• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 7 sneller opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remmy

Tick Tock, Cheater
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
9.291
Waarderingsscore
0
LET OP: Deze tutorial is alleen voor computers met een processor van 2 kernen of meer, of 2 of meer processors!

Vind je dat Windows 7 wel wat sneller mag opstarten?
Via een simpele handeling is de opstarttijd flink minder te maken.
Ga naar START, en zoek naar uitvoeren.
Start vervolgens uitvoeren en type het volgende: msconfig.
Druk vervolgens op ENTER, of klik op OK.
Als het goed is zie je nu een venstertje verschijnen.

Verander in dit venster geen waarden waarvan je niet weet wat voor gevolgen het heeft, dit kan namelijk fataal voor Windows zijn!

Ga naar het tabblad Computer opstarten.
Hier zie je jouw Windows 7 installatie staan.
Klik erop, en klik vervolgens op Geavanceerde opties.
Vink hier Aantal processors: aan, en zet deze op 2.
Klik op OK, en in het volgende venster op Toepassen.
Sluit nu het venster af.
Er zou nu een volgend venster moeten verschijnen of je de PC wilt afsluiten, of opnieuw wilt opstarten.
Kies voor opnieuw opstarten, en je zou nu moeten merken dat de opstarttijd minder is geworden.

Alle opmerkingen, verbeteringen, vragen en suggesties zijn welkom.

Deze tutorial is niet van mijzelf, maar ik heb dit op internet gevonden!
Bron: http://www.intowindows.com/how-to-speed-up-windows-7-boot/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Vista is dezelfde optie aanwezig.

Maar, ik kan na een eerste reboot niet concluderen, dat het opstartproces van Vista sneller is geworden, mede omdat mijn Vista al snel opstart!
 
Nee, maar jij hebt al een supersnelle Vista :)
En dit werkt inderdaad ook voor Vista.
 
De vorige Vista had bijna twee minuten nodig; ditmaal heb ik de fontsmap uitgedund en dat alleen scheelt met opstarten!
 
De fontsmap?
 
Hoi,

Ik wil niemand teleur stellen of zoiets, maar het deze zogenaamde 'tweak' blijjkt al langer rond te gaan op internet en voert niks nieuws en bijzonders uit, tenzij Windows (HAL) niet goed decteerd dat er een CPU met twee of meerdere cores aanwezig is. Het HAL in Windows Vista en 7 ziet dit namelijk zelf (is ook z'n taak). Als dit normaal gesproken niet gedecteerd wordt, is er iets niet helemaal goed.

Dan kun je deze optie gebruiken om alsnog er zeker van te zijn dat er twee of meerdere cores actief zijn tijdens het opstarten van Windows.

Grtn,

killman
 
Bij mij stond ie standaard op 1 kern ;)
 
fontsmap uitgedund? interessant :) , hoeveel scheelt dit met opstarten, en welke fonts kan je zoals verwijderen Abraham54 ?
 
Bij mij stond ie standaard op 1 kern ;)

Standaard hoort die instelling te staan zoals bijgevoegde screenshot ;). Zo staat ie hier bij mij en na de installatie van Windows.

@Abraham54, dat lijkt mij ook wel interesant hoe dat zit met die Fonts map, welke heb en kun je verwijderen?? B.v.d!

Grtn,

killman
 

Bijlagen

  • msconfig.jpg
    msconfig.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 217
Interessant om te checken of je 1 of meer processors gebruikt bij opstarten.

Misschien ook even vermelden in de handleiding dat deze tip alleeen geldt voor 2 of meer cores.

Worden er processen uitgedund eigenlijk? Zo ja, welke?

Ik vraag me ook af of het invloed heeft op de TurboBoost op de i5/i7 processors.
 
Misschien ook even vermelden in de handleiding dat deze tip alleeen geldt voor 2 of meer cores.

Welke processen worden er uitgedund eigenlijk?

Ik vraag me ook af of het invloed heeft op de TurboBoost op de i5/i7 processors.

Het geldt bij twee en meer cores (die zie je er dan bij staan), maar nogmaals ik zal er niet teveel tijd aan besteden.. eigen keus natuurlijk!

Wat bedoel je met processen uitgedund??

En ja het werkt ook gewoon met i5/i7..

MAAR nogmaals: Dit moet normaals gesproken gewoon door Windows moeten worden gedecteerd tijdens het opstarten.. Deze tab wordt vaak gezien voor het testen van dingen, je kunt voor de zekerheid natuurlijk voor twee of meer cores kiezen, maar in de meeste situaties is dit al zo standaard!

Grtn,

killman
 
In mijn vorige Vista was de fontsmap 570MB groot, nu net 200MB.

Je kan in Vista en Windows 7 wel fonts verwijderen, maar dan mis je de mogelijkheid de verwijderde fonts in een back-up map te bewaren!

Het Tool Printer's Apprentice 8.1 maakt dit wel mogelijk!

Voorzover ik weet, laadt Vista de fonts in het werkgeheugen, om ze snel te kunnen geruiken.

Dus hoe groter de fontsmap, hoe meer in het geheugen geplaatst moet worden, hoe langer dus de opstart duurt.
 
Wat bedoel je met processen uitgedund??

En ja het werkt ook gewoon met i5/i7..

Ik dacht dat er minder processen gedraaid/geladen gaat worden door deze tip.

Ik vroeg me gewoon af of de TurboB al aanslaat tijdens opstarten.
 
Misschien ook even vermelden in de handleiding dat deze tip alleeen geldt voor 2 of meer cores.
Ik heb het er toch duidelijk bijgezet?
Helemaal bovenaan, dikgedrukt.
--- automatische edit ---
Ik dacht dat er minder processen gedraaid/geladen gaat worden door deze tip.

Ik vroeg me gewoon af of de TurboB al aanslaat tijdens opstarten.
In msconfig kan je natuurlijk ook de opstartprocessen wijzigen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo killmanp123, in ieder geval geen systeemfonts uit de map verwijderen!
Die zijn doorgaans rood van kleur!

Wat ik verwijderd heb zijn zowel grote als kleine fontbestanden en wel die, die ik toch nooit gebruik!

Mocht de nood aan de man komen. dan kan uit de backupmap fonts terugzetten!
 
Ik heb het er toch duidelijk bijgezet?
Helemaal bovenaan, dikgedrukt.
--- automatische edit ---

In msconfig kan je natuurlijk ook de opstartprocessen wijzigen ;)

My bad:oops:

Natuurlijk, ik bedoel de services.
Opstart processen heb ik alles al uitstaan behalve antivirus.
 
Dat geeft toch dezelfde lijst services?
Wat maakt het verschil?
 
Hee,

Als je services via msconfig uitschakeld zijn ze direct uit en bij 'services.msc' kun je zo ook op auto (vertraagd start), auto, handmatig en uitgeschakeld zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan