• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Windows XP Thinkpad T60

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vermits voorlopig (??) niets lukt, probeer ik eens een windows 98SE te installeren.
Eens zien of dat lukt...
In elk geval herkent die de HDD, want als eerste melding komt 'formatteren van station C:'...
Ik kan in elk geval daarna nog eens proberen met XP. Eventueel met een andere HDD.

Is dat in de compatibility modus of AHCI ?

En heb je alles van mijn laatste berichten ook geprobeerd, met die keuzelijst en de nieuwe naam ? Ik sta perplex.

Ik probeerde de laatste keren in AHCI.
Maar ook Win 98 is een probleem: bij de opstart werd mijn HDD opnieuw geformatteerd (logisch) en dus ging ik er van uit dat er ineens een DOS partitie gemaakt zou worden. Dus na het formatteren begon 'm met Setup voorbereiden en lap... kreeg ik volgende foutmelding
win98 fout.jpg
Dat lukt dus ook niet.
Voor ik verdere pogingen onderneem zal ik de HDD maar opnieuw 'bedrijfsklaar' maken..
De 82801GBM SATA AHCI Controller heb ik nog niet geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Windows 98 moet zeker in compatibility modus.

Heb dat intussen aangepast en zet er eens een DOS 6.22 op.
Dan zou W98 daarna toch zeker moeten lukken....

En XP nog zekerder...

Voor ik verdere pogingen onderneem zal ik de HDD maar opnieuw 'bedrijfsklaar' maken..
De 82801GBM SATA AHCI Controller heb ik nog niet geprobeerd.
Bedrijfsklaar hoeft niet, Windows setup gooit hem helemaal leeg.

Het geeft hoop dat je die 82801GBM nog niet probeerde, die zal in die scrollbare lijst te vinden zijn.
Zo niet dan eh... šŸ˜µ

Ik denk dat de duivel ermee gemoeid is...
DOS geĆÆnstalleerd; dat lukte. Dan Win98 geĆÆnstalleerd... Na bestanden kopiĆ«ren (100%) moet die opnieuw opstarten om Win 95 te configureren oid,. De laptop start opnieuw op en... onvoldoende geheugen (???) op Windows te configureren...

Het is weer even genoeg voor vandaag :cautious::cautious::cautious:....

Toch weer bedankt voor alle hulp!

Om af te sluiten...
Door in de bios de schijf op compatibility te zetten lukte het WinXP op de schijf te zetten, maar na de installatie start te laptop automatisch opnieuw op, en dan komt... schijfleesfout.
Ik hoopte op een 'kerstwonder' ;), maar het werd nogmaals niets.
Bedankt voor alle 'meedenkers', maar ik stop er maar mee.
Misschien ontmoet ik ooit iemand die een startklare HDD heeft liggen of iemand van wie ik de Nederlandstalige Recovery disks mag gebruiken.
Nog prettige feesten gewenst!

šŸ˜¤ vooruitgang laat zien waar we ooit waren....

XP, in AHCI modus, met dezelfde F6 floppy, en dan als die keuzelijst verschijnt naar beneden scrollen naar drivers die buiten beeld van die lijst van 4 staan, en dan kiezen voor 82801GBM.

Of als dat niet zĆ³ is, installeer via dezelfde weg de ICH7M/MDH, dat typenummer vond ik in dit topic, zie het laatste bericht:

(Wat je met een Nederlandse Recovery Disk wil snap ik niet helemaal)

Allen ook fijne feestdagen

Ik probeer het zeker nog wel eens (en laat dan een bericht achter).
En recoverydisks: ik heb ook een T41 met een lege HDD. Daarbij heb ik enkel de recoverydiscs (5) moeten opstarten. Die laten je dan allerlei keuzes, o.a. de laptop instellen alsof hij uit de fabriek komt. En dat werkte...

Begrepen, een recovery disk van Lenovo.

Toch nog een nodige P.S., we hebben niet goed opgelet.

Dit staat er in een voetnoot in het tekstbestand van de driver die je gedownload hebt, en negeren is niet slim:

"Only ThinkPad W700, W700ds support Windows XP Professional x64 Edition."

Dat betekent dat Lenovo je geen drivers levert voor al de inwendige apparaten van dat ding, en dat zal een heidens karwei worden om die van alle losse fabrikanten te vinden en te proberen. Veel specifieke Lenovo dingen kan je dan ook vergeten.

Nu ik weer op die driverpagina kijk zie ik ook geen XP 64bit aangegeven, alleen 32bit. Wel voor Windows Vista en 7.
Ik zou het nog Ć©Ć©n maal proberen zoals ik in het laatste bericht voorstelde, en dan stoppen, en een andere Windows zien te krijgen.

Helaas.....

Ik heb je goede raad van #49 nogmaals uitgeprobeerd, mar het eindigde met het gevreesde blauwe scherm...
Nogmaals dank!

ich7mdh.jpgstop.jpg

Graag gedaan, toch het geheugen nog iets opgefrist šŸ˜ø

Aha... Toch misschien nog een redding..
Ik had contact met de vorige eigenaar van de laptop, en die beschikte blijkbaar nog over een HDD van de T60 met een 'minder legaal' exemplaar van Win7.
Nu zocht (en vond) ik op het web info over downgrading van W 7 naar W XP.
Dus haal ik eerstdaags die oude HDD eens op en probeer ik nog eens...

Waarom zou je terug naar XP willen ? En wordt dat dan 32- of 64bit ?

Van die W7 een clone naar een andere disk maken, en met die andere disk opstarten (de oude veilig houden), en proberen Windows 10 gratis te installeren ? Het was ooit mogelijk, maar hoe dat vandaag is weet ik niet.

Ik amuseer me met (soms erg) oude laptops. En als ik er eentje krijg, probeer ik m in het oorspronkelijk OS te zetten. Gewoon als hobby; en dat mag een tijdje duren.
Wat de W10 betreft, ik denk dat ik hier een 5tal laptops met W10 heb. Dat is dus niet aan de orde.
Intussen heb ik de schijf opgehaald en het OS op de Thinkpad (32bit) omgezet naar een officiƫle W7, geactiveerd en al.
Nu vroeg ik me af: kan ik daar een een dual boot van maken? En achteraf de W7 verwijderen???
Misschien kom ik ooit nog waar ik zijn wil....šŸ˜„

Laatst bewerkt:
Je bedoelt met 32bit XP naast W7 ? Ik dacht dat W7 al een origineel OS voor die laptop was, maar ja, het is jouw hobby.

Een dual maken is altijd het makkelijkst door eerst het oudste- en dan het jongste besturingssysteem te installeren. Dit omdat het oudste geschreven is terwijl men nog niks wist van het bestaan van het nieuwste, en dus niet wist hoe dat vernieuwd is, zoals opstartprotocollen. De nieuwste echter weet al dat XP bestaat, en als dat bij installatie herkend wordt kan het een dual boot voor je maken.

Een dual boot maken als de nieuwste al is geĆÆnstalleerd wordt wat moeilijker, maar kan; de XP installatie zal de bootloader van W7 weghalen, en dat moet na installatie hersteld worden. (De bootloader is simpel gezegd een klein "plan" waarin alle besturingssystemen en partities genoteerd staan zodat er overzicht is en keuzes voorgeschoteld kunnen worden)

Een heel complete uitleg:

Let op, bij zo'n dual boot tussen XP en W7 zal elke start van XP de herstelpunten van W7 wissen. Dat is dus zo'n dingetje omdat XP niks wist van het bestaan van een later OS, het denkt een fout te zien. Lees daarom de warning op die pagina hoe dat te voorkomen, daar is onder XP een registerwijziging voor nodig zodat XP de partitie van W7 niet meer ziet. Vanuit XP kan je dan ook niks meer doen op de W7 partitie, wel omgedraaid.

En dan achteraf W7 weghalen.... ja dat moet zeker kunnen, al weet ik niet precies wat je tegenkomt.

Laatst bewerkt:
Nog even kort: het originele OS was Win XP Prof, 32 bit.
Ik heb dat nu vervangen door een Win 7 Prof, 32 bit.
En dat werkt uitstekend.
Ik ga zeker nog eens lezen wat je me stuurde, zodat ik niets onherstelbaars doe.
Voor de veiligheid maak ik vast eerst wel een aantal kloon-schijven...
En nogmaals dank!

(Ik heb de link gewijzigd naar sevenforums, er stond een verkeerde)

Klonen, en het liefst met de kloon gaan klooten.

Succes ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan