• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows en Windows.old

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Ik heb een nieuwe laptop. Daar staat Windows 10 op, zoals gebruikelijk. Koppelverkoop en bij de wet verboden!
Ik wilde daar Windows 7 opzetten maar mijn Win7 DVD werkt niet meer.
Dus ik moet het met de Win10 doen.
Ik WE staat niet alleen een folder Windows, maar ook een Windows.old folder. Compleet!
Is dat gebruikelijk bij aflevering van Windows 10?
Het SSD geheugen is "slechts" 64 Gbyte groot. Dat is niet zoveel.
Moet ik die Win-old handhaven? Zo nee:
Aangezien die Windows.old een behoorlijk ruimte inneemt vraag ik me af of ik die kan deleten one way or another.
Hoe moet ik dat doen? Kan ik die zondermeer de nek omdraaien? of moet ik die Uninstal(len).
Zo ja, hoe doe ik dat?
Ik heb al in Programs en Features gekeken maar Win-old niet gevonden. Misschien sla ik iets over want ik ben niet (zo) bekend met Win10.
perloc
 
Die .old folder kan ontstaan zijn door een update.

Lekker verwijderen.
 
Kan je best doen via schijfopruiming. In de verkenner met rechts op de C-schijf klikken ... eigenschappen ... en daar het knopje schijfopruiming. In het volgende venster kies je voor het knopje "systeembestanden opschonen". Volgende venster zorg je dat alles met windows update staat aangeduid. Klik dan op OK en de boel wordt opgeschoond.
 
vooral de Pdf aanwijzingen zijn nuttig:
https://tinyurl.com/y7t5wkn3
en: ik heb op een (reserve) pc een SSD van 120 GB, de meeste andere allemaal 240. 64 lijkt me wat weinig, tenzij je alle andere dingen op een tweede schijf opslaat, ingebouwd of USB.
 
Polley: Laptop nieuw, geen update gemaakt.
artstudiog: zie antwoord Najsnarf. Die is nog uitgebreider. Dank voor antwoord.
Najsnarf: bij mij gaat niets normaal!! Het bewijs is de vele verzoeken om hulp. Maar niet alles gaat fou! In dit geval zelfs goed.
De win-old opslaan ging helemaal fout. Halverwege werd de opslag onderbroken en wat me verbaasde was dat ook op de HD (SSD in dit geval) de helft van Win-old zomaar was verdwenen. Dus die was onbruikbaar,
Ik besloot dan maar de active Win10 op te slaan. Had ik ieder geval een goede copie.
Opslag tot vrijwel het eind 99%, met als meldling 0 (0) bytes op te slaan eindigde niet, integendeel het ging nog uren door!! Uren inderdaad.
Door een onhandigheid van mij werd de opslag na een paar uur onderbroken.
Dus ik ging op de ext HD eens kijken wat ie allemaal had weggeschreven.
Windows stond er. Maar ook een Windows 10 bla bla.iso!!
Dus nu heb ik win 10 op de DVD, dat wil zeggen dat ik die aan het branden ben. Het gaat wel tergend langzaam.
Maar de install key??? Zou die onderop de laptop staan? Kan het nu niet zien want is actief met branden. Volgens mij niet.
(Nu hoor ik van vele kanten dat SSD zo snel is. Bij dus óók niet: integendeel het lijkt zelfs een stuk langzamer dan een gewone HD!! Maar de laptop start wel snel op, dat moet ik zeggen!)
perloc
 
Vervolg: Het heeft wel 2 uur geduurd om weg te schrijven. Ik denk dat het aan de goedkope media ligt want een van de DVD is voortijdig (op de helft) geëindigd. De laatste voortijdig op de laatste minuut. Snelheid 8X.
En nee, er zit wel een klein plakkertje van windows met een raam erop en alleen maar de melding Windows. Geen smaak. Dus geen install key.
perloc
 
Install key heb je niet (meer) nodig. Windows baseert zich op jouw pc-systeem. Eens Windows 10 erop geactiveerd is, blijft ie dat onthouden. Bij een nieuwe propere installatie (vanaf een usb-stick of DVD) hoef je geen licentienummer in te vullen (overslaan) en zal Windows 10 na installatie en bij verbinding met internet, jouw windows activeren met een digitale licentie. Als je goed gaat zoeken vind je wel een licentienummer maar - grappig - dit nummer geldt voor alle windowsen over heel de wereld. Er zijn wel twee verschillende nrs voor pro en home. Het is enkel als je in de winkel een originele Windows 10 aankoopt, dat je een andere (originele) nummer krijgt. Alle nieuwe pc's met windows en alle upgrades van een vorige versie hebben dus een digitale licentie.
 
Polley: Laptop nieuw, geen update gemaakt.
Weet jij wat er met de laptop gebeurd is voordat deze in de doos ging?


Maar ik snap niet echt wat je nu wilt doen. Je bent Windows 10 op dvd aan het branden als ik het goed begrijp. Maar eigenlijk wil je Windows 7 installeren, toch?


En heb je niet een usb-stick om te gebruiken voor de installatie? Je kan Windows namelijk vrij makkelijk vanaf usb installeren. Wat beduidend sneller werkt dan de ouderwetse optische media.
 
Ik heb twee bezwaren tegen win 10. Het eerste is onbekendheid met dit nieuwe systeem maar de voornaamste is de spionage die in Win10 is ingebouwd en aan de gang is.
Windows 7 voldoet voor mij, maar mijn dvd met win7 "doet" het niet meer. Stom dat ik geen copie heb gemaakt.
Ik kan van 10 naar 7 downgraden maar dat is ook een heel gedoe.
Ik heb deze laptop alleen maar gekocht om als server te dienen voor een programma wat ik aan het ontwikkelen ben. Ik ben 4 weken aan de gang geweest om een werkend netwerk van de Win7 naar de Win10 te krijgen (zie elders, ook bij ********) maar het is nog steeds niet gelukt. Een andere reden is dat mijn Win7 laptop oud is. Werkt nog wel maar voor hoelang?
Dat ik Win10 heb gebrand is omdat ik niet nogmaals met en defect systeem wil blijven zitten. Gewoon een voozorg.
perloc
 
Hou er wel rekening mee dat Windows 7 maar tot januari 2020 wordt ondersteunt!
Is die dvd met Windows 7 niet gekoppeld aan een licentiecode?
 
aarie25: We zullen eens zien of ik in 2020 nog leef. Ik ben 80 jaar!
En wat betreft de install code: zie antwoord van artstudiog.
Hgr
perloc
 
Artstudiog heeft het over Windows 10 en jij over Windows 7, lijkt mij een verschil.
 
Sorry aarie25 ik zag over het hoofd dat jij het had over een Win 7 DVD.
Die heb ik niet, want degene die ik had is defect en met het vuilnis mee.
Ik heb een DVD gemaakt van Win 10. En daar past het antwoord bij van artstudiog.
perloc
 
Oké dan snap ik wat jij bedoelt.
Want jij had het eerder over een Windows 7 dvd.
 
Je zegt mijn Windows 7 cd is kapot. Nu dan maak je toch een nieuwe? Dat kan als je een geldige licentie code hebt. Die code kan je op deze website invoeren verifiëren en dan de ISO downloaden. Vervolgens brand je die op CD.
 
Dát is een goeie! Ga ik doen!
Welbedankt!
Moet nog even een paar DVD's kopen. De goedkopen die ik heb werken niet goed.
Kan niet bij mijn Windows 10 maar ik weet dat de code dan wordt meegebrand.
Win10 heeft een klein plakkertje zonder install code onderop.
perloc
 
Rubensky: Oei, probleem! Dat is een Nederlandse versie. Ik heb altijd alles in het Engels. Is er ook eenzelfde site in Engels?
Ik heb gezocht bij Windows maar niet gevonden.
perloc
 
Je kunt niet zomaar een W7 erop zetten als er W10 op staat, zal de UEFI de BIOS moeten gaan emuleren met CSM of Legacy.:eek:

Tis gewoon een verkeerde keuze geweest, SSD is veuls te klein voor W10, die kan wel naar de 60Gb gaan in gebruikt.

W10 spionage is uit te zetten en W10 werkt niet anders dan andere Windows versies, tis even doorhebben waar alles staat.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Oma van Ex. is 99 geworden en de mijne 93, dus het kan nog lang duren en je bent nooit te oud om te leren.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan