• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Wat zijn de voor en nadelen van een netwerk of thuisgroep?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomatoes

Junior lid
Lid geworden
26 aug 2021
Berichten
73
Waarderingsscore
4
Hallo,

Ik heb een smartphone, tablet en desktop computer. Het meeste wat ik momenteel doe is met de desktop computer thuis. Maar, omdat ik altijd zoveel te doen heb. Ben ik vaak niet thuis. Of ik heb simpelweg niet genoeg tijd. Nu wil ik graag meer dingen over mijn apparaten verdelen. Maar mijn apparaten communiceren niet met elkaar. En ik denk dat het heel handig zou zijn als de dingen met elkaar communiceren en synchroniseren. Maar wat zijn nu de voor en nadelen hiervan? Privacy en minimalisme zijn ook heel belangrijk voor mij.
 
Tja voor- en nadelen... voordeel is dat je van overal ook overal bij kunt afhankelijk van hoe je e.e.a. in stelt.
Gezien je van minimalisme houdt kun je dus ook alleen bepaalde mappen delen en het beperkt houden tot die mappen op de devices.
Voor backups maken naar en van de apparaten onderling is dat ook handig.

Nadeel: Je netwerk kan alle apparaten bereiken. Mocht er ooit een hacker op je interne netwerk terecht komen kan deze dus ook alle apparaten bereiken.
Dat is ook van toepassing voor bepaalde malware.

Zolang je het netwerk van buitenaf niet toegankelijk maakt is dit risico zeer miniem, maar niet uit te sluiten.

Er zullen nog wel meer voor- en nadelen zijn maar dit zijn de belangrijkste.
Dat gezegd hebbende... ik heb hier al van 1993 een netwerk draaien en nog nooit het probleem gehad dat iets op het netwerk vanaf een ander apparaat geinfecteerd is geweest.
Maar ook dat is geen garantie dat het nooit kan gebeuren. Malware wordt steeds slimmer, met name malware die apparatuur kan blokkeren, de zogenaamde gijzelsoftware.
 
veel software bied deze mogelijkheden ook (nog gratis) via de cloud.
hangt er ook een beetje vanaf wat je pressies op al je apparaten toegankelijk wilt maken
 
Gezien alle zaken die je schrijft is een NAS de beste optie voor je. Dan kan je vanaf al je apparaten bij je bestanden en kan je werken waar je maar wilt. En wat privacy betreft het staat in je eigen huis. Dus niet ergens in een publieke cloud.

Eenmaal ingesteld en de beveiliging goed geregeld kan je aan de gang.
Let wel, een goede NAS is een flinke investering.

 
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver.

Hoeveel stroom zou een NAS gebruiken en moet deze dan ook dag en nacht aan blijven staan om te kunnen blijven werken zoals het hoort?
Ik denk voor de rest dat ik ook geen ruimte heb voor een NAS.
Want, ik woon nog steeds bij mijn ouders thuis. En als ik mijn ouders goed genoeg ken. Dan zullen ze nooit toestemming geven om een NAS in huis te nemen. Ze weten niet eens wat het is. En ze zijn al niet zo begaafd op computer gebied. Dus dat lijkt me weinig kans van slagen te hebben. Als mijn vader al niet eens toestaat dat ik een airconditioner koop voor op mijn kamer in de hete zomerdagen. Waarom zou hij dan wel toestaan dat er zo'n NAS in huis komt? Echter, denk ik wel dat ik dit in gedachten houd voor in de toekomst als ik wel een eigen woonplek heb. Om het dan wel beter te bekijken. En er zelf dan hoogstwaarschijnlijk wel de mogelijkheden en voordelen ervan te plukken.

Ik denk dat ik andere mogelijkheden nodig heb om te proberen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de thuisgroep functie van Windows? Is dat er nog steeds en hoe werkt dat precies? Een abonnement bij een cloud opslag provider als Nextcloud zou ik kunnen overwegen.

Ik ga hier terzijnertijd eens wat dieper op in. Hartelijk dank voor de antwoorden tot dusver.
 
Probeer eens wat concreter te zijn. Wat wil je bijvoorbeeld gaan doen op je smartphone/tablet wat je nu op je computer doet?

Nextcloud kan je bijvoorbeeld ook thuis in een virtuele computer draaien zodat je je eigen cloud provider wordt. Nadeel is dan wel dat je de computer aan zal moeten hebben staan, maar voor wat testwerk en mogelijkheden ontdekken is het een optie. Maar een eigen virtuele nas kan ook, met bijvoorbeeld truenas of freenas.
Op youtube zoeken naar het programma van keuze vind je genoeg handleidingen. Een tip, probeer wel een handleiding te vinden/gebruiken die niet te oud is. het is wel makkelijk als de schermen in de youtube video overeenkomen met de schermen die je ziet
 
Hoeveel stroom zou een NAS gebruiken en moet deze dan ook dag en nacht aan blijven staan om te kunnen blijven werken zoals het hoort?
Ik denk voor de rest dat ik ook geen ruimte heb voor een NAS.
In elk geval een stuk minder dan een pc. Of hij wel of niet aan moet blijven ligt er echt aan wat je wilt. Je kunt hem ook elke keer op starten als je de andere apparatuur gaat gebruiken.
Geen ruimte voor een NAS? Lijkt me sterk, die past nog onder je bed. Al eens gekeken naar de maten van zo'n ding. Want dat is maar klein dus.
Maar als je thuis moeilijk doen zou ik de maten opschrijven en eerst vragen alvorens misschien onnodig een hoop verdere info hierover te vragen, scheelt weer werk als het niet mag.

Thuisgroep bestaat niet meer, dat is nu weer gewoon netwerk en is bedoeld om pc's met elkaar te verbinden.

Iets als cloud is ook mogelijk afhankelijk van je wensen. Zoals Enigma147 al zegt, er is zat op internet te vinden.
Belangrijkste is dat je echt eerst voor jezelf voor de geest hebt wat je precies wilt gaan doen.
 
Hartelijk dank voor de antwoorden, ik ga er eens rustig over nadenken wat ik nu precies wil. Dat maakt het inderdaad voor iedereen een stuk makkelijker. Ik kan inderdaad eerst eens beginnen met maten opnemen en dit aan mijn ouders voorleggen voordat ik hier dieper op inga. Anders heeft het allemaal onnodig tijd gekost. En dat is jammer.
 
Ik weet nu in ieder geval al 1 ding wat ik wil doen. Bestanden delen/synchroniseren tussen mijn tablet, smartphone en computer.
Ik zal kijken of ik dit kan bijwerken naarmate er meer in me op komt wat ik precies wil doen.
Het werkt voor mij namelijk het beste als ik het uit de praktijk haal in plaats van alles maar eerst van te voren heel lang te bedenken.
 
Vermoedelijk is dan een cloud oplossing wel het meest geschikt. Er zijn er wel een paar die bijv. 10 GB al gratis leveren, dat is mooi om mee te beginnen.
Alleen even opletten of het ook voor mobiel/tablet geschikt is.
 
Duidelijke zaak. Cloud of NAS. Maar waarom mag je geen NAS van je ouders? Als privacy zwaar weegt heb je eigenlijk geen andere optie dan een NAS. Natuurlijk gaat een hosting partij niet in je bestanden zitten snuffelen maar toch. Je hebt het daar niet in eigen hand.

Ik hou ook alles binnen het huis. Investeer in een goed degelijk netwerk (geen wifi zooi) met behoorlijke snelheden. Het stroomverbruik snap ik niet helemaal maar goed. De QNAP TS-133 verbruikt 7.32W belast en 2.74W in slaapstand.
 
Ik denk inderdaad dat een NAS het beste is voor mij.
Maar ik denk dat het belangrijk is om eerst goed onderzoek te plegen.
Ik vraag naar stroomverbruik, want dat is 1 van de dingen waar mijn ouders toch wel heel veel om zeuren. Vooral mijn vader. Onlangs het feit dat we zonnepanelen op het dak hebben. En volgens mijn vader dat we stroom terugleveren.
Enig idee waar ik het best kan beginnen met mijn onderzoek voor een NAS?
 
Onderzoek voor een NAS begint op jawel internet. Het stroomverbruik van zo'n ding is heel afhankelijk van de hoeveelheid gebruik en de hoeveelheid schijven.

Wat je al kan doen is een stroomschema instellen dat hij 's avonds om 22.00 uur uitgaat en 's morgens om 07.00 uur weer aan. Ga gemiddeld even uit van 500 watt per dag.
 
Daarnaast kun je ook de schijven automatisch uitschakelen als ze niet in gebruik zijn, bijv. na 30 minuten. Als ze niet draaien bespaard dat ook weer op energie.
Dat moet je wel even uitmeten v.w.b. hoe vaak je de NAS wel gebruikt, want teveel aan en uitslaan van de harddisks kan weer meer slijtage opleveren.
 
Ik ben mijn onderzoek voor een NAS sinds gisteren gestart. En ik moet zeggen dat ik het best leuk vind. Ik ben zo al 1 of meerdere dingen tegengekomen waar ik ook over na zou moeten denken. Als ik uiteindelijk een NAS ga kopen. Voor de rest, elke dag gewoon een zoekopdracht op internet en veel lezen en kijken op YouTube. Dat werkt denk ik het beste voor mij. Het komt niet op een dag of week aan, ik neem er de tijd voor.

Als ik het zo lees kan ik ook al heel veel doen om stroomverbruik zo zuinig mogelijk te houden. Maar, ik zie ook dat ik het een en ander zal moeten onderzoeken. En over na zal moeten denken. Vind ik ook heel leuk. Maar waarschijnlijk is de kans ook groot dat ik toch weer met vragen zal komen. Maar ik ga er dan ook vanuit dat daar het forum ook voor bedoeld is. :innocent:
 
Als je een NAS koopt geef je relatief veel geld uit, goed daarover nadenken is aan te raden.

Heb je nog meer vragen of wil je de vorderingen melden dan kan dat uiteraard. Het topic blijft open. Heb je een vraag over iets anders, maak dan een nieuw topic aan.
 
Maar, ik zie ook dat ik het een en ander zal moeten onderzoeken.
Vergeet ook de beveiliging niet.
Hopelijk zijn dit handige tips:
 
Qua beveiliging mis ik nog wel een paar zaken, maar het artikel is een prima begin. Alhoewel ik verwacht dat het voor de TS niet meer nodig zal zijn, voor nu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan