• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Windows 10 UEFI installatie start niet - hoe op te lossen?

Post number 15 has been selected as best answered.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PCSander

Vaak hier
Lid geworden
24 dec 2005
Berichten
599
Waarderingsscore
4
Nadat veelvuldig het updaten van Windows 10 niet meer lukte en de daarbij behorende foutmeldingen ging mijn PC afgelopen week helemaal niet meer naar Windows 10. Besloten om een schone installatie te doen en heb daarbij de Media Creation Tool van Windows gebruikt om een bootable USB te maken om dit te doen. De betreffend USB stick heb ik alvorens met Diskpart gecleand en voorzien van een actieve partitie volgens dit artikel. Vervolgens wil ik de UEFI installatie starten maar na het tonen van het ASROCK logo krijg een lichtblauwe scherm zonder tekst.

In de Uefi/Bios settings staat het volgende:
- CMS op disabled
- Secure boot op disabled

Op het moment dat ik de Windows 10 installatie start nadat ik CMS heb enabled en ik kies voor de niet UEFI installatie kom ik wel in de installatie procedure echter kan ik dan enkel op basis van een MBR gepartioneerde schijf doen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de UEFI installatie wel gestart krijg? Waar maak ik een fout op dit moment?

Componenten:
VoedingCorsair RMx Series RM550x
MoederbordASRock Z370 Extreme4
CPUIntel Hexa Core i5-8400
GeheugenCorsair Vengeance LPX - DDR4
VideokaartGigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB
SSD M2Samsung 970 Evo plus M2 500GB
SSD M2 (Voor Windows instalatie)Intel Solid-State Drive 600p Series 256 GB
 
Kiezen voor de usb stick waar uefi voor of achter staat in het bootmenu via F11.
Staan meestal 2 omschrijvingen van dezelfde USB stick.
Althans, die keuze krijg ik met een Asrock mobo in het bootmenu.
 
Het zou inderdaad zo makkelijk moeten zijn, ik ga via F11 en zie daar inderdaad de USB stick:
1.jpg

Vervolgens krijg ik het Asrock logo:
2.jpg

En dan een blauw scherm:
3.jpg

Hierna kan ik niets meer en gaat de PC automatisch uit, als ik voor de ''Gewone'' installatie ga kom ik wel in het installatiemenu van Windows.
 
Het zou inderdaad zo makkelijk moeten zijn, ik ga via F11 en zie daar inderdaad de USB stick:
1 x maar?

Maak hem eens opnieuw zonder diskpart te gebruiken, MCT maakt hem zelf leeg voor het schrijven.
 
Even opnieuw met de zojuist gemaakte USB vanuit MCT, resultaat blijft overigens hetzelfde nadat ik voor de geselecteerde optie kies. Wel zijn die overige opties erbij.... snap er niet zoveel meer van.
4.jpg
 
Het dient de bovenste te zijn, snap alleen niet hoe die "Partition 1" erachter komt.

En na die te kiezen krijg je dezelfde schermen als uit je reply 3?

En met secure boot aan? ipp staat die aan bij UEFI systemen.
 
Secure boot zojuist aangezet maar geen verschil, wat bedoel je met “ipp” onder UEFI systemen?
 
In principe is ipp.
Welke uefi versie, foutief bios genoemd, staat erop?

Wel een weird gedoe zo, nooit meegemaakt.

Is het een USB 2.0 ingang? udb stick wordt gezien dus denk van wel maar toch.
 
In principe is ipp.
Welke uefi versie, foutief bios genoemd, staat erop?

Wel een weird gedoe zo, nooit meegemaakt.

Is het een USB 2.0 ingang? udb stick wordt gezien dus denk van wel maar toch.
Ik heb 4x USB 3.0 op moederbord en 1x USB 3.1. Ik heb alle USB poorten op moederbord al geprobeerd. Ik heb Uefi/bios versie 4.20.
 
Kan je in het BIOS teruggaan naar default settings. Normaliter staat ie dan klaar voor UEFI. En die CSM moet volgens mij altijd enabled staan. Wel zorgen dat je M.2 volledig partitie-vrij is.
 
CSM emuleert een bios, zie topic start.
En page 89 in het manual.
Lees ook pagina 79 over de USB instellingen.

Die 2e M.2 eerst loskoppelen en weer proberen.
 
Ik ga het morgen even proberen met jou tips, ik ben benieuwd!
 
Heb de UEFI terug naar 'default' en toen geprobeerd installatie te starten, resultaat bleef hetzelfde. Ook gekeken naar de Manual, USB settings aangepast naar UEFI only, CMS heeft aan en uitgestaan maar blijf dat blauwe scherm houden....

Zou het ook aan mijn USB stick kunnen liggen? Betreft een USB 3.0 heb daar eerder nooit last van gehad met windows installaties.
 
Tja, nee heb je, probeer dat en die USB settings mag gewoon default staan, op legacy.
CMS heeft aan en uitgestaan maar blijf dat blauwe scherm houden....
Je zei eerder dat er op CSM met secureboot uit wel wordt doorgestart naar de W10 installatie.

En de front USB van de case is versie 2.0, neem aan dat die wordt gebruikt en die 3.0 stick werkt dan als een 2.0 stick.

Heb geen tips meer, merkwaardig allemaal.
 
De betreffend USB stick heb ik alvorens met Diskpart gecleand en voorzien van een actieve partitie volgens dit artikel.
Dit had je niet per se hoeven doen. Gewoon zorgen dat je een stick Fat32 formatteert en de Microsoft Tool zorgt voor de rest.
De stick moet zeer zeker -geen- GPT en/of NTFS formattering hebben als je de Microsoft Tool gebruikt.
Misschien eens een andere stick gebruiken? En niet voorbereiden, de tool regelt het zelf allemaal.
Kijk ook even of je Sata poorten op AHCI staan.
Het kan problemen geven als er iets op RAID ingesteld staat.

Normaliter als je in UEFI wilt booten, moet CSM op disabled maar dat schijnt niet te lukken lees ik.
Heb je soms iets aan je grafische kaart ook verandert?
Zou ook nog op (klinkt raar maar is wel zo) slecht geheugen kunnen wijzen.

Wat je ook kunt doen is Windows 10 met MBR installeren, want dat lukte wel dacht ik te lezen.
Dan kun hem daarna eenvoudig converteren naar GPT en UEFI.

Dat kan vanuit Windows maar ook commandline. Ik heb het zelf commandline gedaan. Wel eerst /validate doen om te kijken of alles geschikt is.

De vraag is of er daarna nog problemen gaan ontstaan omdat dit inderdaad nogal een merkwaardige situatie is.
 
Dit had je niet per se hoeven doen. Gewoon zorgen dat je een stick Fat32 formatteert en de Microsoft Tool zorgt voor de rest.
De stick moet zeer zeker -geen- GPT en/of NTFS formattering hebben als je de Microsoft Tool gebruikt.
Misschien eens een andere stick gebruiken? En niet voorbereiden, de tool regelt het zelf allemaal.
Kijk ook even of je Sata poorten op AHCI staan.
Het kan problemen geven als er iets op RAID ingesteld staat.

Normaliter als je in UEFI wilt booten, moet CSM op disabled maar dat schijnt niet te lukken lees ik.
Heb je soms iets aan je grafische kaart ook verandert?
Zou ook nog op (klinkt raar maar is wel zo) slecht geheugen kunnen wijzen.

Wat je ook kunt doen is Windows 10 met MBR installeren, want dat lukte wel dacht ik te lezen.
Dan kun hem daarna eenvoudig converteren naar GPT en UEFI.

Dat kan vanuit Windows maar ook commandline. Ik heb het zelf commandline gedaan. Wel eerst /validate doen om te kijken of alles geschikt is.

De vraag is of er daarna nog problemen gaan ontstaan omdat dit inderdaad nogal een merkwaardige situatie is.
Overigens doet de MBR installatie ook niets, deze start hij wel op maar wordt na het herstarten afgebroken met een foutmelding.

Met betrekking tot het werkgeheugen maar een test gestart, deze is nog niet over de helft en zie heel veel errors. Geen idee hoe ik dit moet zien maar veel goeds beloofd het niet denk.

Vervolg actie is de geheugenbankjes los van elkaar testen?
image0.jpg
 
Zou je niet aan hebben gedacht, meestal krijg je al gelijk een error.

Test per reepje idd maar aan de andere kant, een dual-channel setje kun je nooit meer maken met dat ene reepje mocht die goed zijn.

Nog effe snel naar een PC winkel rennen?
 
Vervolg actie is de geheugenbankjes los van elkaar testen?
Ik had al zo'n licht vermoeden gezien wat er allemaal gebeurde (en niet wilde gebeuren).
Met apart van elkaar testen kun je zien welke stuk is.

Vergeet niet om ze ook in dezelfde bank te testen, zo kun je ook controleren of er niets aan je geheugenbank of memory controller is. Waarschijnlijk niet, komt zelden voor. Echter het is vrij eenvoudig te doen en het zou jammer zijn als je nieuw geheugen koopt en het blijkt dan aan de geheugenbank te liggen.
Je ziet het snel genoeg of het dan ook mis gaat of niet als je op dezelfde bank test.
 
Bedankt voor het meedenken, na het individueel testen bleek inderdaad een van de geheugenreepjes niet juist te werken. Na het verwijderen van dit reepje kon ik de windows installatie starten.

Inmiddels nieuw geheugen besteld, ben blij dat weer verder kan met mijn huidige configuratie.

Bedankt voor de hulp!
 
Bedankt voor het meedenken, na het individueel testen bleek inderdaad een van de geheugenreepjes niet juist te werken.
Inmiddels nieuw geheugen besteld, ben blij dat weer verder kan met mijn huidige configuratie.
Ik heb dit topic opgelost gezet, mochten er toch nog problemen zijn, kun je hier gewoon weer jou vraag stellen of probleem vermelden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan