• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wifi netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pakos

Nieuw lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Hallo techneuten,

Mijn naam is irene, ik ben onlangs verhuisd naar een HVO instelling.

Deze heeft een wifi netwerk met wachtwoord dat gedeeld word met 40 bewoners. Vrij snelle en stabiele verbinding.

Alleen is me gelijk opgevallen, dat de verbinding tussen de bewoners niet zo sterk is beveiligd is. En dat zeg ik omdat je vanuit het gezamenlijke woonkamer op de pc/smarttv gewoon kan browsen en inloggen naar andere computers van het pand van de bewoners.

Ik wil mijn pc ook via wifi op deze netwerk aansluiten. Maar ik wil super sterk beveiligd zijn, zodat niemand in mijn pc kan bij fotos.

Hoe doe ik dat? Ik heb een window 7 computer met alleen gratis avast op!
 
Hallo Irene,

Zitten jullie allemaal op een thuisnetwerk?
Normaal kun je niet zonder wachtwoord in iemands computer komen, dus bij de foto`s.
Kijk eens of De pc kan gevonden vonden uit staat, zoals hier onder beschreven.

Beveiligingsinstellingen netwerk wijzigen
Maakt de computer verbinding via een Openbaar netwerk (te controleren via het configuratiescherm, onderdeel Netwerkcentrum) dan is het niet mogelijk om bestanden te delen met andere op het netwerk aangesloten computers. Wijzig deze zo nodig via Instellingen, onderdeel Netwerk en internet, sub Status (of sub Wi-Fi), selecteer de netwerkverbinding en activeer de optie Deze pc kan worden gevonden waardoor de vermelding in het netwerkcentrum wijzigt naar Particulier netwerk. Wijzig dit alleen wanneer het om een eigen netwerk gaat en de daarop aangesloten computers zijn te vertrouwen.

Is het niet gewenst dat bestanden zomaar worden gedeeld dan is het verstandig de beveiligingsinstellingen te controleren (taak Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen in het netwerkcentrum). In ieder geval moet de optie Bestands- en printerdeling (bij het onderdeel Particulier netwerk) zijn ingeschakeld wanneer de printer op een andere computer gebruikt moet kunnen worden. Activeer eventueel ook de optie Met wachtwoord beveiligd delen inschakelen (bij het onderdeel Alle netwerken) zodat gedeelde bestanden alleen toegankelijk zijn met de inloggegevens van een van de gebruikersaccounts van de computer waarop de bestanden worden gedeeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het beste is op het moment dat je de WiFi verbinding activeert bij de vraag of je verbinding wil hebben met de anderen in het netwerk op Nee klikt.
Dan weet de firewall dat wanneer verbinding gezocht wordt met jouw computer, dat dit geblokkeerd moet worden.
Ten tweede kan je ook de gratis versie van HotSpotShield installeren en inschakelen - dan is jouw verbinding helemaal beveiligd omdat je via een Virtueel Private Netwerk met het internet verbind.
Dan kan niemand in dat huis inbreken op jouw verbinding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan