• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Welke UPS voor mijn NAS en PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit staat er dus:
1615398236405.png

Het lijkt erop alsof weinig UPS-apparatuur op de Europese markt is gericht. Wellicht vanwege het zeer stabiele elektriciteitsnetwerk. Kom ook bijna geen reviews tegen.
 
Daaruit blijkt niet dat de Synology geen USB hub zou ondersteunen zoals je eerder dacht, maar dat de UPS geen USB hub ondersteuning heeft.
De aansluiting wat jij bedoelde was inderdaad zoals ik dacht, vanaf de UPS via een USB hub naar je NAS en naar je PC. Want naar monitor heeft geen zin.

Echter wat is dan het probleem dit via het netwerk te doen naar de PC toe?
 
De opmerking komt van de Synology zelf. Het USB apparaat, in dit geval de USB aansluiting op de UPS moet mijns inziens rechtstreeks op de USB van de NAS.
Dus de UPS moet rechtstreeks communiceren met de NAS.

Wat het netwerk betreft. Ik zie wel UPS-en met een ethernet aansluiting maar of ik daarmee de pc kan uitzetten weet ik niet. De monitor hoeft verder niet aangestuurd te worden. Mijn monitor schakelt uit zodra en geen video signaal meer wordt verstuurd. Een handig iets overigens.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb iets interessants gevonden om via je PC je Synology naar savemode te laten gaan. De UPS moet dan aan de PC gekoppeld worden.
 
Het USB apparaat, in dit geval de USB aansluiting op de UPS moet mijns inziens rechtstreeks op de USB van de NAS.
Dus de UPS moet rechtstreeks communiceren met de NAS.
Ja als het zo in de handleiding van de UPS staat dan zal dat zo moeten, dat is de standaard wijze.
Maar het is gemakkelijk te testen als je alleen de pc en NAS op zo'n usb hub zet. Dan de stroom van de UPS afhalen en kijken wat er gebeurt.

Ik zie wel UPS-en met een ethernet aansluiting maar of ik daarmee de pc kan uitzetten weet ik niet.
Ik kon de APC met die aansluiting aan een switch koppelen. Middels de Powerchute software kon ik dan aangeven de PC te besturen. Lijkt me dat andere merken ook wel zoiets hebben.

In mijn Qnap kan ik de optie aanzetten "enable UPS Master" en dan kan ik ip adressen aangeven die ook een notificatie moeten krijgen bij een power failure. Daar kan ik dan het ip van de PC invullen.
Dan moet er natuurlijk op de PC wel software draaien die daarmee overweg kan.
Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als de PC ook op deze of andere UPS hangt want anders is ie al uit bij een stroomstoring voordat ie zich kan afsluiten.
Ik weet niet of Synology ook zoiets heeft, dacht het wel, dat is misschien dat Winnut. Heb het verder nog niet gelezen moet ik eerlijk zeggen.
 
Sorry maar ik mis iets in deze discussie denk ik.

Je koopt toch een UPS waar je een stekkerblok aankoppelt waar je dan de NAS en eventuele PC insteekt? Je zorgt ervoor dat de UPS een netwerkkaart heeft waardoor deze in je Netwerk hangt. Je stelt in je Stroomschema van de NAS in dat de NAS bij wegvallen van voeding binnen X minuten in save mode gaat.

Of lees ik het geheel verkeerd en wil je het anders?

Ik bedoel dit venster. Te vinden onder Stroom instellingen:

604a44cb7fba6-2021-03-11_17_24_42-Window.png
 
Je stelt in je Stroomschema van de NAS in dat de NAS bij wegvallen van voeding binnen X minuten in save mode gaat.
Klopt. Hetgeen je mist is dat de NAS wel die informatie eerst moet krijgen dat de stroom weg valt.
En dat krijgt hij niet via het stopcontact maar de UPS doet dat juist via die USB kabel.
De bedoeling was om via een hub dat signaal dan ook via USB naar de PC te sturen.

In jouw screenshot is er gekozen voor een Synology UPS-Server, ik weet niet wat die pulldown nog meer kan, maar ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n server iets anders is dan een gewoon UPS apparaat.
In mijn Qnap kan ik ook kiezen, voor USB, SNMP connection en Network UPS slave. Maar dan moet zo'n verbinding of zo'n slave (misschien in jouw screenshot UPS server) wel bestaan.

Verder kan ik kiezen voor een Network UPS Master. Zo kan mijn Qnap het signaal wel doorsturen via netwerk naar de PC en max. 6 devices. In jouw screenshot zie ik daar 1 ip voor staan.

Vandaar dat ik net als jou het idee heb dat je geen 2 usb kabels nodig hebt, maar dat het signaal naar de pc ook middels de NAS gegeven kan worden als je daar het juiste ip in vult, als ik het goed begrepen heb althans, mijn Qnap kan dat in elk geval. Dan moet je wel op de PC software hebben die dat herkent en weet wat te doen.

Maar het signaal naar die Synology gaat via de USB kabel. Hier staat ook interessante info daarover:
Er zal dus altijd eentje via USB moeten, de rest zou via netwerk moeten kunnen.
 
Je schrijft het helemaal goed Black Tiger.
 
In het venster dat ik gedeeld heb kan je meerdere UPS producten kiezen.
 
Beste Rubensky, ik wil graag kijken maar gedeeld venster van jou zie ik niet of zie ik over het hoofd.
Waar vind ik het?
 
Hij bedoeld zijn screenshot in zijn vorige post (bericht #26) daarin zie je een pulldown menu waar nu vermeld staat "Synology UPS server, ik vroeg daarover en zijn antwoord is dat je daar dus meerdere UPS producten kunt kiezen.
 
Het beste kan je een UPC nemen met snmp ondersteuning.

604ce4542a98c-2021-03-13_17_11_24-NAS-Ruben%C2%A0-%C2%A0Synology%C2%A0DiskStation.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan