• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wi-Fi op de zolder

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThereYouAre

Bekend gezicht
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
172
Waarderingsscore
0
Hey,

Ik heb een paar vraagjes over het verkrijgen van een betere Wi-Fi op zolder.

1. De desktop die ik op zolder heb staan is verbonden met een kabel die dus wel tot aan de zolder is doorgetrokken. Ik vroeg me af of ik deze kabel niet gewoon in een apparaatje kan steken die vervolgens de Wi-Fi boven uitzend.

2. Als de optie hierboven niet werkt. Ik op internet wat research gedaan en ben op deze Powerline adapter gekomen. Ik wilde toch even duidelijk weten hoe het systeempje werkt in mijn situatie. Hoe kan het dat als je de Access Point adapter in de router op begane grond stopt en de Powerline adapter op zolder in het stopcontact doe, dat je dan opeens wel bereik hebt, terwijl de afstand even lang is als met de router? Ligt dat er gewoon aan dat het apparaat veel sterker werkt dan een router?

Ik ga voor de goedkoopste oplossing dus een alternatief voor deze Powerline adapter is ook welkom. Er zullen waarschijnlijk maar 2 apparaten verbonden worden(smartphones).

Groeten,
TYA
 
Optie 1 is zeker een mogelijkheid. Je hebt dan een Accesspoint nodig waarmee je het wifisignaal boven kan uitzenden.

Afhankelijk van de prijs die je wilt betalen heb je invloed op de kwaliteit.
 
Ah oke. Is dat één apparaatje die je dan boven in het stopcontact kan doen met de kabel erin? Het probleem is dan alleen dat de desktop die geen internetkaartje heeft de kabel mist. Maar daar kan je dan een Wi-Fi usb bij kopen en die verbinden met de Accesspoint?

Wat zou de voordeligste optie zijn?
 
Het gedeelte van de kabel en het stopcontact klopt. Je stelt hem dan in als Accesspoint met dezelfde naam en wachtwoord van de wifi die je nu al hebt. Al je apparaten met wifi verbinding zoeken naar de sterkste verbinding dus bijvoorbeeld je telefoon zal dan op zolder automatisch met de accesspoint verbinden.

Wat betreft je desktop:

Als je een Accsspoint koopt met meerdere Ethernetaansluitingen dan stop je in de ene poort de kabel die naar zolder is getrokken om verbinding te maken. In een andere poort stop je dan een kabel die vanaf het accesspoint naar de computer loopt.
 
Oke, dus dan moet ik wel een extra (kortere) kabel erbij kopen voor tussen de desktop en het Accesspoint.

Ga ik merken op mijn pc dat de verbinding minder goed is dan als ik met een directe kabel werk? Ik doe geen zware downloads maar game wel eens en download zo nu en dan wat bestanden.
 
Als je een Accesspoint heb met een goede doorvoersnelheid niet.

Meestal wordt er een kabel bij het Accespoint geleverd die je dan voor de laptop kunt gebruiken. Anders moet je inderdaad even een kabel bijkopen. Gelukkig zijn die maar een paar euro.
 
en de Powerline adapter op zolder in het stopcontact doe, dat je dan opeens wel bereik hebt, terwijl de afstand even lang is als met de router? Ligt dat er gewoon aan dat het apparaat veel sterker werkt dan een router?
Nee zeker niet, dat komt omdat hij gebruik maakt van het stopcontact, maar daarmee heb je ook veel verlies. Een kabel is veel sneller.
Als er toch een kabel ligt zou ik niet eens voor een accespoint kiezen. Een router is niet duurder en heeft veel mogelijkheden. Dus je kunt een oude router gebruiken en die bijv. als switch in stellen.
Of gewoon een router kopen en die dan als accespoint/switch instellen. Dan kun je die later altijd nog voor andere doelen gebruiken eventueel, en zoals gezegd, accespoints kosten zowat even veel als een router.
 
Oude routers genoeg bij de kringloopwinkels, vaak die "blauwe" van Linksys
 
Die zijn vaak wel maar 100 mbit en dus de Wifi ook vaak slechts 54G dus langzaam. Maar ook dat is een optie inderdaad.
Maar of je dat doen moet? Voor 3 tientjes heb je een nieuwe gigabit router met hogere wifi snelheid.
 
@Black Tiger: ik ben het helemaal met je eens. Ik stond niet stil bij de snelheid. Wel heb ik het idee dat in de praktijk bij velen door o.a. het bereik, de max snelheid toch vaak niet gehaald gaat worden,
 
Hallo, weet natuurlijk niet waar je woont, maar als je in België woont en je provider is Telenet, dan heb je recht op een gratis Wifi Powerline.
 
@Veng Dat is nu net het leuke. Als je de router met een kabel aan sluit (of een AP) dan heb je volle snelheid verbinding tot aan de router of ap. Dus heb je vanaf die plek ook weer snellere wifi dan dat je het signaal van beneden zou moeten opvangen of dat het via een homeplug komt.

De echte max snelheid, dus bijv. 250 mbit op een kabel account op wifi halen, ik neem dat je dat bedoeld, dat zal in veel gevallen niet gehaald worden nee. Maar het is toch wel fijner als je rond de 120 komt dan niet verder dan een 60 met veel geluk.
Bijkomend voordeel in dit geval is dat er maar 1 kabel naar de zolder ligt. Router is tevens switch dus voor te gamen behoudt hij de optimale snelheid naar de pc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan