• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 2000 Opnieuw Installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Kingcollin

Gast
vraag 1:
heej allemaal een collega van mij wil weten of hij als hij windows 2000 opnieuw installeerd ook bijvoorbeeld de driver van de netwerkkaart , de muis (PS2) en cd speler kwijt is. zelf denk ik dat dit niet zo is omdat er standaard met de installatie van windows ook drivers worden geinstalleerd en dat je die dus niet apart hoeft te downloaden. hij kan dus nu gewoon de cd opstarten en windows opnieuw installeren.

vraag 2:

ook wil hij van 2 partitie 1 maken, het maakt niet uit dat de gegevens weg gaan. hij wil alleen zeker weten dat die drivers geen probleem zouden gaan vormen. hij heeft een C schijf van 1 gig en een D schijf van 5gig. nu is dus de C te klein en wil hij die 2 partities samenvoegen.
is het mogelijk om die 2 partities samen te voegen of moet je daarvoor perse alles formateren en dan partities verwijderen en dan een nieuwe aanmaken??

grtz Kingcollin en collega's
 
Je zou eerst dmv partition magic de partities kunnen samenvoegen, en hierna met de bootdiskette de partitie kunnen formateren en win 2000 opnieuw installeren.

Windows 2000 heeft drivers aanboord voor muis e.d. of deze ook voor iedere netwerkkaart is, kan er vanaf hangen.
 
thx frank maar heb je daar toevallig een handleiding voor?? hoe we de partities kunnen samenvoegen met partition magic
 
In windows zitten idd drivers voor sommige hardware.. als je wil weten welke hardware er door windows 2000 ondersteund word moet je even op de win2k HCL kijken (hardware compatibility list)

deze kan je hier vinden
 
ik heb al flink wat lopen googlen maar ik kan nergens een handleiding vinden voor partition magic 8.0 waarin staat hoe ik partities samen kan voegen. ik moet dus een handleiding hebben die ik mijn collega mee naar huis kan geven. het is namelijk voor thuis.

plz help

grtz Kingcollin
 
merge partitions is het geloof ik. Je heb kans dat je dit onder dos moet doen.. Als merge niet werkt moet je eerst alles wat op de 2e partitie staat naar de eerste copieeren, dan de 2e partitie deleten.. en de eerste resizen tot de volledige groote van je HD space.

Succes :)
 
als het geen belangrijke gegevens zijn hoeven we toch niet te kopieren??? er staan alleen programm's op die we toch wel weer kunnen installeren. als we die gewoon eerst uninstallen dan kunnen we de rest toch gewoon weghalen met de funtie verwijderen??

en als we het zouden kopieren van de 2e naar de eeste hebben we misschien al 2 redenen waar dat niet gaat lukken.

1 misschien als je het programma start gaat hij zoeken naar D: terwijl die er helmaal niet meer is.
2 omdat die schijf maar 1gig is en daarop nog maar 40 MB vrij is en dus niet genoeg ruimte is.
 
Partition magic heeft geen handleiding nodig, de (engelse) tekst in scherm is duidelijk.

"Mergen" van gevulde partities doe ik niet graag, n van de vullingen gaat dan in een map en als er iets fout gaat krijg je die niet meer open.

Liefst manipuleer ik alleen de groottes van partities, bij opdracht tot verkleinen vraagt partition magic aan welke partitie de afgestoten ruimte moet worden gegeven en andersom ook bij vergroten, van welke partitie de ruimte moet worden afgepakt.

Heb ik een partitie geheel leeg en wil ik die weg-delen naar andere partitie(s) dan laat ik die partitie "vervallen" dwz omzetten naar ongebruikte ruimte, laat ook drive-mapper lopen voor aanpassing van verwijzingen schijf-tot-schijf en ga na een extra herstart de ongebruikte ruimte toewijzen aan andere partitie(s).

Als je zo'n programma niet hebt maak dan even contact met me op msn messenger wevedeha apestaartje hotmail punt com.

Als Windows er momenteel werkend opzit kun je toch ook gewoon de CD erin steken en ZONDER formatteren de setup er een keer extra overheen laten lopen? Soms heet dat gewoon "setup" maar soms ook ter verduidelijking een optie "repareren" of "upgrade".
 
Veel drivers blijven gewoon staan, maar het kan zijn dat bijv. de driver voor je netwerkkaart of driver voor je videokaart niet geinstalleerd worden. Daarom kan je beter voor het installeren de drivers hiervoor downloaden en op een cd/data-stick of iets dergelijks zetten. Dan ben je er zeker van dat je ze later nog kan installeren na het opnieuw installeren van Windows 2000.

Succes,
Umit :)
 
Wat betreft de drivers die zal win 2000 wel installeren denk ik. Eigenlijk is het alleen goed te weten als je de driver van je netwerkkaart geinstallerd wordt want dan kan je voor de zkerheid even de naam van je video en geluidskaart noteren en downloaden nainstallatie.

Wat het samenvoegen betreft van de partitie's is heel simpel. Namelijk of je doet dit in dos met een bootflop en dan met fdisk en dan logische partitie verwijderen. Dus eerst de logische partitie verwijderen en dan de primaire. Of je kan booten met de win200 cd en bij het scherm waar je moet kiezen op welke partitie je win200 wilt install eerst alle partitie's verwijderen. Je krijgt dan vanzelf de orginele schijf terug zonder partitie's. Wat in dit geval dus een schijf van 6 Gig zal zijn als ik het goed heb. Adviseer je vriend ook een hd erbij te plaatsen want 6Gig is tegenwoordig niks he....

ciao flash
 
Wat Flashplash zegt is de kortste klap. Gewoon setup draaien en binnen setup de paritities weggooien en een nieuwe maken.

Of windows 2000 de drivers voor de netwerkkaart heeft zou ik niet weten. Als je een standaard netwerkkaartje hebt met een zogenaamde RTL-chip, bijvoorbeeld rtl8029 (10mbit) en 8039 (100mbit) Dan zal windows deze automatisch installeren. Kaartjes met deze chips zijn nogal veel voorgekomen de afgelopen jaren. Heb je een 3com-kaart word deze hoogstwaarschijnlijk ook automatisch herkend. Voor de rest zul je even op die HCL-lijst moeten kijken.
Als je netwerk op het moederbord hebt zitten dan staan de drivers op de cd van het moederbord.

Kijk anders even in apparaatbeheer wat voor kaartje het is ( en schrijf even op!), zoek dan meteen de juiste windows2000-drivers op internet. Dan weet je zeker dat je goed zit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan