• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wat is overclocking?

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

koffiejunk

Gast
Overclocking

Inhoud
  • Inhoud
  • Voorwoord
  • Inleiding
  • Over tijd?
    • CPU
    • Geheugen
    • GPU
    • meer?
  • Hardware matig
  • Software matig
  • Software/tweaking
  • Nawoord
>> word aan gewerkt!
 
Laatst bewerkt:
Voorwoord

Ik ben zelf begonnen met overclocken toen ik mijn huidige systeempje in elkaar heb gezet. Gewoon om te proberen om SuperPI steeds sneller te laten lopen, wat al snel een verslavend effect krijgt ;)
Omdertussen heb ik 'm al eens op 13s gehad, nog niet stabiel, maar dat komt nog.

Aangezien ik steeds meer vragen kreeg over wat het nou precies inhoud, het overclocken en of mensen het zelf ook kunnen... Deze tut.
 
Inleiding

Wat is overclocking?
Alles in je computer werkt met een bepaalde snelheid. Deze snelheid kun je met verschillende manieren opvoeren, zodat het sneller werkt.
Zo kun je verschillende onderdelen overclocken:
  • Je CPU (processor)
  • Je Werkgeheugen
  • Je Grafische kaart
  • De snelheid van je moederbord (FSB)
Verder wil ik dat je een paar dingen weet.

Voordat je begint met overclocken is het erg handig om te weten wat er in je pc zit, hardware, maar ook software. Een hadig programma is PC Wizard. Met pc wizard kun je kijken wat je moederbord is, maar ook wat voor cpu erop zit en wat het type er van is en z'n huidige snelheid (in mhz). Verder kun je de thempratuur controleren. Iets dat je zeker niet mag vergeten met overclocken.
Verder, doe nooit iets zonder dat je weet wat je doet. Je zou je systeem er mee de vernieling in kunnen helpen! (en dan echt dat je er niks meer mee kunt!)
Niet om je te ontmoedigen, maar om je wel even aan de gavaren ervan te helpen herinderen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hardware matig overclocken
De snelheid van je CPU is de snelheid van de CPU zelf (multiplier) keer de FrontSideBus (FSB). Dan krijg je de volgende formule:
S = MP x FSB
Hardware matig overclocken doe je in de BIOS, door je pc opnieuw op te starten en in het bios de FSB met kleine stapjes te verhogen.
:idea:Bij de meeste fabrikanten van complete pc's, word het bios geblokkeerd, daardoor is het onmogelijk om te overclocken. Je zou het software matig kunnen proberen.
Let op een paar dingen:
  • Door het verhogen van de FSB, gaat de snelheid waarop je geheugen werkt ook omhoog. Houd er rekening mee dat je geheugen vaak niet veel sneller kan dan de snelheid die aangeraden word!
    • In je BIOS kun je ook de snelheid van je geheugen veranderen, zet deze eerst naar beneden voordat je de snelheid van je FSB omhoog gooit
  • De tempratuur van je processor
Goed, nou aan het werk.
We gaan eerst even een paar handige progjes downloaden:Installeer ze en maak een snelkoppeling op je bureau blad:

Open CPU-Z en SuperPI naast elkaar.

Klik vervolgens in SuperPI op Calculate, je krijgt een pop-up met daarin een keuze menu. Kies '1M'.
1mja4.jpg

Klik op OK. Als het goed is krijg je nu onderelkaar 19 x een regeltje te staan, dat kan even duren.

SuperPI is een programma dat de absolute waarde van PI uitrekend in een aantal cijfers achter de koma. Dit programma word veel gebruikt om de 'absolute' snelheid van je cpu te bepalen. De uitslag van de test word weergegeven in het aantal seconde's dat het programma bezig is geweest met rekenen.

Noteel de uitslag van SuperPI, de snelheid van je CPU (dat kun je zien in CPU-Z ("core speed"). Verder kun je de thempratuur meten met behulp van PC Wizard.

Start je computer opnieuw op en ga naar je bios. Verhoog vervolgens de FSB een paar stappen (zeker niet meer dan 50MHz je pc zou niet meer op kunnen starten!). Sla de weizigingen op en start de computer opnieuw op.

Als de computer opgestart is start je CPU-Z opnieuw op, pak het briefje erbij en kijk of er wat veranderd is. Je zou kunnen proberen om SuperPI opnieuw te starten, misschien is hij een klein stukje sneller ;)
Hier zie je het verschil bij mijn pc als ik hem een beetje overclock (2,8ghz) en als ik hem verder overclock (3,4ghz).

 
Laatst bewerkt:
Software matig overclocken
Het heeft een paar voordelen.
  • Als het fout gaat, kun je 9 van de 10 keer je systeem gewoon opnieuw opstarten
  • Je kunt direct zien wat je doet
Maar ook nadelen
  • Je kunt (met de doorsnee pc) de voltages niet veranderen
  • Je kunt de snelheid van je geheugen niet beranderen (alleen van de FSB)
Hetzelfde als bij hardware matig, moet je hier ook weten wat voor dingen er in je pc zitten. Je kunt hiervioor bovenstaande programmatjes gebruiken.

Mocht je een van de nieuwere chipsets op je moederbord hebben, kun je hier SetFSB vandaan halen, die geschikt is voor je chipset/mobo.

Als je niet weet wat je chipset is, is het naar mijn weten niet mogelijk om over te clocken.
Ander programma wat je kunt gebruiken is ClockGen.

 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan