• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 8 in UEFI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louis123

Nieuw lid
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Liefste forum,

Ik heb een nieuwe PC besteld die ik vrijdag ineen ga zetten.

Asus z87-A is het moederbord, processor intel 4670.
Zou Windows 8.1 (legale SB-dvd) willen installeren op de ssd (840 evo), daarnaast ook ubuntu.
Ik zou ook willen dat hij standaard gewoon Windows start.
Indien ik Ubuntu starten wil zou ik dan de DirectKey duwen en via de Bios manueel Ubuntu starten.

Hoe ga ik nu best te werk?
Hoe installeer ik een OS in UEFI mode.
Gaat dat met die twee paralelle systemen?
Hoe zit het Secure Boot, moet ik daar bij ubuntu rekening mee houden?
Wat installeer ik best het eerst?
Andere tips zijn ook welkom!

Bedankt!
 
Met alleen de SSD erin W8.1 installeren met de secure boot uit, en als je via de BBS wil booten zal Ubuntu op een 2e schijf moeten, installeren zonder de SSD eraan en die er later weer als eerste bijzetten, start W8.1 als default en via de BBS kun je dan Ubuntu starten.
Als secure boot aanstaat wil Ubuntu niet opstarten.
 
Bedankt voor de antwoorden!
Moet ubuntu op een tweede schijf of kan ik een tweede partitie op de ssd aanmaken (indien niet mogelijk komt ubuntu op de hdd)
Wat is BBS? Bios Bootscreen? -> Gokje

Heb trouwens gelezen dat ubuntu 13.10 64-bit wel Secure Boot ondersteund. Is dit correct?
 
Schijnt niet te werken, in 14.04 zou het wel kunnen.

Overigens schrijf je in de startpost dat je het via de bios wilde doen, Bios-Boot-Selector overigens.

Een dual-boot op 1 schijf kan ook maar dan wordt een 120/128 GB SSD wel wat krap, eerst W8 en dan Linux.
 
Da van die ssd klopt wel natuurlijk.
Dan zal ik secure boot afzetten en Ubuntu op de hdd installeren. (Hoeveel plaats neemt Ubuntu eigenlijk in?) (Goed idee om elk apart de schijven los te koppelen!)
Op wat moet ik daarnaast nog letten bij de uefi installatie, wat zou ik eventueel verkeerd kunnen doen?
En wat BBS betreft wist ik gewoon niet voor wat de afkorting stond maar wist wel waar het op sloeg.

bedankt en met vriendelijke groeten (uit Belgie),
Louis
 
Heb de PC nu geinstalleerd, ubuntu toch op de ssd.
Hij werkt perfect!
Secure Boot uitgezet, ubuntu en Windows uefi geinstalleerd. De Windows Bootmanager geprioriseerd.
Ubuntu opstarten, 2sec, Windows een kleine tien.
Het is fantastisch!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan