• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 11 start helemaal niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is ellende, het is mij toen dankzij de tip die Aarie25 hier gaf, wel gelukt.

Ik had een nieuwe laptop die met Windows 11 uit de fabriek geïnstalleerd kwam en dus was voorzien van bitlocker zonder dat ik het wist, en het schijnt met een update te maken te hebben.

zie:

Hier zie je exact wat hij intypt:


Maar m.b.v. van inloggen op dit adres op je Microsoft account zou het ook kunnen lukken.

Inlog voor bitlocker code

Na het gebruiken en inloggen op bovenstaande link kom je op de pagina waar de bitlocker code zou moeten staan. Deze dien je dan exact over te typen op de pagina. Het is mij toen gelukt, maar een nieuwe installatie zit er nog steeds niet in, doordat hij voorgeïnstalleerd is uit de fabriek.

Maar ik heb in vergelijking met jou een voordeel, dat op de laptop niet echt onmisbare dingen staan. Ik hoop dat het je lukt om er alsnog in te komen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ellende, het is mij toen dankzij de tip die Aarie25 hier gaf, wel gelukt.

Ik had een nieuwe laptop die met Windows 11 uit de fabriek geïnstalleerd kwam en dus was voorzien van bitlocker zonder dat ik het wist, en het schijnt met een update te maken te hebben.

zie:

Hier zie je exact wat hij intypt:


Maar m.b.v. van inloggen op dit adres op je Microsoft account zou het ook kunnen lukken.

Inlog voor bitlocker code

Na het gebruiken en inloggen op bovenstaande link kom je op de pagina waar de bitlocker code zou moeten staan. Deze dien je dan exact over te typen op de pagina. Het is mij toen gelukt, maar een nieuwe installatie zit er nog steeds niet in, doordat hij voorgeïnstalleerd is uit de fabriek.

Maar ik heb in vergelijking met jou een voordeel, dat op de laptop niet echt onmisbare dingen staan. Ik hoop dat het je lukt om er alsnog in te komen.
Ik kom in mijn Microsoft account , dat is het probleem niet , maar in die omgeving vind ik nergens mijn 48 cijferige code .
 
Dat is balen als ik die link klik bitlocker pak, dat kom ik na het inloggen gelijk op de pagina waar de code staat.
Er staat dan bij mij dit boven:

BitLocker-herstelsleutels​


Ik zou niet weten hoe ik deze handmatig moet vinden in mijn Microsoft account. Ik kom er alleen via de link uit mijn vorige bericht.
 
@peterke123 wellicht is dit van toepassing bij u ..
Tijdens de COVID periode hebben we veel klanten gezien die plotseling thuis aan het werk waren of naar school gingen en mogelijk zijn gevraagd om zich aan te melden bij een werk- of schoolaccount vanaf hun pc. Als dat ook uw ervaring was, is het mogelijk dat uw werk of school een kopie van uw BitLocker-herstelsleutel heeft.
 
@Emi , het is mijn prive computer en altijd in mijn bezit geweest .
 
wat ik bedoelde met de tekst eerder is of jij toevallig van thuis uit gewerkt heb ... ook al is dit je prive computer ..niet iedereen krijgt van de baas een werk computer mee !
 
Één bericht verwijderd en één bericht aangepast.
@nlreiniernl reageer alleen om te helpen of blijf uit dit topic. Niemand is geholpen met wat jij denkt.
 
Heb je ondertussen al contact gehad met de pc-winkel?
Hier in dit topic ga je blijkbaar geen stap vooruit geraken naar het behoud van je data. Misschien dat ze in de winkel je schijf even aan een andere pc kunnen hangen en zo een poging kunnen doen tot recuperatie van je data. Daarna een nieuwe installatie.
Ik heb ook al ervaren dat sommige merken van pc's (vooral HP) de pc fabriek af leveren met bitlocker geactiveerd. Dan is het kwestie van in Windows bitlocker uit te schakelen. Bij een nieuwe schone installatie van Windows 11 gebeurt het ook al eens dat bitlocker automatisch aan staat. Ik installeer ook altijd een nieuwe of oude pc met een lokaal account ipv met een Microsoft account. Dat voorkomt vaak veeeel miserie.
 
Één bericht verwijderd en één bericht aangepast.
@nlreiniernl reageer alleen om te helpen of blijf uit dit topic. Niemand is geholpen met wat jij denkt.
Klopt maar als je de moraalpolitie wil uithangen zou ik zelf ook maar eens vraagtekens zetten bij deze vraag en situatie.
 
Heb je ondertussen al contact gehad met de pc-winkel?
Hier in dit topic ga je blijkbaar geen stap vooruit geraken naar het behoud van je data. Misschien dat ze in de winkel je schijf even aan een andere pc kunnen hangen en zo een poging kunnen doen tot recuperatie van je data. Daarna een nieuwe installatie.
Ik heb ook al ervaren dat sommige merken van pc's (vooral HP) de pc fabriek af leveren met bitlocker geactiveerd. Dan is het kwestie van in Windows bitlocker uit te schakelen. Bij een nieuwe schone installatie van Windows 11 gebeurt het ook al eens dat bitlocker automatisch aan staat. Ik installeer ook altijd een nieuwe of oude pc met een lokaal account ipv met een Microsoft account. Dat voorkomt vaak veeeel miserie.
Ik heb nog geen contact gehad met de pc winkel , de persoon heeft deze winkel in bijberoep en is niet altijd geopend en inderdaad ik beschik over een HP pc , ook heb ik de optie geprobeerd om de PC terug clean te instaleren maar dit doet hij ook niet en geeft dan als foutmelding dat er een probleem is met het opnieuw instellen van de pc .

Ook geeft de pc bij het opstarten gedurende 1 seconde volgende fout aan ,

stopcode 0xc000021a

Wat kan dit betekenen
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat het om Windows 11 gaat?
Die stopcode is bekend met Windows 10 namelijk en dan is er een probleem in Windows 10, dat via een omweg gerepareerd kan worden.
Ik hoop dat onderstaande voor jou de oplossing is:

Workaround voor getroffen Windows 10-systemen

Microsoft heeft echter wel een tijdelijke oplossing gedeeld, om het probleem met het blauwe scherm te omzeilen en de getroffen systemen weer op te starten zoals verwacht.

Hiervoor moeten gebruikers het bestand
hidparse.sys uit de map system32\drivers kopiëren naar system32
via de Windows Recovery Environment (WinRE) zodat de handtekeningvalidatie niet langer mislukt tijdens het opschonen.

Om dit probleem op beïnvloede apparaten te verhelpen, moet u de volgende stappen doorlopen:
  1. U moet de Windows Herstelomgeving binnengaan. Als uw apparaat niet automatisch is opgestart in WinRE, zie Toegangspunten tot WinRE.

  2. Selecteer de knop Problemen oplossen.

  3. Selecteer de knop "Herstel, probleemoplossing en diagnostische hulpmiddelen starten".

  4. Selecteer de knop "Geavanceerde opties".

  5. Selecteer de knop "Opdrachtprompt" en wacht tot uw apparaat opnieuw opstart, indien nodig.

  6. Uw toestel zal moeten herstarten naar een Command Prompt venster. Mogelijk moet u zich aanmelden met uw wachtwoord voordat u in het Command Prompt-venster komt.

  7. Voer de volgende opdracht uit (Belangrijk: Als Windows niet op C:\windows is geïnstalleerd, moet u de opdracht aanpassen aan uw omgeving):
    xcopyC:\windows\system32\drivers\hidparse.sys C:\windows\system32\hidparse.sys

  8. Zodra het vorige commando is voltooid, typ: exit

  9. Selecteer de "Continue" knop.

  10. Windows zal nu moeten opstarten zoals verwacht.

"Het wordt niet aanbevolen om een andere workaround te volgen dan de hierboven aanbevolen oplossingen.
We raden niet aan de hidparse.sys uit uw Windows\System32-map te verwijderen," voegde Microsoft eraan toe.
 
Windows 11 gebruikt vrijwel altijd dezelfde stopcodes als Windows 10, dus daar hoef je niet naar te kijken.

Maar die stopcode kan je verwachten als bitlocker niet kan starten. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben dat windows denkt dat hij een bitlocker sleutel nodig heeft, terwijl bitlocker helemaal niet gebruikt wordt.

Heb je al eens geprobeerd om van een USB stick te starten?

Zo nee, maak dan een USB stick met Hirens:


onder USB booting vind je informatie hoe je die stick kan maken. Als hirens gestart is gewoon met explorer kijken of je de harddisk (SSD) kan openen en of jij je gegevens ziet.
 
Weet je zeker dat het om Windows 11 gaat?
Die stopcode is bekend met Windows 10 namelijk en dan is er een probleem in Windows 10, dat via een omweg gerepareerd kan worden.
Ik hoop dat onderstaande voor jou de oplossing is:

Workaround voor getroffen Windows 10-systemen

Microsoft heeft echter wel een tijdelijke oplossing gedeeld, om het probleem met het blauwe scherm te omzeilen en de getroffen systemen weer op te starten zoals verwacht.

Hiervoor moeten gebruikers het bestand
hidparse.sys uit de map system32\drivers kopiëren naar system32
via de Windows Recovery Environment (WinRE) zodat de handtekeningvalidatie niet langer mislukt tijdens het opschonen.

Om dit probleem op beïnvloede apparaten te verhelpen, moet u de volgende stappen doorlopen:
  1. U moet de Windows Herstelomgeving binnengaan. Als uw apparaat niet automatisch is opgestart in WinRE, zie Toegangspunten tot WinRE.

  2. Selecteer de knop Problemen oplossen.

  3. Selecteer de knop "Herstel, probleemoplossing en diagnostische hulpmiddelen starten".

  4. Selecteer de knop "Geavanceerde opties".

  5. Selecteer de knop "Opdrachtprompt" en wacht tot uw apparaat opnieuw opstart, indien nodig.

  6. Uw toestel zal moeten herstarten naar een Command Prompt venster. Mogelijk moet u zich aanmelden met uw wachtwoord voordat u in het Command Prompt-venster komt.

  7. Voer de volgende opdracht uit (Belangrijk: Als Windows niet op C:\windows is geïnstalleerd, moet u de opdracht aanpassen aan uw omgeving):
    xcopyC:\windows\system32\drivers\hidparse.sys C:\windows\system32\hidparse.sys

  8. Zodra het vorige commando is voltooid, typ: exit

  9. Selecteer de "Continue" knop.

  10. Windows zal nu moeten opstarten zoals verwacht.

"Het wordt niet aanbevolen om een andere workaround te volgen dan de hierboven aanbevolen oplossingen.
We raden niet aan de hidparse.sys uit uw Windows\System32-map te verwijderen," voegde Microsoft eraan toe.
Nee , deze optie is geen oplossing voor mijn probleem .
 
Windows 11 gebruikt vrijwel altijd dezelfde stopcodes als Windows 10, dus daar hoef je niet naar te kijken.

Maar die stopcode kan je verwachten als bitlocker niet kan starten. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben dat windows denkt dat hij een bitlocker sleutel nodig heeft, terwijl bitlocker helemaal niet gebruikt wordt.

Heb je al eens geprobeerd om van een USB stick te starten?

Zo nee, maak dan een USB stick met Hirens:


onder USB booting vind je informatie hoe je die stick kan maken. Als hirens gestart is gewoon met explorer kijken of je de harddisk (SSD) kan openen en of jij je gegevens ziet.
Dit is de 64 versie , ik beschik over de 32 versie , lukt de 64 versie dan ook op mijn pc.
 
Windows 11 32 bit bestaat niet ... indien uwe Windows 10 eerder een 32 bit was en je heb vervolgens deze geupgraded naar de Windows 11 wel dat gaat dus nooit omdat er gewoon geen Windows 11 32 bit uitgebracht werd ..

als je pc niet ouder is dan 15 jaar dan heb je waarschijnlijk een 64 bit processor en ja dus met minimaal 4 gb kan je al een 64 bit besturingssysteem instaleren .

**tevens kan men niet van een 32 bit upgraden naar een 64 bit , wil jij de Windows11 64 bit draaien dien je voor een verse installatie te gaan opgestart vanaf een opstartbare usb stick of een dvd dl
 
Laatst bewerkt:
@Enigma147 , ik heb de boot cd gedownload en gebrand op dvd met mijn vaste en tevens oude pc , maar met deze dvd krijg ik ook geen leven in de laptop.
 
@peterke123 - geef een update, nog steeds het probleem dat Win 11 niet wil installeren.

Je kan proberen je bestanden te redden via Linux.
Je hebt minimaal een 4 GB USB stick nodig om Linux Mint 21.2 Vera via Rufus op die stick te zetten;
daarmee kan je dan je stukkende notebook opstarten in een Live modus.
Daarbij wordt niets geïnstalleerd.

Maar je kan dan wel via de Linux verkenner op het Dashboard naviageren naar Windows en je bestanden.

Download via nluug - dat is de snelste server in ons land.

De hamvraag is nu: kan je wel of niet je bestanden veilig stellen via kopiëren en plakken in een grote USB-stick of externe USB harddisk?

Laat dus weten wat er kan of niet kan.

Overigens: je kan de Mint ISO op een DVD branden, maar na ermee geboot te hebben, moet je meer geduld opbrengen dan bij gebruik van een USB-stick.
 
@Abraham545 Windows 11 instaleren is nog steeds niet gelukt , ik heb vandaag pas mijn laptop bij mijn vertrouwde PC hersteller kunnen binnenbrengen omdat deze vorige week op vakantie was , ik hoop dat ik morgen weet wat er mis is met de laptop , ik zal jullie verder op de hoogte houden hiervan .
 
@peterke123 - Dan hoop ik voor je, dat jouw frustraties ten einde komen.
 
Als nou besturingsysteem op één partitie, en alle andere programma's documenten e.d. op andere partitie in eventueel vervolg!? Dat een suggestie, beetje de moeite waard?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan