• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 10 installeert heimelijk Apps

A

Abraham54

Gast
Een voormalige medewerker van Microsoft, YouTuber "Barnacules Nerdgasm" laat weten,
dat Microsoft met de zomerupdate genaamd Redstone in Windows 10 er voor gezorgd heeft dat

A) Microsoft heimelijk software en apps kan installeren
en
B) Aangepaste privacy instellingen zijn met de update teruggezet naar de oorspronkelijke instellingen


Heimelijk genstalleerde apps en software
Opgepast: de na de update stiekem genstalleerde Apps zijn niet gratis; na aanklikken ga je naar de Windows Store om de gestarte App te kunnen betalen!
Dit soort Apps worden ook getoond in het Windows 10 startmenu.
Voorbeelden van dit soort koop Apps zijn het spel "Candy Crush Soda Saga" en de Netflix-App.
De clou is dat het dus ogenschijnlijk op gratis software lijkt, die zich echter via in-App aankopen financieren.
Ook gebruiken deze Apps bandbreedte en extra harddiskruimte.
Op deze wijze heeft Microsoft al miljoenen pc's volgestopt met "rommel".


Privacy instellingen teruggezet

Microsoft heeft met de zomerupdate Redstone ook geregeld, dat aangepaste privacy instellingen zijn teruggezet naar de oorsproonkelijke waarden.
Het aflezen van persoonlijke gegevens en verkopen daarvan is voor Microsoft een inkomstenbron.


Hoe kan ik Windows 10 Redstone repareren

A) De Apps: verwijder je de heimelijk genstalleerde Apps, dan worden ze direct daarna weer genstalleerd.
Zo lang de funktie " SilentInstalledAppsEnabled" geaktiveerd is, is het niet mogelijk ook maar iets van de ongewenste rommel te verwijderen

Om als nog dit definitief te kunnen doen, dien je in het Windows register een kleine aanpassing te verrichten.

Om dit makkelijk te maken staat hieronder de registertweak:

Registertweak SilentInstalledAppsDisabled
De registertweak maken: open een nieuw kladblokdocument en kopieer en plak vervolgens de hieronder in het code-vak weergegeven registeropdracht in het geopende Kladblokvenster:
(gebruik geen andere tekstverwerker dan Kladblok, anders mislukt hetgeen u wil doen!)

Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ContentDeliveryManager]
"SilentInstalledAppsEnabled"=dword:00000000

Klik daarna in de menubalk van Kladblok op Bestand en kies voor Opslaan als:

  • bij "Bestandsnaam" zet je SilentInstalledAppsDisabled,
  • kies als opslaan lokatie bij voorkeur het bureaublad,
  • bij "Opslaan als" kies je voor Alle bestanden (*,*).

Dubbelklik op SilentInstalledAppsDisabled en ga 2x akkoord met de Windows meldingen.

Is de melding dat de gegevens zijn toegevoegd aan het Windows register, start dan daarna de computer opnieuw op.

Hierna kan je de definitief de niet gewenste Microsoft software verwijderen.


Privacy instellingen repareren
De oplossing om de privacy-instelling te repareren, is te doen met het programma DoNotSpy10 of O&O ShutUp10

DoNotSpy10 is een zeer uitgebreid tool, dat eerder voor ervaren gebruikers geschikt is.

Downloadlinks:

DoNotSpy10

O&O ShutUp10

Een honderd procent verhinderen van het uitlezen door Microsoft van jouw gegevens is helaas niet mogelijk.
 
deze SilentInstalledAppsEnabled is standaard aanwezig hier op de pro en heeft hier de waarde 1
ik vind hier niets van Candy Crush Soda Saga of van de Netflix-App terug ... en draai de build 14393.447

5836e8d3e7cbd-Ashampoo_Snap_2016.11.24_14h11m44s_001_.png
 
Vooral Home-gebruikers zijn de klos; Enterprise gebruikers hebben er al helemaal geen last van.
Maar voor geval je wil voorkopmen dat je in de toekomst ook ongewenste Apps krijgt, dan toch maar de waarde van SilentInstalledAppsEnabled op 0 zetten.
 
ik ga er nu vooral eens opletten .. is dit zo dan kan ik het nog steeds aanpassen .
 
Ik heb dezelfde build als Emi.
@Abe: met Redstone zul je Redstone 1 bedoelen, oftewel de Anniversary Update van 2 augustus 2016.
Ik had Candy Crush daarvoor al verwijderd, samen met wat andere rommel.
Na de Anniversary Update (in het Nederlands: Jubileumupdate) is Candy Crush niet teruggekomen bij mij. Netflix is bij mij ook niet aanwezig.

Ik log op deze computer niet in met een Microsoft account, maar met een lokaal account.

Ik heb ook nog een andere Windows 10 computer staan waarop ik wel inlog met een Microsoft account.
Ook op die computer zijn Candy Crush en Netflix niet terug te vinden.
 
IK heb wel iets van andy Crush in pro. Ga het maar eens ter test toepassen!

--- Update ---

Kan je eens even uitleggen hoe jij DoNotSpy10 uitvoert? Ik zet de vakjes aan die ik aan wil hebben dan druk ik op Apply maar helaas gebeurt er niets in ieder geval wordt Candy niet verwijderd.
 
Met CCleaner zijn die apps ook te verwijderen maar heb nu toch maar de waarde in het register op 0 gezet.
Mijn privacy instellingen zijn nooit verandert na updates en er zijn nooit programma's geinstalleerd door Microsoft, waarschijnlijk omdat ik geen microsoft-account gebruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IK heb wel iets van andy Crush in pro. Ga het maar eens ter test toepassen!

--- Update ---

Kan je eens even uitleggen hoe jij DoNotSpy10 uitvoert? Ik zet de vakjes aan die ik aan wil hebben dan druk ik op Apply maar helaas gebeurt er niets in ieder geval wordt Candy niet verwijderd.

Na installatie het tool niety opstgarten en daarna de snelkopppeling met adminrechten opstartten.

Wel ook MBAM laten scannen - ik heb DoNotSpy78 gebruikt (voor Windows 7 en Windows 8) en Kaspersky werd woest vanwege meegenstalleerde adware.
 
MBAM vind niets de pc is nog niet zo lang geleden opnieuw genstalleerd. De tool start ik op zoals jij het beschrijft dan vink ik de opties aan en klik op apply maar verder gebeurt er niets is dat normaal?
 
Strange, ik denk dat je op anderen moet wachten, want ik heb geen Win 10.
 
@Rubensky klik start > instellingen > systeem > apps en onderdelen
zoek ik apps en onderdelen naar Candy Crush Soda Saga en klik deze aan kies vervolgens om deze te verwijderen .
 
Met alle respect, maar dan kan je ook geen windows 7 of 8 gebruiken.
Verder als je door een winkelstraat loopt wordt je via je mobiel ook uitgepeild

En ja via de 1e grote update had ik candy crush soda en dat soort shit er opgekregen, maar was allemaal ook weer zo verwijderd.

Verder kijk ik met O&O shutup10 na iedere update of er een instelling veranderd is.

Ik ben tevreden , sterker nog heel tevreden over windows 10 en ik heb het gratis gekregen , mij hoor je niet " zeuren"
 
Met alle respect, maar dan kan je ook geen windows 7 of 8 gebruiken.
Verder als je door een winkelstraat loopt wordt je via je mobiel ook uitgepeild

En ja via de 1e grote update had ik candy crush soda en dat soort shit er opgekregen, maar was allemaal ook weer zo verwijderd.

Verder kijk ik met O&O shutup10 na iedere update of er een instelling veranderd is.

Ik ben tevreden , sterker nog heel tevreden over windows 10 en ik heb het gratis gekregen , mij hoor je niet " zeuren"


Ik klaag ook niet! Ik vind Windows 10 geweldig maar ja, sommige dingen vind ik wel verveld.

--- Update ---

Emi,

Ik kan Apps en onderdelen niet openen dan loopt de boel vast!
 
Zou vreemd zijn pc is een maand oud. Moet het even uitzoeken.
 
niet zomaar iemand jerry, heeft 15 jaar als senior developer software bij microsoft gewerkt.
geeft wel vaker goede tips ,en ja zit er wat vreemd uit maar weet heel goed waar hij het over heeft.
 
niet zomaar iemand jerry, heeft 15 jaar als senior developer software bij microsoft gewerkt.
geeft wel vaker goede tips ,en ja zit er wat vreemd uit maar weet heel goed waar hij het over heeft.

Heb je wel het goede topic te pakken en wie is jerry?
 
Filmpje?
Ben ik niet wakker?

Ja hallo je bericht begint met:

Een voormalige medewerker van Microsoft, YouTuber "Barnacules Nerdgasm" laat weten,
dat Microsoft met de zomerupdate genaamd Redstone in Windows 10 er voor gezorgd heeft dat ..............

Klik nu eens zelf op Barnacules Nerdgasm, ik neem toch aan dat je wel weet wat je post???

Efin gaat dus om dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=wgKJMsJ-6XU
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan