• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows ME/2000

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaimy

Gewaardeerd
Lid geworden
8 jun 2005
Berichten
1.122
Waarderingsscore
0
ik zit al een tijdje te denken om windows xp eraf te gooien en er of windows me of windows 2000 op te zetten.
het gaat om een laptop, de Acer TravelMate 290.

ik gebruik deze laptop voor internet gebruik, msn, photoshop en een spelletje dat ik online speel (vereist bijna niks want het is namelijk 2d)
op de laptop zit een stickertje waarop staat:

Designed for
Microsoft
Windows XP
Windows 2000

als ik het goed begrijp kan ik hier dus geen windows me opzetten.
is het de moeite waard om windows 2000 erop te zetten, zal ik veel verschil merken qua snelheid en zal de laptop nog redelijk beschermd zijn tegen virussen?

kleine note: ik heb er zelf een nieuw geheugenbankje ingegooit van 512 mb.
er zit dus 512 + 256 mb in de laptop.
 
hmmm het verschil tussen windows 2000 en windows Millenium is echt niet al te groot ik denk persoonlijk dat dat wel zou lukken.. als jee en nieuwe pc koopt staat er namelijk ook niet op geschikt voor windows 95, er word vanuit gegaan dat je erook een nieuwe windows op zet :)
 
Het verschil tussen windows 2000 en ME is inderdaad nihiel. Maar dat stickertje geeft aan welk OS je het best kan gebruiken. Zo heb ik hier een oude laptop waarbij win98 en win2000 wordt aangeraden, maar ik heb er dus wel een keer XP opgezet. Trek daar dus niet teveel van aan....

Kijk maar welk OS je wilt gebruiken, maar vlak win98SE ook niet uit... Heerlijk licht in gebruik en volgens mij nog het meest betrouwbare OS tot nu toe... Geen crashes, weinig virussen en weinig spyware... Draai al geruime tijd zonder virusscanner en gebruik alleen een firewall. Laptop laat me nooit in de steek...
 
idd gertjan,

mijn servertje draait ook 24/7 onder w98se lekker stabiel met maar 192mb ram:blink:

(wil nog wel eens aan de linux maar daarvoor moet ik eerst nog een boel lezen/leren)
 
oke, dus het word windows 98ME. gaat dat qua installatie hetzelfde als dat ik windows XP zou installeren? heb eigenlijk nauwelijks tot geen ervaringen met w98 ME
 
Jaimy zei:
oke, dus het word windows 98ME. gaat dat qua installatie hetzelfde als dat ik windows XP zou installeren? heb eigenlijk nauwelijks tot geen ervaringen met w98 ME

het is of 98se (se staat voor second edition van w98, kan beter overweg met usb ed) en idd je krijgt gewoon een wizzard die je door de installatie leid, zorg wel dat je je installatiediskettes/cd's van je apparaten heb zoals printers want daar kan ie om vragen,,heb je die niet ook geen ramp je kan ze later ook toevoegen.
 
Raak je de spijker op z'n kop... Dat is het enige nadeel van windows 98SE (second edition)!! Installatie gaat opzich hetzelfde (geen bootdiskette nodig), maar nadat 98SE geinstalleerd is moet je wel handmatig de drivers updaten. XP levert nl automatisch een scala aan drivers mee, zodat als er nieuwe hardware wordt gevonden, XP meestal de juiste drivers kiest. Installatie XP is dus practisch automatisch tegen deels handmatig bij win98SE.

Voordat je gaat installeren is het daarom ook raadzaam om het merk en type van al je hardware (videokaart, netwerkkaart, beeldscherm etc.) te noteren, zodat je alvast van te voren de meest recente drivers van die hardware kan downloaden.
Een programma waar je dat mee kan doen is Everest of AIDA 32, deze geven een compleet overzicht van je systeemspecs. Na het genoteerd te hebben moet je dan naar de site van de fabrikant alwaar je het merk en type intikt en daarna de meest recente driver downlload.

Zou handig zijn om al die drivers in een aparte map te verzamelen, zodat je ze makkelijk kan vinden en opvragen.

Ik heb dit alles niet gedaan en ben echt bijzonder lang bezig geweest en vandaar dat ik nu wel weet hoe het moet.

Als je er geen reet van snapt, is het mss verstandig om tijdens installatie ff de hulp in te schakelen van iemand die weet wat ie doet. Is echt niet lastigm maar je moet wel ff weten wat je doet....

Heb verder nog een hoop tips, maar laat eerst even weten of je daadwerkelijk win98SE gaat installeren en of het lukt... Zoniet moet je maar weer hier hulp en/of tips vragen.

Greetz Gertjan
 
of win me of win 2000? dan kan ik wel direct zeggen 2000. Win Me staat bij mij net als bij veel andere pc liefhebbers nog altijd voor Meer Ellende.

Maar waarom xp er in de eerste plaats uitgooien?
 
ik heb het gevoel dat alles veel sneller zou moeten kunnen. en ik denk echt dat dat aan windows xp ligt.

iets over die drivers.. zoals ik al zei, werk ik op een laptop.. bij die laptop kreeg ik een cd'tje meegeleverd waarop (volgens mij) alle drivers al stonden.
dat moet volgens mij dus niet echt een probleem zijn.

Edit: het word toch windows 2000, heb wat navraag gedaan en mij werd alsnog windows 2000 aangeraden. moet ik daar ook alle drivers handmatig installeren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaimy zei:
Edit: het word toch windows 2000, heb wat navraag gedaan en mij werd alsnog windows 2000 aangeraden. moet ik daar ook alle drivers handmatig installeren?

Ok, wat je wil... :cool: Snap je wel hoor, is iets meer gedoe met win98SE, maar als het eenmaal loopt is het mijns insziens perfect. Heb met unofficiele servicepacks de skin en functies van 2000, maar dan op een 98 OS.... Maar anyways 2000 dus...

Als je idd CD erbij hebt staan daar de drivers als het goed is wel op. Win2000 heeft iig meer standaardrivers dan win98SE, dus denk dat je een eind vooruit kan... Installeer dus eerst 2000 en kijk daarna in apparaatbeheer of alle hardware goed is geinstalleeerd. Zo niet, dan -> kiezen voor stuurprogramma bijwerken kiezen -> CD erin -> locatie aanwijzen. Dus CD laptop en win2000 altijd bij de hand hebben..

Maar zou als ik jou was wel alle drivers updaten!! Vergeet niet na installatie het updaten van:
  • windows
  • drivers
  • directX
  • Java Sun
Als je een 'lichte' maar goede virusscanner wil, raad ik je Antivir aan. Voor een firewall raad ik je Sysgate of Zonealarm aan.
 
tsja ik ben eigenlijk nooit zo bezig met het updaten van alles. is er een makkelijke manier om dat te doen?

(ik installeer windows altijd en zet automatische updates aan)
 
Das natuurlijk altijd goed.... Maar voor optimaal systeem is het wel aan te raden de meest recente stuurprogramma's te gebruiken. Beter voor geluidsweergave, beeldweergave etc.

Weet dus niet wat standaard wordt meegeleverd met win2000, maar met win98SE was het in eerste instantie (na installatie) niet om aan te zien (pictogrammen van 5 bij 5 bijvoorbeeld).

Maar installeer gewoon eerst OS en kijk of het goed werkt. Perfect, dan niets meer aan doen. Redelijk, dan kijken wat beter kan. Slecht dan enkele aangegeven zaken updaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan