• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Werkgeheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Baerson

Junior lid
Lid geworden
1 jun 2013
Waarderingsscore
0
Werkgeheugen op halve kracht?

Een tijd geleden heb ik het werkgeheugen uitgrebeid van 4 naar 8 GB. Normaal gesproken zou dat geen probleem moeten zijn, maar het overzicht van Systeeminformatie (Bureau-accessoires > Systeemwerkset) toont slechts 4GB.*

Het overzicht van SiSoftware Sandra toont bij 'Computer overview':
Total Memory: 4GB DIMM DDR3;
Chipset > Memory Controller: Intel Core(Sandy Bridge) DRAMController 100MHz, 2x2GB DIMM DDR3 1,33 GHz 128-bit;*
Memory Module(s) vier maal een Memory Module met de omschrijving: A-Data 2GB DIMM DDR3 PC3-10700U DDR3-1344 (9-9-9-25 4-34-10-5)

Het lijkt wel of de helft van het werkgeheugen niet geactiveerd is. Mankeert er iets aan de controller?
Het OS is Windows 7x64.
Weet iemand hoe ik het werkgeheugen volledig kan activeren?

Weer je zeker dat het werkgeheugen goed vast zit? En zit het in 2 de zelfde banken? bij de meeste moederborden heb je twee kleuren bijvoorbeeld wit en blauw dan moet je of beide in de blauwen of beide in de witte.

MSI moederbord P67S-C43

---------- Bericht toegevoegd op 22:52 ---------- Vorige bericht was op 22:37 ----------

Het werkgeheugen zit goed vast. Dat bewijst de computer overview van SiSoftware Sandra waarin in totaal vier memory modules met elk 2GB worden getoond, terwijl het Total Memory raar maar waar op 4GB wordt vastgesteld.

Uw moederbord kan 32 GB geheugen aan en dus zou het moeten werken als het 1,5 V geheugen is anders moet je in de bios kijken wat de voltage ervan is.

Ik zie wel dat er bios update is in verband met geheugen.

Laatst bewerkt door een moderator:
in je handleiding van je moederbord word vermeld dat je ze oneven moet installeren indien deze 2 verschillende paren zijn ..

520fe3dba58ab-Ashampoo_Snap_2013.08.17_22h55m27s_007_.png

manual MSI P67S-C43 blz 24 hoofdstuk 2-8

Bedankt voor je reactie. Wat ik niet begrijp hoe ik 'oneven' moet zien in relatie tot '2 verschillende paren'. Immers de modules zijn alle vier exact dezelfde (hetzelfde merk, dezelfde specificaties), waarmee alle vier de banken zijn gevuld. Bedoel je in bank 1 en 3 het originele paar en in 2 en 4 de laatst gekochte? Dat zou toch niets moeten uitmaken?

---------- Bericht toegevoegd op 23:21 ---------- Vorige bericht was op 23:16 ----------

Bedankt voor de link naar de bios update. Ik ga uitzoeken hoe dat werkt.

als ze alle 4 juist dezelfde zijn dien je ze vervolgens ook achter elkaar te installeren beginnende met de uiterst links gezien vanaf de processor.

520fe98d58da4-Ashampoo_Snap_2013.08.17_23h20m41s_008_.png

---------- Bericht toegevoegd op 23:25 ---------- Vorige bericht was op 23:23 ----------

je bedoeld in feite dat ze alle 4 dezelfde zijn maar op verschillende tijdstippen aangekocht : indien zo dien je ze te plaatsen zoals jezelf al vermeld 1-3 en 2-4

I.v.m. het niet reageren heb ik al eerder verschillende standen uitgeprobeerd. Ik ga in ieder geval de modules plaatsen zoals je hebt aangegeven. Kijken wat er dan gebeurt.

---------- Bericht toegevoegd op 12:00 ---------- Vorige bericht was op 11:46 ----------

Ik begrijp niet niet helemaal wat je bedoelt. Via MsConfig kan ik hulpprogramma's opstarten. Een van die programma's toont het systeemoverzicht met de vermelding: 'Genstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB'

Volg die link, miss staat bij de boot options een max memory aangegeven.

je opent " msconfig " en klik op de tap " computer opstarten " klik verder op " geavanceerd "
nu springt er een ander vensterop ... hier staat aan de rechter boven hoek de optie " maximaal geheugen "
** dit vinkje dient uit te staan ....

indien dit aanstaat kun jij bepalen hoeveel geheugen er voor de windows mag gereserveerd worden ...
stel jij heb er 8GB deinstalleerd maar je wilt voor windows maar een 6GB gebruiken dan kun je dit hier in vermindering brengen ...
de overige 2GB kun je dan gebruiken voor besturingssystemen onder VMWare

****indien het vinkje uitsta dan gebruikt deze ook de volle 8GB van je

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals aangegeven heb ik de twee laatst gekochte geheugenmodules verwijderd en in de ClickBios onder OS bij 'Memory-Z' geconstateerd dat er twee geheugenbanken als bezet worden aangegeven. De systeeminformatie (via bureau-accessoires > systeemwerkset) geeft aan: 'genstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4 GB'. Hierna de computer weer afgesloten en de overige twee modules op de even banken geplaatst. 'Memory-Z' herkent de modules en geeft keurig aan dat alle vier banken zijn bezet. Geen foutmeldingen: 8 GB dus. Echter in de systeeminformatie blijft staan: 'genstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4 GB'.
Ik open vervolgens MsConfig klik op 'geavanceerde opties' bij computer opstarten en constateer dat het vinkje uitstaat (overigens bedankt voor de geheugentip met VMWare!) . Om te kijken wat mogelijk is vink ik 'Maximaal geheugen'aan en welk getal staat er: 4096!
Ik weet niet hoe jullie het zien, maar volgens mij is er ergens softwarematig iets mis.

---------- Bericht toegevoegd op 21:47 ---------- Vorige bericht was op 21:47 ----------

Zoals aangegeven heb ik de twee laatst gekochte geheugenmodules verwijderd en in de ClickBios onder OS bij 'Memory-Z' geconstateerd dat er twee geheugenbanken als bezet worden aangegeven. De systeeminformatie (via bureau-accessoires > systeemwerkset) geeft aan: 'genstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4 GB'. Hierna de computer weer afgesloten en de overige twee modules op de even banken geplaatst. 'Memory-Z' herkent de modules en geeft keurig aan dat alle vier banken zijn bezet. Geen foutmeldingen: 8 GB dus. Echter in de systeeminformatie blijft staan: 'genstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4 GB'.
Ik open vervolgens MsConfig klik op 'geavanceerde opties' bij computer opstarten en constateer dat het vinkje uitstaat (overigens bedankt voor de geheugentip met VMWare!) . Om te kijken wat mogelijk is vink ik 'Maximaal geheugen'aan en welk getal staat er: 4096!
Ik weet niet hoe jullie het zien, maar volgens mij is er ergens softwarematig iets mis.

Haal de oude geheugen eruit en plaats de nieuw geheugen erin op dezelfde plaats.
Start de computer op en wordt door Windows ook 4 Gb geheugen gezien?

Het geheugen is in alle standen verwisseld en wordt in de bios steeds herkend. De systeeminformatie geeft onveranderlijk 4 GB aan.

is je systeem up2date ...

Ja als je bedoelt dat alle Windows updates direct worden genstalleerd. Internetsecurity is geregeld via een abonnement op Bullguard.

Het kan dan wel zijn dat je iets achter loopt klik op start typ Windows update open het venster en klik even op Naar updates zoeken om er zeker van te zijn dat je helemaal up-to-date bent met je systeem.

Dat had ik gisteren al gedaan. Toen was er nog een update. Nu ben ik weer helemaal bij.

Prima werkt het werkgeheugen inmiddels? Anders zou ik toch gaan denken aan een BIOS update.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan