inlogt in je mail ofzo je hele wachtwoord (wat bestaat uit Hoofdletters, cijfers, punten, komma's, bende tekens en het bloed van een maagd) steeds opnieuw overtypen... dat lijkt me heel veel werk... 🥴
Nee de meeste ken ik uit mijn hoofd en ik typ snel 😃

Ik mis PINS (klik) nog in dat rijtje. Al sinds 2003 (net als Keepass) een van de meest veilige offline managers en heel klein.

Hier heb je weer zo'n hack. Russen zouden erg goed zijn in deze materie. Een "dissident" uit die wereld zou zo maar Nederland kunnen "bezoeken". Vandaag Oekraïne, morgen de Rotterdamse haven?
Het hele Westen zou ernstig getroffen zijn, maar ik slaap nog steeds prima.:)
"Door een verwoestende hackaanval op de Oekraïense provider Kyivstar konden 24 miljoen mensen niet bellen of internetten."

Wat nu als je eens helemaal geen passwordmanager gebruikt maar, net zoals ik, simpelweg een Excelbestandje aanmaakt en dat bewaart op je PC een heel klein beveiligd met een Excel password en / of op een externe hdd opslaat en die veilig ergens in je woning opbergt?
Als je dat bestand dan ook nog eens een vrij simpele naam geeft, bijv. gelopen kilometers dan zal vermoedelijk geen enkele hacker het ooit gaan vinden.

Je hebt verschillende niveau's van beveiliging maar zals gebruikelijk hangt het er in belangrijke mate van af hoe belangrijk de data voor jouw is en hoe je met je beveiliging om gaat.
Voorbeeldje: Als je van een excel bestand of wwkluis gebruik maakt kun je die na openen de hele dag open laten staan of hem na gebruik weer direct sluiten. Je eigen discipline dus.

Correct, maar een wachtwoord op een Excelbestand is voor hackers net zo gemakkelijk te kraken als wij allen een ongekookt eitje kunnen kraken.
Daar ik echter het zéér ernstige vermoeden heb dat ik als simpel wezen voor hackers helemaal niet interessant ben, schat ik de kans op kleiner dan 0,000000001% dat mijn Excel bestandje gevonden wordt. Laat staan met zo'n onbenullige naam als 'gelopen kilometers'. Vermoedelijk gaat 'ie niet eens proberen het ww te kraken van zo'n nietszeggend bestandje.

Ik vermoed daarom dan ook dat áls een hacker mij een keer kraakt, dat íe na het openen van een enkel tiental van de ik weet niet hoeveel honderden Word documentjes / Excel bestandjes / foto's etc. etc. er op mijn machine staan, hij / zij al héél snel erg verveeld raakt en gauw naar een ander slachtoffer op zoek gaat.

Kortom, ik geloof niet echt in password managers.

Kortom, ik geloof niet echt in password managers.
Een password managers is een hulpmiddel het gekozen wachtwoord is het belangrijkste.
En hoe je dat ook opslaat is voor ieder anders.
Alles netjes in een bestand met 1 hoofdwachtwoord kan veilig zijn als het hoofdwachtwoord maar niet 1234.
Je zal hier om lachen maar vele gebruiken dit soort wachtwoorden nog, zoals geboorte datums, postcodes enz.
Het mooiste is nog om een tweestapsverificatie te gebruiken.

Maar hoe word je meestal gehackt (of ww verkregen) dat is vaak niet via jou pc maar doordat een site , forum of waar je maar een account heb aangemaakt gehackt word.
En de mensen zetten ook alles maar online waardoor een hacker via die info je wachtwoord geraden kan worden.

Dus in het kort, neem iets waar jij je gemakkelijk bij voelt zorg dan voor steke wachtwoorden en indien mogelijk gebruik tweestapsverificatie.
Laat ook niet overal je gegevens achter en wees wijs.

Da's precies wat ik bedoel en doe.
Passwordmanagers blijven in mijn optiek daarom bullshit.

Een wachtwoordmanager is aan te bevelen, is het 100% veilig? Nee, maar zeker i.c.m. 2FA wel een goede optie.

Om nog maar een optie te noemen je kan ook je eigen wachtwoordmanager hosten, maar daar moet je wel de middelen en kennis voor hebben.

Waarbij ik dus best wel nieuwsgierig ben naar jouw reactie op mijn manier van ww beveiliging of anders gezegd: waarom zou je niet een Excel bestandje aanmaken en dat op een USB'tje zetten en dat USB'tje thuis in een laatje leggen? (dus niet eens op de hdd van je machine bewaren)
Veiliger kan dus bijna niet denk ik? Ik denk dat een Excel bestandje op USB en die USB in een lade bewaren de 100% veiligheid wel haalt, dit in tegenstelling tot elke digitale (online / offline) beveiliging, zeker als je dat USB dingetje in de keukenla tussen de messen en vorken legt en bewaart. Geen hond (laat staan een mens) gaat in een keukenlade tussen de messen, vorken en lepels wroeten, zelfs geen 'gewone' inbreker.
Het zijn imho juist postings als deze en vooral ook Google artikelen waardoor mensen 'angstig' worden over de veiligheid van hun wachtwoorden.
Nogmaals imho, compleet overbodig.

In dezelfde context de hype rond VPN. Een gewone Nederlander (zoals ik) heeft geen VPN nodig.
Wie hebben een VPN nodig? O.a. lieden die illegale software uploaden, lieden die andere 'rare' illegale dingen doen.
De gewone man die (mogelijk net zoals ik) middels een USE-net server wel eens een filmpje of een Epub bestand o.i.d. downloaden? Geen VPN nodig. Toch zijn er hele hordes mensen die door Google en computerforums overtuigd zijn geraakt dat ze een VPN nodig hebben. Imho ? Grote kul nog even los van de (minimale) vertraging die een VPN veroorzaakt want idd. een VPN veroorzaakt vertraging in je internetgebruik. Maar ja, daar hebben we dan weer browser / internet versnelappjes voor............

De mensen komen vanzelf wel een keer op een computerforum als dit terecht met een topic : "Mijn computer doet zo raar / loopt vast / is zo traag, waar zou dat aan kunnen liggen.........?"

Winnetou zou nu zeggen : "Ughhh........."

Mijn filosofie / advies / holy bible op IT gebied is : belast je machine met zo min mogelijk appjes en krijg dientengevolge zeer weinig problemen. Hoe meer handige, zogenaamde nuttige / de veiligheid verhogende / de snelheid verhogende appjes, hoe meer gezeur je kan krijgen.

Laatst bewerkt:
Waarbij ik dus best wel nieuwsgierig ben naar jouw reactie op mijn manier van ww beveiliging of anders gezegd: waarom zou je niet een Excel bestandje aanmaken en dat op een USB'tje zetten en dat USB'tje thuis in een laatje leggen? (dus niet eens op de hdd van je machine bewaren)
Dit kan zeker een goede optie zijn om te gebruiken, maar als je nu ook (wat vele doen) gebruik maakt van een ander apparaat waar je niet makkelijk een USB stick aan kan sluiten zoals een smartphone, tabel enz.
Dan is een password manager makkelijker lees de opties maar eens door (ik neem als v.b. KeePass).

Ja, mee eens.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan