• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 10-gebruikers hebben last van internetverbindingsproblemen door bug

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
25.736
Waarderingsscore
1.389
Veel Windows-gebruikers hebben last van een bug waarbij sommige applicaties niet goed met
internet verbinden. Het gaat om apparaten die met een handmatige of automatisch geconfigureerde
proxy met een vpn verbinden.

Het probleem zit in Windows 10 vanaf versie 1909, en in Windows Server vanaf dezelfde versie.
De bug zou sinds eind februari in Windows zitten, sinds update KB4535996 werd uitgebracht.

Microsoft schrijft dat het probleem ontstaat bij applicaties die de netwerk-api's
WinHTTP en WinInet in Windows gebruiken. Daardoor zouden die programma's in sommige
gevallen geen internetverbinding meer kunnen maken, of de verbinding zou slecht kunnen zijn.
Onder andere Outlook, Office-programma's, en Teams zouden niet goed meer werken door de nieuwe bug.

Microsoft zegt dat het werkt aan een oplossing, maar dat het waarschijnlijk nog tot begin april
duurt voor die er definitief is. Het zou dan gaan om een update buiten het standaard release-schema.
In de tussentijd kunnen gebruikers proberen hun apparaat opnieuw op te starten.

Bron Security.nl
 
Het zou kunnen. Bij mijn weten heeft het er niet altijd ingezeten.
Die update is er bij mij: "De installatie is voltooid op ‎29-‎2-‎2020" opgekomen.
Het zou best kunnen dat het toen begonnen is.
Dank je. Dan wacht ik gewoon even af.
 
Hopelijk komt er snel een update.
Ik heb zelf sinds februari steeds een wegvallende verbinding.
Als ik dan opnieuw verbinding maak blijft het werken.
Maar het is wel vervelend om dit bijna elke dag te hebben.
 
Lastig ja.
Een PC of laptop moet gewoon direct doen wat je er van vraagt. Er zijn echter zo veel mogelijke storingen dat je soms verdwaalt in de oplossingsrichtingen :mad:.
Sinds ik images gereed heb staan wordt ik ook niet meer overspannen van drie dagen zoeken naar de oorzaak waarom ik geen internet meer heb of een probleem heb met Office. Vooral die laatste kan je ook nog wel eens dwars zitten. door plotseling een ander scherm (in MsOutlook bv.) te geven. Blijkbaar corrumpeert er in Office of Outlook ook nog wel eens wat. Te complexe software denk ik dan maar: alles hangt met alles samen.
 
KB4535996 was een optionele update:
5e7f49630fc79-Ashampoo_Snap_2020.03.05_11h22m17s_002_.png


Optioneel betekent: u hoeft deze update niet te installeren.
Optionele updates zijn geen beveiligingsupdates. Ze beloven sommige problemen op te lossen, maar deze updates zijn nog maar in beperkte mate getest, dus ze kunnen problemen veroorzaken bij sommige computerconfiguraties.
Optionele updates worden nooit automatisch geïnstalleerd. Je moet eerst zelf klikken op Naar updates zoeken.
Dan kan zo'n optionele update verschijnen, maar je moet daarna zelf ook nog klikken op Downloaden en installeren.

Een paar vragen en antwoorden over die optionele updates:

1. Wanneer verschijnen die optionele updates? Meestal in de derde en vierde week van de maand. Dus een week of meer na de normale maandelijkse cumulatieve update van Patch Tuesday. KB4535996 verscheen op 27 februari 2020, dus in de vierde week van de maand.
2. Waarom biedt Microsoft die optionele updates aan, wanneer ze nog niet uitgebreid getest zijn? Microsoft gaat er van uit dat mensen die klikken op Naar updates zoeken en die daarna ook die optionele updates installeren, mee willen helpen bij het testen van updates. Wie optionele updates installeert, meldt zich dus vrijwillig aan als proefkonijn voor Microsoft.
3. Maar als ik die optionele updates niet installeer, mis ik dan niets? Nee, je mist dan helemaal niets. Want alles wat in die optionele updates zit, zal later in de normale cumulatieve update zitten die op de eerstvolgende Patch Tuesday wordt aangeboden, maar dan hopelijk wel beter getest en waar nodig aangepast.
4. Iemand merkt op: "Ik installeer altijd alle optionele updates direct wanneer ze worden aangeboden en ik heb nog nooit problemen gehad. Hoe kan dat?" Antwoord: "Dat is dan erg fijn voor je. Slechts een beperkt aantal mensen zal problemen ondervinden na installatie van optionele updates. Je kunt het risico op die problemen vermijden door nooit optionele updates te installeren."

Hier nog wat nuttige informatie over de verschillende soorten updates voor Windows: Windows 10 B-, C- of D-update: wat is het verschil? - Techzine België
Wat de optionele updates betreft, moet je op die website vooral de stukjes lezen die staan onder de kopjes C- en D-updates en Onwetende testers.
 
Voor de mensen die een VPN gebruiken; Toch maar weer zonder?
 
Opzich begrijp ik dat. Maar bedrijven zouden dan een fatsoenlijke zakelijke VPN moeten aanbieden.
 
Ja maar of iedereen dat gaat doen.
Daarbij moet misschien Microsoft hun software eens beter testen.
Want het is een terugkomend probleem.
 
Wij gebruiken op het werk RDP via een RDS Gateway server. Met als extra inlog de Microsoft Authenticator. En ik moet zeggen dat dit voortreffelijk werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan