• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Welke schijf is het beste voor mijn NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrcollector123

Nieuw lid
Lid geworden
9 sep 2011
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Ik sta op het punt om een NAS server aan te schaffen. Een keuze voor een NAS heb ik al gemaakt. Voor de harde schijven die geschikt zijn voor de betreffende NAS kan ik nog geen goede keuze maken. Ik zie namelijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen harde schijven voor "surveillance" en harde schijven voor "data opslag". Uit de benaming/beschrijving zie ik wel voor welk doel de fabrikant de schijf heeft gemaakt. Ik zoek een harde schijf voor data opslag. Voor opslag van (beveiligings)camerabeelden ga ik de NAS niet gebruiken.

Is het heel verkeerd om toch een surveillance schijf te gebruiken voor algemene data opslag (foto's/filmpjes/documenten etc.)? Ik zie namelijk dat de schijven voor surveillance doeleinden enkele tientjes voordeliger zijn dan de data opslag schijven. Waar zit het verschil in de schijven (op de prijs na)? Zelf heb ik hier nog geen enkele ervaring mee. Maar ik wil straks wel een goed systeem hebben draaien.

Graag lees ik jullie ervaringen / adviezen.
 
Schijven voor data-opslag zijn beter bestand tegen fouten (bestandsysteem) terwijl surveillance-schijven specifiek gemaakt zijn om continue te draaien en waar kleine foutjes niet belangrijk zijn. Meer weet ik ook niet, ik gebruik zelf alleen data-opslag schijven in mijn NAS-USB boxen omdat deze als backup dienen.
 
Ik heb altijd Western Digital Red schijven. In een van mijn Nassen zitten al ongeveer 4 jaar die schijven en ze zijn nog steeds niet kapot.

Zeker als je de NAS altijd aan hebt staan zijn deze schijven een must.

Deze serie schijven zijn ook speciaal gemaakt voor de NAS.

WD Red WD20EFRX 2 TB
 
Bedankt voor de reacties. WD heeft ook mijn voorkeur na wat ik er over gelezen heb. Ik ga voor een schijf voor "Data Opslag". Niet voor surveillance doeleinden.
 
Zoals ik al schreef je kan het beste voor de schijven gaan die voor de NAS zijn ontwikkeld. De data opslag is meer voor pc's bedoeld.
 
Zelf heb ik de laatste keer RED gekocht voor gewoon pc gebruik. Dit lees ik op de site van Coolblue:
"
Productomschrijving

De WD Red WD20EFRX 2 TB is een 3,5 inch interne harde schijf geschikt voor NAS in kleine bedrijven en voor thuis. Dankzij ingebouwde anti-vibratie sensoren trilt de schijf minder, waardoor de schijf stiller is en langer meegaat. Ook heeft de schijf een variabele schijfsnelheid, hierdoor werkt hij sneller als je veel data leest en schrijft, en draait hij langzamer als je de NAS niet gebruikt. Je bespaart daardoor stroom. Bovendien verwijdert de schijf de lees- en schrijfkop van het schijfoppervlak zodra je geen bestanden verwerkt. Hierdoor slijt hij minder snel en is je schijf duurzamer.
"
Echter zit er blijkbaar ook een nadeel aan die variabele snelheid:
"Een deel van het probleem, zegt Backblaze, is dat deze drives ontworpen zijn om minder snel te draaien wanneer ze niet gebruikt worden om energie te besparen. Dat is een geweldige functie voor de thuisgebruiker, maar in een industriële omgeving vertraagt de schijf eventjes om meteen daarna weer op volle toeren te draaien. Daardoor krijg je veel meer slijtage dan waar de schijf op ontworpen is."


De NAS situatie overzie ik niet.
 
Red kun je inderdaad ook gewoon in de pc stoppen. Geen probleem. De schijven hebben alleen andere condensatoren en dergelijke dan de meeste reguliere HDD's. Deze zijn echt gemaakt om 24/7 te draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan