• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost welke formule in exel?

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Waarderingsscore
34
Hallo, ik hou mijn elektriciteit verbruik bij in een zelf gemaakte exel sheet, ik heb daar een paar eenvoudige formules in staan die het verschil in verbruik berekend tussen vorig en huidig jaar, maar wil deze formule toch verfijnen, ik ben 76 en dus niet meer zo goed in die dingen, hoe moet ik een bepaalde formule ingeven als: cel E21 het verschil moet zijn tussen D18 en D21, daar ik D21 nog niet kan ingeven had ik graag dat cel E21 0 aangeeft of gewoon leeg blijft,
D18 is in deze sheet de meterstand in 2023 en D21 de meterstand in 2024 (die ik nog niet kan invullen).
alvast bedankt voor het meedenken.

Bijlagen

• fluvius.JPG
    fluvius.JPG
    49,8 KB · Weergaven: 11
Catmen
mogelijkheid: (ik ben ook geen wiskunde knobbel :-) in E21
=ALS(D21=0;0;(D21-D18)) waar je in D21 0 invult of je eindstand van 2024

Je bent dan wel geen wiskunde knobbel, maar het werkt wel, erg bedankt, ik pas de formule nu wel toe op de rest:-)

Het is natuurlijk beter om een voorbeeld bestandje te posten., met plaatjes kunnen helpers weinig aanvangen. Uit respect voor jou leeftijd heb ik zelf een voorbeeldje gemaakt
De formule is
Code:
=ALS(D21="";"";D21-D18)
Voor de kleur moet je kijken in de cell eigenschappen van de cel in E21

Bijlagen

Het is natuurlijk beter om een voorbeeld bestandje te posten., met plaatjes kunnen helpers weinig aanvangen. Uit respect voor jou leeftijd heb ik zelf een voorbeeldje gemaakt
De formule is
Code:
=ALS(D21="";"";D21-D18)
Voor de kleur moet je kijken in de cell eigenschappen van de cel in E21
ik had toch een bijlage bijgevoegd en wat de bedoeling was met de cellen? maar inderdaad, jouw formule werkt ook wanneer ik de uitroep tekens door 0 vervang. bedankt

Ik heb destijds ook zo'n tabel aangemaakt in microsoft works en deze werkt nog steeds.
Ik kan deze ook rechtstreeks openen in excel maar dan verdwijnt de volledige opmaak en word daardoor onoverzichtelijk.
Is er een manier dat excel die opmaak behoud? Formules werken nog steeds.
670b67325d680-2024-10-13_08h19_09.jpg

U vraagt dat hopelijk niet aan mij (ik maakte ook een exel file voor het elektriciteit en water verbruik) ik ken er te weinig van, maar hier zitten wel experten die dat gaan weten.

Catmen, graag gedaan.
Wat Jackdotchie schrijft, komt op hetzelfde neer met het verschil dat je hierbij geen 0 moet ingeven in C21 maar dit gewoon leeg kan laten vandaar de “”. De haakjes bij (D21-D18) kan je eigenlijk ook weglaten.

@ShadyAngel ,post eens een voorbeeldbestandje in plaats van een plaatje., dan kijk ik wel eens wat ik met de opmaak kan aanvangen.

@ShadyAngel ,post eens een voorbeeldbestandje in plaats van een plaatje., ddan kijk ik wel eens wat ik met de opmaak kan aanvangen.
@Jackdotchie
Ik ben nu niet meer thuis maar zal dit morgen doen. Bestand is wel opgemaakt in ms works.
Maakt weinig uit, je geeft aan dat de formules werken, dat is het belangrijkste.

@ShadyAngel , als de formules nog werken, kan je toch in excel de opmaak even opnieuw doen en dan opslagen als excel bestand ?

Het is me in eerste instantie te doen om het uiterlijk op mijn monitor hetzelfde te krijgen als in works. Ik heb al gezocht hoe ik die kaders kan maken maar het lukt nog steeds niet.
Waarschijnlijk doe ik het verkeerd of zie ik iets over het hoofd. Excel is zo uitgebreid dat het me onoverzichtelijk is.

Bijlagen

Prima en zeker voldoende.
Hartelijk bedankt.
De optie om kaders rond cellen te maken in excel vind je die ook onder opmaak?

Laatst bewerkt:
De optie om kaders rond cellen te maken vind je in start onder de tab lettertype, in het pictogram met het zwarte streepje onderaan, daar kan je verschillende types randen kiezen en helemaal onderaan bij meer randen kan je een en ander nog meer aanpassen.

Gevonden, recht voor mijn neus en toch overgeken, in works is het meer verborgen.
Ik was die optie in de menubalk erboven aan het zoeken.
Weet je ook nog ergens een goede handleiding om die formules in excel beter te kunnen begrijpen?

Neen niet echt, ik werk al meer dan 30 jaar met Excel, het is dus meer ondervinding.

@ShadyAngel ,
Je mag mij altijd om raad vragen als je struikelt over Exel.
Ik heb een paar steekproeven genomen wat betreft je formules, het zou tegenwoordig wat eenvoudiger kunnen, maar ik ben een voorstander van if it aint broke dont fix it

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan