• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wel format maar geen boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

HypE

Nieuw lid
Lid geworden
26 apr 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Hoi Forumleden,
Ik heb een P3 die ik met W98SE gebruik voor oude spelletjes,
Deze pc heeft nu een raar probleem. Nadat het sys crashte krijg ik het niet meer voor elkaar om een nieuw sys te maken. Ik kan wel een hd formateren en scandisk loopt hem dan nog na maar als alles klaar is loop de pc vast. Dit gebeurd met meerdere hd's. Ik dacht dat het formateren een goede test was voor de bus. Je zou toch denken dat die werkte als je een aantal HD's geformatteerd hebt. Graag jullie gedachten hierover,...
Groetjes,
Evert
 
Het ligt er aan hoe je formatteert en wat je precies doet. Het is me bijv. niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met "om een nieuw sys te maken".
Bedoel je daarmee dat je hem via een opstartdiskette (of bootcd) hebt gestart en dan weer het boot gedeelte via sys c: de schijf weer opstartbaar gemaakt hebt?
Ik neem aan dat je ook Fat 32 geformatteerd hebt en niet exfat bijvoorbeeld?
Hoe heb je geformatteerd?

Als hij vast loopt, waar precies loopt hij dan vast, op welk moment? Wat gebeurt er exact? Als je dat beschrijft kunnen we je beter helpen.
Het kan overigens ook nog aan de IDE kabel liggen of zelfs de controller, maar daar is nu nog niets van te zeggen zonder meer informatie.
 
Ik kan wel een hd formateren en scandisk loopt hem dan nog na maar als alles klaar is loop de pc vast.

Hoe precies loopt die vast?
Krijg je een melding na het formatteren of kun je wel windows installeren maar loopt die vast als windows dan probeert op te starten?
 
Die vraag staat ook al tussen mijn vragen. En nog meer.
Als hij die nou gewoon allemaal beantwoord kunnen we hem veel beter helpen.
 
Hoi, bedankt voor de snelle reacties! :)
Ik wil een nieuwe W98SE installatie maken. Ik gebruik daarvoor de opstartfloppy en de W98SE CD. Ik formateer gewoon vanuit de W98SE CD-rom. Dat werkt goed tot en met 100%. Daarna Start vanzelf Scandisk en doet de media controle en alle punten krijgen een 'ok' vinkje. Dan sluit Scandisk af en de installatie zou dan moeten beginnen. Maar daar blijft het 'vast hangen'.
De IDE kabel heb ik tevergeefs vervangen. De voeding is bij belasting tijdens het formateren netjes 12 en 5 Volt. Het mobo is de Asus TUV4X.
 
heb je al een een verse installatie cd geprobeerd misschien zit er een kras op ofzo
 
Wel eerst de opdracht sys c: gedaan?
Wanner moet ik dat doen en waar? Noormaal is er niets extra's nodig als je een installatie van de CD-rom doet. Gaat altijd goed,...
 
Vanaf de diskette, daar boot je toch mee? of is die cd bootable?

En oude 16bit games kun je in de Dosbox draaien.
 
zoals ik met mn spullen omga is er geen kans op krassen :)
Als dat een originele cd is
dan is hij al aardig op leeftijd maar goed als jij zegt dat hij nog goed is gaan we daar maar vanuit.
 
sys c: als opdracht hoef je bij W98 niet bij normale installatie te geven. Dat is de opdracht om vanuit een al opgestarte schijf een andere schijf ook opstartbaar te maken.

Het punt waar het nét voor hangt is "Setup voorbereiden". Op dat moment moet het installatieprogramma een RAM drive (virtuele disk) in het geheugen maken, al weet ik niet meer of dit ook bij installatie van CD is, of alleen vanaf floppy.

Hoe is het systeem als eerste gecrashed ? Kan het zijn dat er een geheugenmodule (of andere hardware) is gaan falen ? Kan je de geheugenmodules misschien één voor één proberen in het eerste slot ? De module het dichtst bij de processor is waarschijnlijk de eerste die aangesproken wordt, die vervangen voor de laatste of zo ?
 
Dat is de opdracht om vanuit een al opgestarte schijf een andere schijf ook opstartbaar te maken.
Normaliter om vanaf een floppydisk een harddisk opstartbaar te maken.

Wat ik me echter afvraag is waarom er van een opstartdisk gebruik wordt gemaakt.
Want 98se had toch ook gewoon bootable installatiecd?
 
De schijf wordt niet gezien bij booten zonder het commando sys c: te gebruiken v.a. een flop, tis natuurlijk ook ontzettend veel werk.....

Daarnaast waren er diverse W98SE cd's die niet bootable waren.
 
Ik zou niet weten waarom een installatie CD niet zelf de harde schijf bootable zou maken. Ik heb het in ieder geval nooit hoeven doen.

In dit geval is het zelfs niet relevant, want de installatie is niet eens begonnen, dus je hebt ook niks aan een harde schijf die alleen maar bootable is.
 
Daarnaast waren er diverse W98SE cd's die niet bootable waren.
Kan ik me niet herinneren van 98se. Wel nog bij 95. Het waren volgens mij eerder biossen waarvan je nog niet van cd kon booten. Maar goed. Ik denk niet dat het wat uit haalt, want hij hoeft niet bootable te zijn om te kunnen installeren. Wel moet de partitie actief zijn, maar dat zal het geval zijn anders kan scandisk niet werken. Vaag probleem.

Sys C kan ie gerust proberen, daarom vroeg ik er ook naar in mijn eerste reactie.
 
Vaag probleem.

Sys C kan ie gerust proberen, daarom vroeg ik er ook naar in mijn eerste reactie.
Is het vaag of wat!?
Sys c kan ik wel proberen inderdaad, maar nooit gedaan. ik heb met deze floppy en cd-rom vandaag een andere pc geïnstalleerd, Dat setje werkt goed.
 
sys c: als opdracht hoef je bij W98 niet bij normale installatie te geven. Dat is de opdracht om vanuit een al opgestarte schijf een andere schijf ook opstartbaar te maken.

Het punt waar het nét voor hangt is "Setup voorbereiden". Op dat moment moet het installatieprogramma een RAM drive (virtuele disk) in het geheugen maken, al weet ik niet meer of dit ook bij installatie van CD is, of alleen vanaf floppy.

Hoe is het systeem als eerste gecrashed ? Kan het zijn dat er een geheugenmodule (of andere hardware) is gaan falen ? Kan je de geheugenmodules misschien één voor één proberen in het eerste slot ? De module het dichtst bij de processor is waarschijnlijk de eerste die aangesproken wordt, die vervangen voor de laatste of zo ?
Goed punt. IK heb het geheugen uren laten draaien met testsoftware,... geen errors,...
 
In het BIOS gekeken ? Op default gezet ?

Wat je zou kunnen proberen is.... alsnog het systeem op C: opstartbaar maken ( 😊 every body happy ? ) want dan kan je zien of de schijf werkt, en er dan mee opstarten. Je hebt dan een simpele DOS prompt ter beschikking, waarmee je op de harde schijf een map kan maken, en dan kopieer je alle belangrijke bestanden van de CD naar die map, en start de setup van daaruit.

Deze man legt dat eventueel uit:


Wat je er mee opschiet weten we nog niet, maar misschien is het punt van foutgaan beter te zien.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan