• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 11 Live Mail naar nieuwe Mail-server

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik werk al lang niet meer POP accounts en moet Enigma bijtreden mbt tot backups. Misschien ben ik hierin een beetje ouderwets maar beter een backup te veel dan eentje te weinig. Ik heb in het verleden al bij menig klant een traantje gezien wegens het niet maken van backups, zelfs bij het verwittigen op voorhand. Dit geldt ook voor mail enz. Het volledige vertrouwen in cloud services is niet aan mij besteed. Ondertussen heb ik Thunderbird eens geïnstalleerd op de testpc (waar ook Office Outlook) op staat. Straks eens testen en onderzoeken wat ik zelf kan vinden. Voor mijn hoofd gebruik zal Office Outlook een vaste waarde blijven.

Je kan gewoon je profiel map kopieren.
(Voor Windows vind je dat onder locatie\Thunderbird\Profiles\xxxxxxx.default.)

Er zijn ook tooltjes voor, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Met Thunderbird heb ik alleen ervaring met POP3. Thunderbird heeft een profielmap. Daar staat alles in, van adresboek tot mailbestanden (per map). Een backup maak ik door zelf (via een batchbestand doe ik het) een kopie van de volledige profielmap te maken. (Dit geldt voor elk van de Mozilla producten, ook Firefox b.v.)
Er is ook een Mozbackup programma, maar dat wordt al een tijdje niet onderhouden. Maar het concept van de Mozillaproducten is altijd hetzelfde gebleven, dus ik vermoed dat het nog werkt.

Verder kan je los in de menu's van die producten delen (zoals adresboek) exporteren en importeren.

Profielmap: C:/Users/[gebruikersnaam]/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/[tekststring].default/

Laatst bewerkt:
Als je al sinds eind jaren '80 / begin '90 jaren de mail gebruikt, dus pas een jaar of 34 jaar en er is nog nooit iets met mijn Microsoft mailaccounts gebeurd, dan tja.
Let wel, ik heb het niet over het maken van geen backups van alle andere bestanden, zoals docx'jes, XLSX'jes, Powerpointjes, foto's, muziekfiles etc.etc. Die worden ook door mij maandelijks naar een externe hdd gekopieerd, maar mijn mailaccountgegevens? Nee, daar behoor ik duidelijk tot die andere groep.

Sterker nog, wat backuppen betreft, het staat al '100' jaar in mijn handtekening hieronder.

Laatst bewerkt:
Ik vind Mailstore home het makkelijkste, maar de gratis versie kan maar 3 accounts aan.
Even corrigeren. Hoe kom je op dat idee? Ik heb hier een 20 tal of meer accounts in mijn outlook.
Vergis jij je niet met Mailwasher en Mailwasher Pro?

Mailstore Home is het backup programma en doet gewoon je volledige backup, dat is niet per account maar per mail programma.

Dat werkt dus ook prima met Thunderbird ongeacht hoeveel accounts je er in hebt zitten.

Adresboeken is een ander verhaal. Geen idee of die meegenomen worden met Outlook of Thunderbird in Mailstore.

Microsoft heeft het beter voor elkaar, maar hetzelfde geldt voor Gmail en ISP's. Bij Ziggo is het al gebeurt dat mensen hun mail kwijt raken. Als er iets gebeurt met de servers en ze hebben het niet meer, heb je geen recht van spreken als je zelf geen backups maakt.
Maar enkele nadelen van Microsoft accounts zijn eerder al genoemd in de inhoudelijke reactie, het is een keuze, maar ik maak ook daarvan backups.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan