• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows-11 Backup en Restore Procedure

Status
Niet open voor verdere reacties.

aspaan

Gevestigd lid
Lid geworden
10 jul 2016
Berichten
312
Waarderingsscore
10
Hallo,

Ik werk sinds kort met Windows-11 en kwam uit het Windows-7 tijdperk
Ik heb nu echter een vraag m.b.t. een aan te maken Backup en Restore-Procedure van een Complete system-image
(dwz een volledige backup van mijn harddisk c.q. ssd)

Onder windows-7 deed ik dat, door daar de backup-procedure van windows te volgen door 2 aktiest te doen:
1. Een completre image van het systeem maken naar een Externe Hardsisk
2. Een Start-up CD- maken waar een windows start-systeem op wordt geplaatst

Als ik nu een compleet systeem moet terug zetten, omdat de Windows op de Pc niet meer werkt, dan startte ik de
Start-up CD op (met windows) en kon ik een Restore plegen van de eerder gemaakt image vanaf de externe Harddisk

Ik zou deze procedure ook nu met gebruik van Win-11 willen uitvoeren, maar ik zie nergens waar ik dit zou kunnen doen binnen Win-11

Vraag is: Kan ik deze eerder door mij gemaakte Procedure (van Win-7) ook weer onder Win-11 doen, of moet ik dan een of ander software pakket voor aanschaffen?

Gaarne een advies in deze
 
De oude windows 7 backup is nog steeds beschikbaar:
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Back-up maken en terugzetten (Windows 7)

Maar ik zou je aanraden om eens te kijken naar Macrium reflect. Met de gratis versie kan je ook images maken en weer terugzetten.

 
Een backup maken via de z.g. Win-7 Methode (zoals in 1e antwoord is gegeven, is dat ik een start-up disk moet maken op een CD, maar ik heb geen CD., dus dat zou op een USB-Stick moeten komen,
Om zodende bij restoren een windwos-versie vanaf de USB Startup opte starten

Ik ben dus op zoek naar een programma, dat 2 funkties heeft

1. Een system image maken op een USB Harddisk van mij complete systeem
2. Een Startup image , liefst op een USB stick maken, dat als mijn PC het totaal niet meer doet
eerst Windows vanaf de Startup Stick opstart en daarna een restore plegen van de originele
image van de eerder gemaakt USB Harddisk

Ik zal eens kijken of het advies van nlreiniernl dit doet
 
Zoals ik al zei, kijk eens naar Macrium Reflect Free, die doet precies wat je wilt.
 
Bedankt, Ik ga het proberen met Macrium Reflect free
 
Een backup maken via de z.g. Win-7 Methode (zoals in 1e antwoord is gegeven, is dat ik een start-up disk moet maken op een CD, maar ik heb geen CD., dus dat zou op een USB-Stick moeten komen,
Om zodende bij restoren een windwos-versie vanaf de USB Startup opte starten

Ik ben dus op zoek naar een programma, dat 2 funkties heeft

1. Een system image maken op een USB Harddisk van mij complete systeem
2. Een Startup image , liefst op een USB stick maken, dat als mijn PC het totaal niet meer doet
eerst Windows vanaf de Startup Stick opstart en daarna een restore plegen van de originele
image van de eerder gemaakt USB Harddisk

Ik zal eens kijken of het advies van nlreiniernl dit doet
Dat hoeft maar maar goed.
Zelf maak ik gewoon Windows images met de functie welke Microsoft zelf binnen Windows aanbiedt. Start-up image is niet nodig.
 
Ik heb inmiddels een Image en Startup-CD aangemaakt, ik hd nog ergens een CD-drive liggen
(via de Win-7 Backup methode, binnen Win-11)
Ik ga volledigheids halve nog een Windows-opstart maken i.p.v. de CD maar nu op een USB-Stick
Nogmaals bedankt voor alle adviezen
 
Nog een aanvulling: een back-up gemaakt met Windows is bij mijn weten veel groter dan een gemaakt met bv Macrium Reflect. Bovendien lukte het mij niet altijd om een back-up van Windows terug te zetten, maar dat zal wel aan mij gelegen hebben:sob:
Nu gebruik ik al weer vele jaren probleemloos Macrium Reflect free.
 
Ik heb hier hetzelfde gevoel als Veng over die MS Windows systeem-backup. Mij is dat ook nooit gelukt om eentje terug te plaatsen zoals het hoort. Ik gebruik al vele jaren Acronis True Image (is wel betalend), zeer tot mijn tevredenheid. Macrium Reflect Free heb ik ook al getest op de andere (test)pc en die doet het ook goed.
 
Ik wil nu toch wel eens Macrium Reflect proberen voor het Backuppen en Restoren van een complete Image van mijn systeem.
IK ben echter totaal niet bekend met Macrium reflect en ik zou daarom graag willen weten of er ergens instructies te vinden zijn, om Macrium daarvoor te gebruiken, met name:

1. Hoe maak ik met Macrium een Complere Image backup
2. Hoe maak ik met Macrium een Windows Startup USB-Stick (nodig, als de PC nier meer
normaal is op te starten), zodat ik daarna een Restore kan plegen
3. Hoe restore ik met Macrium een System-Image

Ik kan nk nergens redelijk (begrijpbare) instructies daarvoor vinden

Alle reakties zijn welkom
 
Ik vind de userinterface ook niet zo duidelijk maar je kunt vrijwel alles default laten staan.
Kies links in het menu de vier zwarte blokjes: "Een image aanmaken van partities enz."
Dan hoef je alleen de locatie opgeven waar de image naartoe moet en een naam opgeven.
Als het goed is staan er vinkjes bij de partities die je nodig hebt.
Als je dan op voltooien klikt krijg je nog een venster met opties. Daarvan laat ik eenmalig alle vinkjes staan om de configuratie file op te slaan.
Bij een volgende keer haal ik het onderste vinkje weg anders krijg je een hee stoet met config. files.
Na het sluiten van dat venster begint hij direct aan een controle en start de back-up.

Je kunt allerlei zaken aanpassen, bv hoe vaak je een back-up wilt maken. Ik doe dat elke 4 dagen.
Het is wel een beetje zoeken in de menu's. Dat had m.i. duidelijker gekund en gemoeten.

Links boven staat een icon om een rescue medium aan te maken.

Het terugzetten doe je door via dit medium te booten en dan wijst de rest zich van zelf.
Ik heb zelf nog niet geprobeerd om binnen Macrium zelf de tab te kiezen om een image terug te zetten. Dat zal ook wel werken maar die rescue heb je toch nodig voor het geval je systeem niet wil opstarten.
 
Ik wil nu toch wel eens Macrium Reflect proberen voor het Backuppen en Restoren van een complete Image van mijn systeem.
IK ben echter totaal niet bekend met Macrium reflect en ik zou daarom graag willen weten of er ergens instructies te vinden zijn, om Macrium daarvoor te gebruiken, met name:

1. Hoe maak ik met Macrium een Complere Image backup
2. Hoe maak ik met Macrium een Windows Startup USB-Stick (nodig, als de PC nier meer
normaal is op te starten), zodat ik daarna een Restore kan plegen
3. Hoe restore ik met Macrium een System-Image

Ik kan nk nergens redelijk (begrijpbare) instructies daarvoor vinden

Alle reakties zijn welkom
Hoezo geen instructies? Waar zoek je?
Dit staat gewoon op hun eigen website
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan