• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows-11 Backup en Restore met Macrium Reflect

Status
Niet open voor verdere reacties.

aspaan

Gevestigd lid
Lid geworden
10 jul 2016
Berichten
312
Waarderingsscore
10
Hallo,

Ik maak regelnatig een system-image backup van windows-11 met alle partitiies en heb dit tot voor kort gedaan met de z.g. Windows-7 Backup procedure, die ook nog bij Windows-11 aanwezig is.
Ik wil nu (definitief) overschakelen op het maken van system-images van windows-11 met behulp van Macrium-Reflect.

Ik wil dat doen door: Het aanmaken van een z.g. Rescue-disk (USB-stick) en daarna een volledige system-image backup van de gehele laptop (met windows-11 en alle overige data van de C-schijf) naar een SSD-drive over te zetten.

In geval van problemen wil ik dan de Rescue-stick gebruiken voor herstart en daarna de gemaakte image terug zetten op de laptop.

Mijn vraag is: Met welke funktie (zie bijlage) moet ik daarvoor gebruiken om een system-image te maken

(ik kan nl kiezen voor: Image selected disks on this computer, of:
Create an image of the partitions required to backup and restore windows

Mij is nl niet helemaal duidelijk wat het wezenlijke verschil is tussen deze twee keuzes

Gaarne een advies in deze.
Alvast dank
 

Bijlagen

  • Fs Cap 0458.jpg
    Fs Cap 0458.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 8
(ik kan nl kiezen voor: Image selected disks on this computer, of:
Create an image of the partitions required to backup and restore windows

Mij is nl niet helemaal duidelijk wat het wezenlijke verschil is tussen deze twee keuzes
het verschil is dat je bij "Image selected disks on this computer" je zelf kan kiezen welke disks je wil backuppen. Dus je kan dan ook kiezen om dus niet de Windows disk te backuppen omdat je dat al in een andere backup regelt. Of je pakt wel de disks mee die nodig zijn voor een systeemherstel, maar dan moet jij weten welke partities nodig zijn.

Bij "Create an image of the partitions required to backup and restore windows" Maakt hij specifiek een backup van de windows omgeving en alle partities die nodig zijn om windows weer te herstellen. Maar niet de overige partities of disks.

Als je een laptop/desktop hebt met maar 1 disk is het geen groot verschil, maar als je, zoals ik meerdere harddisks en SSD's in je computer hebt, kan het veel verschil uitmaken. videofilms waar drie keer per jaar wat bijkomt wekelijks gaan backuppen is compleet onnodig, terwijl ik graag dageljks een backup maak van projecten waar ik mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt

Ik denk dat ik dan het beste voor de 2e optie kan kiezen, want ik wil namelijk, ingeval van nood (als het systeem, niet meer opstart, omdat windows niet meer werkt), ik het volgene wil doen:

1. Het systeem opstarten vanaf de gemaakte Rescue-Usb stick (ook bij Macrium reflect aangemaakt.
2. Daarna de eerder gemaakte systeem-image vanaf een externe SSD-drive, op de Laptop terugzetten
(ook deze laatste heb ik dan eerder met de 2e optie aangemaakt)>
 
Ik heb beide methoden uitgeprobeerd en heb van beide een screenshot gemaakt.
Wat mij opvalt is, dat bij de 2e methode de Recovery-Primary NIET is aangevinkt.
Als ik dan een COMPLETE image wil maken, via deze laatste methode., denk ik dat ik die Recovary-Primary toch ook moet aanvinken????
Is dat juist?
 
Sorry, bij mijn laatste melding zijn de bijlagen niet meegestuurd, bij deze alsnog
 

Bijlagen

  • Backup-1 Image Selected disks.jpg
    Backup-1 Image Selected disks.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 4
  • Backup-2 Createan Image ....jpg
    Backup-2 Createan Image ....jpg
    96,3 KB · Weergaven: 5
Het klinkt misschien gek, maar het is mij nog nooit opgevallen.

Maar ik kan het wel verklaren. Een recovery partitie kom je alleen tegen op standaard merk computers, maar als je op een lege (zelfbouw) computer Windows installeert krijg je die partitie niet.

Een recovery partitie is dus niet noodzakelijk voor Windows. Ja, het is handig en ik zou hem ook zeker in de backup meenemen. Maar het is geen onderdeel van Windows en Windows zelf heeft ook al recovery opties, dus dat Macrium het niet standaard meeneemt kan ik wel begrijpen.
 
@Enigma147

Ik heb bij mij eens gekeken met aomei partition assistant en easeus partition master.
Beide tonen 4 partities op de systeemschijf en geen recovery, maar het is een zelf gebouwde pc.
641ea281cc610-2023-03-25_08h27_39.jpg

Misschien omdat het GPT schijven zijn?
 
Nee.

Een recovery partitie is een truukje van fabrikanten om support calls tegen te gaan. Bij software problemen kan de gebruiker simpel de computer weer terugzetten naar hoe hij uit de fabriek kwam.

Wat staat op een recovery partitie?
Een image van de overige partities en een programma om die image weer terug te zetten.

Bij een zelfbouw is er geen standaard image, dus is er ook geen recovery partitie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan