1. Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologie├źn. Dat houdt in dat wij het gedrag van bezoekers verzamelen, gebruiken en met derden delen om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Cookies van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen die aansluiten op uw interesses. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Windows server 2008 - Dns server

Discussie in 'Overige Windows versies' gestart door David, 5 jul 2012.

1. David

David NCF verslaafd

Hoi,

Ik heb sinds 2 dagen nu een bak staan met server 2008 enterprise erop. Ik probeer hier nu een dns server op werkend te krijgen. Deze werkt en draait nu en werkt ongeveer

Ik voeg bijvoorbeeld een A record toe "router"

Deze werkt prima en kan ik resolven op mijn pc.

Alleen als ik nu bijvoorbeeld google.nl probeer te resolven krijg ik dit:

Hoe zorg ik ervoor dat mijn dns server deze verzoeken ook prima kan resolven. Ik neem aan dat mijn dns server deze "records" moet opvragen bij een andere dns server? Hoe stel ik dat in?

David,

2. David

David NCF verslaafd

Ik heb nu een forwarder toegevoegd. 8.8.8.8 en 8.8.4.4 van google.

Nu resolvt die google.nl en andere websites prima. Alleen werkt router.local niet meer..

//Edit De root hints:

Die loopt zo door tot m.root-servers.net

Laatst bewerkt: 5 jul 2012
  3. David

David NCF verslaafd

Ding had wat tijd nodig. Blijkbaar werkt die nu prima..

Volgende vraag. Ik heb nu 2 forward lookup zones.

. (root zone)
    local

Nu wil ik deze twee zones "mirroren" dat als ik een A record toevoeg aan de root zone deze ook te bereiken valt op record.local en via record. Nu moet ik namelijk steeds twee records aanmaken, eentje in de root zone en de andere in de local zone..

Laatst bewerkt: 5 jul 2012
  4. Gollem

Gollem Guest

Als je de ip-configurate op de client configureert dat als DNS-suffix .local wordt toegevoegd, heb je je probleem al opgelost.

Het feit dat je een root-zone hebt en een zone local, betekent dat je DNS-server zelf veratnwoordelijk is voor de root-zones. Dat is niet wat je wilt.
    Verwijder de root-zone uit dns, verwijder de forwarders en clear de cache op de dns-server.

5. David

David NCF verslaafd

Ik ga aan de slag!

---------- Bericht toegevoegd op 17:24 ---------- Vorige bericht was op 15:02 ----------

Hoi!

Router en Router.local werken nu beide. Alleen moet ik nu op alle apparaten hier in huis die dns suffix gaan zetten. Dit moet toch sneller kunnen?

6. Gollem

Gollem Guest

Tuurlijk kan dat sneller. Zet de DHCP-server van de router uit en installeer de DHCP-server role op de 2008 server. En van de opties is "dns search suffix"...

7. David

David NCF verslaafd

Ik heb dit al geprobeert maar kreeg dit niet werkend. De apparaten pakken de dhcp server niet.. Zal wel komen omdat ik de dhcp service alleen kan uitzetten in de router. Niet hem aan een ander e pc / server kan toewijzen.

8. Gollem

Gollem Guest

Een DHCP-server wordt niet toegewezen op een PC. Een DHCP-server wijst zichzelf toe.

Als je op de router de DHCP-functie hebt uitgeschakeld en je hebt op de 2008-server de DHCP-server-role genstalleerd en geconfigureerd, kun je op de client-computers een "ipconfig /release" en een "ipconfig /renew" uitvoeren.
    Andere mogelijkheden om een DHCP-renew te forceren zijn:
    - netwerkkabel eruit en erin
    - netwerkadapter uitschakelen en weer inschakelen
    - probleemoplosser starten vanuit het statusvenster van de netwerkverbinding

9. Naxiz

Naxiz Android freak

Of wachten tot de lease verlopen is, toch? Volgens mij werkt een restart ook gewoon

10. Gollem

Gollem Guest

De lease wordt afgegeven door een router. Vaak staan deze ingesteld op op 24 uur of langer.

11. David

David NCF verslaafd

Dan ga ik dat vandaag even proberen. Eerst die dhcp role ding weer instellen.

12. Gollem

Gollem Guest

Normaal gesproken heb je de volgende instellingen:
    DHCP-range 2-254
    Gateway 1
    DNS (interne IP van de server).

In jouw geval:
    Als je een netwerk configureert met het netwerk 192.168.178.0/24 (=subnetmask 255.255.255.0) heb je de volgende instellingen:
    192.168.178.000 Subnet ID, wordt nooit toegewezen aan een apparaat.
    192.168.178.255 Broadcast Address, wordt nooit toegewezen aan een apparaat.
    192.168.178.001 Router
    192.168.178.002-192.168.178.254 bruikbare IP-adressen
    Je hebt al aangegeven dat het IP-adres 192.168.178.230 wordt gebruikt door de Windows 2008 Server. Het is verstandig dit als vast IP-adres in de server te zetten.
    Daarnaast ga je als particulier nooit de volledige range gebruiken (tenzij je heel veel vrienden op bezoek krijgt met smartphones en wifi), dus je kunt best de DHCP-range beperken.
    Ik stel voor dat je 192.168.178.101-192.168.178.199 als DHCP-range instelt.

13. David

David NCF verslaafd

Hoi,

Ik heb hem nu zo ingesteld

En natuurlijk werkt die niet.

---------- Bericht toegevoegd op 13:04 ---------- Vorige bericht was op 12:53 ----------

Hij werkt nu. Hij had op een of andere manier nog een andere scope erinstaan. Zal ik er wel bij mijn eerste poging tot dhcp server opzetten ingezet hebben en heb ik er toen niet uitgehaald.

14. Gollem

Gollem Guest

MooI!

Deel Deze Pagina